پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۱۴۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران محورهای اصلی برنامه‌های فرهنگی این سازمان در نوروز ۹۸ را تشریح کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برنامه‌های فرهنگی این سازمان در ایام نوروز گفت: بر اساس سیاست‌های سازمان فرهنگی هنری، معاونت فرهنگی این سازمان دبیرخانه اجرای برنامه‌های فرهنگی در نوروز ۹۸ است و ما برنامه‌ها را در کمیته محتوایی سازمان فرهنگی هنری که شامل معاونان سازمان است، بررسی کردیم و در نهایت به مجموعه برنامه‌هایی با عنوان «فرهنگ‌سرای نوروز» رسیدیم. این برنامه‌ها در دو بخش قبل از سال تحویل با عنوان «فصل دل‌تکانی» و بخش ایام نوروز اجرا می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه محتوای این برنامه‌ها چهار محور اصلی دارد، عنوان کرد: محور اول این است که رابطه خود و خانواده و دوستانمان را اصلاح کنیم. محور دوم توجه به محرومان است تا شادی نوروز با این افراد نیز تقسیم شود. محور سوم حمایت از کالای ایرانی و توجه ویژه به خرید اجناس ایرانی است و محور چهارم، همزمانی نوروز با ایام رجب و میلاد امیرالمؤمنین(ع) و فرصتی است که می‌توان معارف اهل بیت(ع) را نشر داد. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به تعدادی از برنامه‌های شاخص نوروزی بیان کرد: یکی از برنامه‌های فرهنگی مهم عید امسال، «نوروزخانه سیار» است که قبل و بعد از سال تحویل انجام می‌شود. در این برنامه چهار دستگاه اتوبوس با فضاسازی نوروز همراه شده و بخش کتابخانه آن فعال شده است. وسایل ورزشی و تفریحی نیز در این اتوبوس فراهم است و در دو نقطه توقف خواهد داشت؛ یکی مکان‌های عمومی که جمعیت در آن زیاد است، مانند پارک‌ها، ورودی و خروجی شهر و... و یکی در ایام نوروز که رویکرد ما اجرای برنامه در مناطق کم برخوردار است که توان مسافرت ندارند. یکی دیگر از برنامه‌های نوروزی درخت آرزوها است که در آن کودکان محروم آرزوهایشان را نقاشی می‌کنند، این نقاشی‌ها روی درخت‌های آماده‌ای قرار می‌گیرد و درخت‌ها در مکان‌های عمومی و پرتردد مانند فروشگاه‌های شهروند و... نصب می‌شود تا نیکوکاران این آرزوها را برآورده کنند. 

وی اضافه کرد: برنامه شاخص دیگر «مهرآیین» بود که در آن، کارکنان سازمان فرهنگی هنری به صورت داوطلبانه به منزل خانواده شهدایی رفتند که برای خانه‌تکانی عید کسی را ندارند و کارهای نظافتی و تاسیساتی را انجام دادند. این برنامه رضایت قابل توجهی در میان خانواده شهدا ایجاد کرد و بازخوردهای خوبی داشتیم. 

فاطمیان‌پور تصریح کرد: همچنین برنامه ماهی حوض قصه‌ها چهارمین سال خود را می‌گذراند که کودکان ماهی سفره هفت‌سین خود را به مراکزی که حوض‌های بزرگ دارند هدیه می‌کنند و در ازای آن کتاب قصه هدیه می‌گیرند. این ماهی‌ها در حوض‌های بزرگ شهری رها می‌شوند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. برنامه دیگرمان «یک عید یک کتاب» است که در فضای مجازی برگزار می‌شود و مسابقه «حکمت‌های علوی» نیز با طرح سوالاتی از حکمت‌های نهج‌البلاغه برای دو گروه سنی نوجوان و بزرگسال پیش‌بینی شده است. همچنین در ایام نوروز تعدادی از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری فعال هستند و به مخاطبان خدمات ارائه می‌کنند. 

وی در پایان درباره تفاوت برنامه‌های نوروزی امسال با سال‌های گذشته گفت: تفاوت اصلی این است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، امسال برنامه‌ها با بودجه بسیار محدودی برگزار می‌شود. سعی کردیم از همه توان استفاده کنیم که بیش از هزار و ۵۰۰ برنامه با کمترین هزینه اجرا شود، همان طور که در ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم همین اتفاق افتاد و با یک بودجه محدود، برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری با اقبال عمومی مواجه شد. 
نظر شما