شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۳
کد خبر: ۱۰۰۹۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، ویژه برنامه «نفس ایثار» به منظور تجلیل از خانواده جانبازان و ایثارگران اهدا کننده عضو، دوشنبه ۱۵ بهمن در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.
«نفس ایثار» با تجلیل از خانواده جانبازان و ایثارگران اهدا کننده عضو در شفق برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «نفس ایثار» به منظور تجلیل از خانواده جانبازان و ایثارگران اهدا کننده عضو با حضور محمود حمیدی مشاور رییس و مدیر کل حوزه ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتایون نجفی زاده رییس انجمن اهدا عضو ایران، نادر نصیری رییس بنیاد شهید استان تهران، امید قبادی نایب رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد ابطحی مدیر کل شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، جمعی از مدیران و معاونان شهری و خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو؛ دوشنبه ۱۵ بهمن در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.

نادر نصیری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک دهه فجر و چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: مردم ما برای پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت موقعیت نظام اسلامی در برابر هجوم ناجوانمردانه دشمنان قسم خورده انقلاب هزینه‌های بسیاری داده‌اند که در راس آنشهدا و ایثارگران ما و خانواده‌هایشان هستند.

نصیری اضافه کرد با تقدیر از خانواده‌هایی که اعضای بدن عزیزان خود را اهدا کرده اند گفت: اینکه خانواده‌ای راضی می‌شود اعضای بدن فرزند عزیزش را به شخص دیگری اهدا کند، نوعی ایثار اجتماعی است و ما اعتقاد داریم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران ما در اوج قله ایثار جا دارند اما قبل از این قله در لایه‌های مختلف جامعه باید ایثار تعریف و نهادینه شود و آحاد جامعه به نوعی ایثار را تجربه کنند و نهادهای فرهنگی، صدا و سیما و دانشگاه‌ها، بیش از پیش باید در توسعه و ترویج ایثار اجتماعی کار کنند.

امید قبادی در این نشست گفت: اگر این تعداد پیوند را در ایران انجام نمی‌دادیم، به اندازه ۶ برابر بودجه سال ۹۷ وزارت بهداشت باید هزینه می‌کردیم و این موضوع جدای از درد و زجر بیماران، ذخیره ارزی به همراه داشته است.

وی با اشاره به رتبه اول کشور در خاورمیانه در پیوند اعضا گفت: در دنیا بعضی از پیوندهای ما رتبه یک را دارد، در یکی از بیمارستان های شیراز سالانه ۷۰۰ پیوند کبد انجام می‌شود که پس از آن بیمارستانی در کالیفرنیا با ۴۸۰ پیوند کبد قرار دارد. رتبه پیوند کبد ایران در دنیا ۱۸ است اما در یک مرکز در دنیا یک است، همچنین سالانه حدود ۳ هزار پیوند کلیه انجام می‌دهیم.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان اضافه کرد: به دلیل آمار تصادفات بالا در کشور، سالانه حدود ۳ هزار مرگ مغزی قابل اهدا وجود دارد و متاسفانه کمتر از هزار نفر و به طور دقیقی ۹۲۵ تن از از آنها به اهدای عضو رضایت دادند. این آمار سالی است که بیشترین آمار اهدا عضو را داشته است.

قبادی تاکید کرد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای یک تا هشت ارگان خود می‌تواند یک تا هشت ایرانی را از مرگ قطعی و یک تا ۵۳ ایرانی را از معلولیت نجات دهد. سال ۹۶، ۲ هزار خانواده افراد مرگ مغزی که به اهدای عضو رضایت ندادند، اگر حداقل سه ارگان با خودشان زیر خاک برده باشند، ۶ هزار ارگان قابل پیوند را خاک سپاری کرده‌ایم و خانواده یک هزار نفری که رضایت داده، جان ۴ هزار نفر را از مرگ قطعی نجات داده‌اند.

نایب رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خانواده‌های ایثارگر اهدای عضو جایگاه کمتری نسبت به خانواده شهدا ندارند، گفت: هیچ خانواده‌ای عزیز خود را برای شهادت به جبهه نفرستاد بلکه برای دفاع از جان، مال و ناموس کشور این کار را کرد اما مادر فرد مرگ مغزی با اینکه حرکت قفسه سینه عزیزش را می‌بیند و ضربان قلب او را می‌شنود، می‌داند با اعلام رضایت از اعضا و ارگان‌های بدن او برای نجات جان دیگران استفاده می‌شود و این کار بسیار ارزشمند و سختی است.

دکتر قبادی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۴۰۰ خانواده اهدا کننده در ایران گفت: در طول سال فعالیت در زمینه اهدای عضو، من افتخار این را داشتم که رضایت حدود ۲ هزار خانواده را کسب کنم. آنها بهترین تصمیم را در آن بحران برای رضایتمندی آینده‌شان دارند و من هر بار از اینکه چه طور این کار را انجام می‌دهند، شگفت زده می‌شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز در این آیین با بیان اینکه یک درصد افراد جامعه مرگ مغزی می شوند، گفت: رضایت خانواده این افراد برای اهدای عضو عزیزان خود باقیات و صالحات برای خود و خانواده شان خواهد بود و افرادی که به دلیل مرگ مغزی از دنیا رفته با اهدای عضو یک قهرمان واقعی در کشور هستند.

کتایون نجفی‌زاده افزود: فرهنگ مردم کشور، فرهنگ ایثار است، اگر جنگ باشد، افرادی برای دفاع از کشور به جبهه می روند و در شرایطی که بیماری نیاز به عضو دارد و در حال فوت است، بدیهی است خانواده‌هایی برای اهدای عضو عزیزانشان رضایت می‌دهند. تفاوت آنان با دیگر افراد این است از فرصتی که خداوند در اختیارشان گذاشته بهترین استفاده را می‌کنند و در سخت‌ترین لحظات زندگی، درست ترین تصمیم را گرفتند.

همچنین در بخش جنبی این برنامه نمایشگاهی مرتبط با اهدای عضو با خلق آثار توسط اهداکنندگان و گیرندگان در نگارخانه فرهنگ‌سرای شفق برپا شد.

در پایان این آیین از خانواده‌های رحمت‌الله ابوالقاسم یزدی (جانباز و شهید)، بیوک خانم میرزایی (مادر شهید)، علی دوست دارابی (جانباز)، محمد رضایی(شهید)، صبا کاربر (فرزند شهید)، حامد ارژنگی (فرزند شهید)، کیومرث سیدافتتاحی (جانباز)، حسن قراخانی (جانباز)، سجاد قهرمانی (فرزند جانباز) و مجتبی خادمی (فرزند جانباز) که دچار مرگ مغزی شده و خانواده‌های آنان در ایثاری دوباره اقدام به اهدای اعضای بدن عزیزان خود کردند، تجلیل شد.
نظر شما