چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۱۳۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
همایش «صیانت؛ شرح سی سال فعالیت علمی و پژوهشی دستاوردهای مرکز اسناد انقلاب اسلامی» روز سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همایش «صیانت؛ شرح سی سال فعالیت علمی و پژوهشی دستاوردهای مرکز اسناد انقلاب اسلامی» روز سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد. در این همایش ضمن رونمایی و معرفی ۴۰ عنوان کتاب ویژه گرامی داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دو عنوان کتاب صوتی از تولیدات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز رونمایی شد.

مهدی رمضانی دبیر این همایش درباره جایگاه این مرکز در تاریخ‌نگاری انقلاب بیان کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی با هدف تدوین تاریخ انقلاب، جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به نهضت امام خمینی(ره) و ثبت و ضبط خاطرات فعالان نهضت اسلامی جهت انجام تحقیقات مستند تاریخی، با حکم حضرت امام(ره) وارد این عرصه شده و امروز بعد از گذشت ۳۰ سال، کارنامه مشخصی در این زمینه بر جای گذاشته است.

وی با اشاره به نامه تاریخی امام خمینی(ره) به رییس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی اشاره کرد: حضرت امام(ره) در آن نامه تاریخی با ابراز عدم رضایت از انتشار تاریخ‌های غیرواقعی از طرف وابستگان به شرق و غرب، ضمن تشویق به نگارش تاریخی واقعی و مستند، پیگیری جدی‌تر در خصوص جمع‌آوری همه اسناد اعم از نوشته، صدا و تصویر را مورد تاکید قرار دادند.

رمضانی افزود: مرکز اسناد با توجه به دستور امام خمینی(ره) علاوه بر جمع‌آوری اسناد مکتوب و غیرمکتوب در رابطه با انقلاب اسلامی، ثبت و ضبط خاطرات بسیاری از فعالان نهضت اسلامی و یاران امام خمینی(ره) و همچنین مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی را هم شروع کرد که این مهم بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز با اشاره به اجماع قدرت‌های بزرگ جهان برای به پیروزی نرسیدن انقلاب بیان کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نیروی سوم را در جهان ایجاد کرد، به گونه‌ای که بسیاری از نظریه‌پردازان از نظریات پیشین خود برگشتند.

وی با اشاره به هوشمندی امام خمینی(ره) برای ضرورت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی عنوان کرد: امام(ره) در این باره نوشتند هنوز ما زنده‌ایم ولی برخی تاریخ انقلاب را تحریف می‌کنند. باید اعتراف کنیم که این اقیانوس انقلاب اسلامی به قدری فراگیر است که حس می‌کنیم به پیش پارو می‌زنیم ولی کرانه‌ای در برابر خود نمی‌بینیم.

حجت‌الاسلام حسینیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی امام خمینی(ره) به آقای روحانی دستور راه‌اندازی مرکز اسناد را می‌دهند، آقای روحانی به امام(ره) می‌گوید دولت بودجه برای این مرکز اختصاص دهد، اما امام(ره) پاسخ دادند که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و می‌خواهند تاریخ مطابق منفعت خودشان نوشته شود. از این رو موسسه‌ای غیرانتفاعی بدون وابستگی به بودجه دولتی راه‌اندازی شد.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: ۳۱ هزار و ۸۰۰ ساعت نوار کاست خاطرات از سراسر کشور داریم و حدود پنج میلیون سند کتبی جمع‌آوری کرده‌ایم. همچنین ۱۳ هزار ساعت مصاحبه تصویری داریم. ۲۱۴ جلد کتاب خاطرات چاپ شده و ۶۲ جلد هم در دست چاپ است.

در این همایش سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید جلیلی و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد عطریانفر، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاجدینی، حسن غفوری‌فرد، حسین الله‌کرم، همسر سردار شهید حسین همدانی، حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی، مسعود ده‌نمکی و ابوالقاسم طالبی حضور داشتند. 

نظر شما