پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۹۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
در نشست زمستانه داستان‌نویسی فرهنگ‌سرای گلستان
ششمین کارگاه «محفل داستان» در فصل زمستان با خواندن داستان «همسایگی» نوشته کورت ونه‌گات نویسنده آمریکایی در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ششمین کارگاه «محفل داستان» در فصل زمستان با خواندن داستان «همسایگی» نوشته کورت ونه‌گات نویسنده آمریکایی در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد. 

این محفل ادبی با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی عصر روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن ماه با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد برگزار شد.

در ابتدای نشست، تعدادی از مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و مخاطبان و کارشناس برنامه نظراتشان را مطرح کردند. 
 
در ادامه، داستان «همسایگی» نوشته کورت ونه‌گات نویسنده آمریکایی خوانده شد و مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان، مدرن و طنزآلود است و نظام آمریکا را مورد تمسخر قرار داده و تأثیر رسانه‌های دولتی بر افکار عمومی را نقد کرده است. بر خلاف شعارهای حکومت آمریکا، بحران در همه ابعاد جامعه رخنه کرده و فقط در محیط بیرونی نیست. البته ترجمه داستان چندان دقیق نیست.
در ادامه، مدرس کارگاه به مفهوم لذت بخشی داستان اشاره کرد و پیرامون موضوع «داستان لذت‌بخش یعنی چه؟» گفت: در مفهوم لذت بخشی داستان اما گاه مسئله پیچیده‌تر است و گروهی از خوانندگان از رویارویی با معما و گشودن آن لذت می‌برند و گاه هر چیز ناشناخته و شگفت‌انگیزی می‌تواند برای خواننده جالب و جذاب باشد. همان طور که عده‌ای از حل چیستان یا جدول لذت می‌برند. لذت بعدی شرکت در تجارب نویسندگانی است که مسائلی را می‌نویسند که خواننده تجربه  نکرده و خواندن آن داستان، باعث می‌شود در آن تجربه شریک شوند. لذت بعدی ناشی از شناخت است، لذتی عقلانی که از آموختن ناشی می‌شود. لذت امری برخاسته از عادات و تکرار است.

این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید. 
نظر شما