پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۹
کد خبر: ۱۰۱۴۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
رییس سازمان فرهنگی هنری در دیدار نوروزی با جمعی از کارکنان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب و رونق تولید دو راهبرد کلی برای فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری در سال جدید است و باید مصادیق «رونق تولید» را در عرصه فرهنگ پیدا کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم دیدار نوروزی سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با جمعی از کارکنان این سازمان، یکشنبه ۱۸ فرودین در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در باب فرهنگ را برای حاضران خواند: «به نظر ما این‌گونه است که بخش عمده فرهنگ، همان عقاید و اخلاقیات یک فرد یا یک جامعه است. رفتارهای جامعه هم که جزو فرهنگ عمومی و فرهنگ یک ملت است، برخاسته از همان عقاید است. در واقع عقاید یا اخلاقیات، رفتارهای انسان را شکل می‌دهند و به‌ وجود می‌آورند. خلاقیت اجتماعی، رفتارهای اجتماعی را به وجود می‌آورند و خلقیات فردی، باعث به ‌وجود آمدن رفتارهای فردی می‌شوند. بنابراین درست است که مقوله فرهنگ در موارد زیادی شامل رفتارها می‌شود، لیکن اساس و ریشه فرهنگ عبارت است از عقیده و برداشت و تلقی هر انسانی از واقعیات و حقایق عالم، و نیز خلقیات فردی و خلقیات اجتماعی و ملی. بنده چند نمونه از خلقیات اجتماعی را که برای یک ملت تعیین کننده است را در اینجا عرض می کنم. مثلاً عزم و اراده، غرور ملی، احساس توانایی، احساس قدرت بر اقدام و عمل و سازندگی، انضباط، نشاط، همکاری و مشارکت. اگر فرض کنیم ملتی همراه با ایمان و عقیده‌ای که دارد، این اخلاقیات را هم دارا باشد، خواهیم دید که چقدر در رسیدن به اهداف و آرمان‌هایش، به او کمک خواهد کرد. بنابراین، به نظر ما، مقوله فرهنگ از نظر تاثیرش در آینده یک ملت و یک کشور، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست؛ اهمیت مقوله فرهنگ از اینجاست.» 

اوحدی: در سال جدید باید مصادیق «رونق تولید» در حوزه فرهنگ را پیدا کنیم

وی در ادامه برای همت عالی و بلند همکاران در سال ۹۷ خسته نباشید گفت و یک آینده روشن در سال ۹۸ را با پویایی، خلاقیت و پشتکار آرزو کرد.

فاطمیان‌پور گزارشی از برنامه‌های نوروز ارائه داد و گفت: برنامه‌های نوروز با عنوان «فرهنگ‌سرای نوروز» با دو متغیر جدی تدوین شد. برنامه‌های متکثری که قبل از شروع نوروز اجرا شدند و برنامه‌هایی برای ایام نوروز تدوین شد که با کمترین هزینه بیشترین برد را داشته باشند.

وی ادامه داد: باید تشکر کنم از همکارانم در برنامه فصل دلتکانی مناطق ۹، ۱۲، ۸ و باغ کتاب، جشن میلاد حضرت علی(ع) در باغ موزه قصر، برنامه جوانه‌ها در مناطق۲۰، ۴ و ۵، جشنواره شیرینی عید در همه مناطق، نوروزخانه سیار در مناطق ۱، ۲ و ۲۰، مهمانی لاله‌ها در همه مناطق، برنامه مهرآیین به همت مراکز مشارکتی سازمان، شکوفه‌های زندگی، یک عید یک کتاب و چهارمین جشنواره ماهی حوض قصه‌ها توسط اداره امور کتابخانه‌های سازمان، تهرانگردی، برنامه‌های باغ‌موزه هنر ایرانی، بهارانه در منطقه ۱۱، ویژه‌برنامه‌های باغ موزه قصر، موسیقی، حکمت‌های علوی در فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه، برنامه فرمول یک، بعثت دل‌ها و نوروزخانه سیار۲.

فاطمیان‌پور افزود: هزار و ۵۶۵ اجرا از ۲۲ اسفند تا ۱۶ فروردین داشتیم. همچنین از دوم تا ۱۶ فروردین، ۹ هزار و ۸۵۳ نفر تعداد مخاطبان برنامه‌های کتابخانه‌های سازمان بودند و ۵۲ هزار نفر تعداد مراجعه‌کننده به کتابخانه‌های سازمان در ایام نوروز بود.

