شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۹۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
در ویژه برنامه «فصل رویش» مطرح شد؛
در ویژه برنامه «فصل رویش» رییس سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: امروز باید بتوانیم یک درک واقعی از درون، اهداف، جوهر و آرمان‌های انقلاب داشته باشیم و آن چیزی که امروز به عنوان یک هدف بزرگ برای ما قرار گرفته این است که انقلاب اسلامی، انقلاب تمدن ساز باشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «فصل رویش» با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی و علی زندویکلی سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا دوستعلی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵، سعید صدراییان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲ و دبیر ویژه‌برنامه «فصل رویش»، جمعی از مدیران شهری منطقه ۱۵ و شخصیت‌های هنری، با تجلیل از سه چهره برتر هنرهای تجسمی، سه‌شنبه ۱۶ بهمن در فرهنگ‌سرای خاوران برگزار شد.

اوحدی: انقلاب اسلامی باید یک انقلاب تمدن‌ساز باشد

در ابتدای مراسم سعید اوحدی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا امسال مدام از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفته می‌شود و همه مردم، مسئولان و نظام تصمیم جدی گرفته‌اند که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را هرچه شکوهمندتر  برگزار کنند. حساسیت به این موضوع را نه تنها در داخل کشور که در کشورهای دیگر نیز شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: از چندین ماه گذشته ترامپ یک راهبرد جدید برای آمریکا تعریف کرد که ایران تولد چهلمین سال پیروزی خود را جشن نگیرد. این رویکرد منجر به ساخت سرود و تئاتر شد تا بگویند چیزی به نام چهلمین سالگرد انقلاب اتفاق نخواهد افتاد. همچنین در فضای مجازی هم سعی کردند به صورت گسترده با این رویکرد فعالیت کنند. حتی قبل از اینکه مجموعه‌های فرهنگی در داحل کشور برای چهلمین سال برنامه‌ریزی داشته باشد آن‌ها برنامه‌هایشان ریختند و میلیون‌ها دلار هزینه کردند.

اوحدی در ادامه بیان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم دو قدرت یکی توسط آمریکا که از جنگ دور بود و به عنوان یک قدر نوظهور حاضر شد و دیگری توسط روسیه و شوری به دلیل پیروزی در این جنگ شکل گرفت. بعد از آن یک دو قطبی در دنیا اتفاق افتاد که همه هژمونی نظام‌های حکومتی در قالب همین دو قطب شکل گرفت. شاهد هستیم که در آن زمان و محصول این دو قطبی شدن دنیا، کره شمالی و کره جنوبی، یمن شمالی و یمن جنوبی، آفریقای شمالی و آفریقای جنوبی، آلمان شرقی و آلمان غربی شکل گرفت. همزمان با تغییرات ژئوپلیتیکی که در کشورها اتفاق افتاد، قطع‌نامه سازمان ملل صادر شد و در آن رژیم منحوس اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت شناخت. از دل این جنایت بزرگ به صورت نامیمون، مولود پلیدی به نام اسرايیل ظاهر شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: انقلاب اسلامی در بستری اتفاق افتاد که آنها از غارت ثروت نفت منطقه قهقه مستانه سر می‌دادند و گنجینه‌های منطقه را بالا می‌کشیدند. فساد را به حد اعلا و بدون هیچ مانعی پیش می‌بردند. در آن زمان بسیاری از فکرهای خلاق نابغه کشور را به جرم خلاقیت در حوزه علم یا زندانی یا سر‌به‌نیست می‌کردند. امروز از سه عزیز رویش انقلاب در حوزه هنر تجلیل می‌کنیم. هنر را به جایی کشاندند که شکل و ظاهری از هنر و باطنی توام با فساد و پوچ در همه حوزه‌های هنری اتفاق افتاد. از آقای شجاعی طباطبایی سوال کردم که چند کاریکاتوریست قبل از انقلاب داشتیم؟ و امروز در دوره چهل ساله انقلاب چند نفر داریم؟ ایشان جواب دادند قبل از انقلاب آن‌هایی که مطرح بودند شاید حداکثر ۲۰ یا ۲۵ نفر می‌شدند و تعداد کل کاریکاتوریست‌های کشور حدود ۴۰ نفر بودند. اما امروز بیش از ۴ هزار کاریکاتوریست به صورت حرفه‌ای عمل می‌کنند و در کل ده‌ها هزار کاریکاتوریست داریم.

 اوحدی گفت: اگر ما اصرار داریم از چهلمین سالگرد انقلاب بگوییم و ارزش‌های نظام را تبیین کنیم به این دلیل است که انقلاب به معنی واقعی «انقلاب» اتفاق افتاده است. در فلسفه انقلاب همه اتفاق نظر دارند که انقلاب باید از سه رکن ایدئولوژی، رهبری و جریان مردمی که از اهداف انقلاب پشتیبانی کنند؛ تشکیل می‌شوند. انقلاب‌هایی که عمر کوتاهی داشته و به بن‌بست خوردند به این دلیل است که یا رهبری نداشتند، یا از ایدئولوژی محکمی برخوردار نبودند یا مردم همیشه در صحنه نبودند. اگر از چهلمین سالگرد پیرزی انقلاب اسلامی می‌گوییم به این دلیل است که به قول خود حضرت امام(ره) یک انفجار نوری در دنیا صورت گرفت. انقلابی که برای نخستین بار سه رکن اساسی یک انقلاب را در دل خود داشت.

وی افزود: دنیای استکبار می‌داند انقلاب اسلامی از چه فراز و نشیبی گذشته تا امروز به قله شکوهمند و پرافتخار چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب رسیده است. استبکار می‌داند چه اتفاقی افتاده است که تلاش کردند با جریان خود و با فتنه‌‌هایی که در منطقه ایجاد کردند خدشه‌ای بر این انقلاب وارد کنند و شک نکنید که هدف غایی آنها چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بود تا به خیال خامشان نتوانیم جشن بگیریم.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: امیدوارم در این ایام بتوانیم یک درک واقعی از درون، اهداف، جوهر و آرمان‌های انقلاب داشته باشیم و آن چیزی که امروز به عنوان یک هدف بزرگ برای ما قرار گرفته این است که انقلاب اسلامی، انقلاب تمدن ساز باشد. یعنی اینکه نه تنها انقلاب برای خودش رویکرد داشته باشد و اهدافش برای مردم مشخص باشد بلکه برای جامعه جهانی نیز تمدن ساز باشد. اگر ما بخواهیم تمدن ساز باشیم باید در جامعه خودمان و در جمهوری اسلامی اهداف انقلاب محقق شود و به یک الگوی تمدن ساز برای جامعه بشری تبدیل شویم.

اجرای موسیقی توسط هنرمند جوان میلاد هارمونی و اجرای پرده خوانی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در پایان و با حضور سه خانواده شهید مدافع حرم از سه هنرمندحوزه هنرهای تجسمی؛ سید مسعود شجاعی طباطبایی، علی حیاتی و عباس گودرزی تجلیل شد.

در حاشیه این مراسم مسعود شجاعی طباطبایی هدیه خود را به خانواده شهید طاهری تقدیم کرد. 

نظر شما