اوحدی: در سال جدید باید مصادیق «رونق تولید» در حوزه فرهنگ را پیدا کنیم

برگزاری نمایشگاه و حراج «خانه خوبان» به نفع مردم سیل‌زده

در ادامه مراسم علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری با تبریک سال جدید و فرا رسیدن ماه شعبان گفت: خدا قوت عرض می‌کنم بابت تمام تلاش‌ها و زحمات سال ۹۷ که با توجه به شرایطی که در این سال داشتیم همه به حق پای کار بودند. همچنین خدا قوت می‌گویم برای اجرای برنامه‌های متنوع، متکثر و با کیفیت که در ایام نوروز برگزار شد. کارهای خوب و اثربخشی انجام شد. کارهایی که فرداروز جواب چرا انجام دادید را نباید بدهیم. همچنین تسلیت عرض می‌کنم برای واقعه و حادثه سیل. در این اتفاق هم باید ابراز همدردی کنیم و هم کمک کنیم. 

وی افزود: معاونت هنری در این ایام کاری را انجام خواهد داد. نمایشگاه و حراج «خانه خوبان» که عنوان آن از شعر «ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود، رنج دوران برده‌ایم» گرفته شده است. این برنامه با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، خانه هنرمندان، نگارخانه‌های تهران، هنرمندان مستقل، بسیج و سازمان فرهنگ و ارتباطات به نفع سیل‌زدگان برگزار می‌شود. این یکی از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری است و برنامه‌های دیگری هم خواهد بود.

اجرای برنامه‌ها بر اساس بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری

زند وکیلی بیان کرد: برنامه‌های پیش روی معاونت هنری بر اساس بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است. در نوروز با طرح هنر برای همه کار را شروع کردیم. این طرح شعار نیست و ما اساسا دنبال شعار و شعارزدگی نیستیم. دنبال این هستیم که همه اقشار جامعه دسترسی به برنامه‌های فاخر هنری را داشته باشند که با موسیقی و اجرای آقای محمد معتمدی آغاز شد.

در پایان مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری با تبریک شروع سال جدید گفت: اگر در لحظه سال تحویل دعا می‌کنیم «حول حالنا الی احسن الحال» شامل تمام ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف انسان می‌شود. احسن الحال برای رسیدن به رشد و کمال است که شامل اخلاق، نودوستی، گذشت، تلاش و... می‌شود.

وی با اشاره به برنامه «مهر آیین» از همه کسانی که زحمت کشیده‌اند و داوطلبانه برای خانه تکانی به کمک خانواده‌های شهدا رفتند، تشکر کرد و گفت: باید قدر این خانواده بزرگ سازمان فرهنگی هنری را بدانیم. هم به لحاظ جایگاه هم به لحاظی ظرفیتی که دارد.
 
در کار فرهنگی باطن کار تاثیرگذار است

اوحدی در ادامه بیان کرد: سیلی که اتفاق افتاد نیاز به یک عزم جدی و همگانی دارد. در سازمان فرهنگی هنری هم همتی شد و کمک‌هایی جمع آوری شد ولی هنوز در طراز خساراتی که وارد شده نتوانسته‌ایم یک موج ملی را در کشور ایجاد کنیم. سازمان فرهنگی هنری آمادگی دارد تا یک حرکت جدی در این موضوع انجام دهد و از مدیران خواهش دارم هر پیشنهادی دارند ارائه کنند. کار فرهنگی یعنی این. گاهی ما فکر می‌کنیم کار فرهنگی منحصرا خلاصه می‌شود مثلا در اجرای یک نمایش. خب اگر آن نمایش تاثیر فرهنگی نداشته باشد که تئاتر به‌ ما هو تئاتر ارزشی ندارد. در کار فرهنگی باطن تاثیر می‌گذارد. تقاضای من این است که زودتر برای کمک به مناطق سیل زده کمک کنیم. یک ایده‌ای مطرح شد که اتوبوس‌هایی که برای نوروزخانه سیار داشتیم و پیش از آن در طرح کتابخانه هدهد بود را شکل و شمایلی متفاوت بدهیم و به مناطق مختلف ببریم. 

وی افزود: برای این اتفاق در حال هماهنگی با صدا و سیما هستیم تا در چند روز آینده برنامه مستمری را در مورد کمک به هم نوعان به عنوان عزم و اراده ملی تهیه کنیم. این می‌شود یک کار فرهنگی. هم به مردم آرامش می‌دهد و هم روح سازندگی تقویت می‌شود.

اوحدی در ادامه گفت: باید از خانواده بزرگ سازمان فرهنگی هنری متواضعانه تشکر کنم زیرا سال ۹۷ سال موفقی برای سازمان فرهنگی هنری بود. این حرف را من که عضوی از این مجموعه هستم نمی‌گویم. هفته گذشته در شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما که با حضور آقای علی عسگری رییس این سازمان برگزار شد، از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری به صورت رسمی تقدیر کردند. 

اوحدی: در سال جدید باید مصادیق «رونق تولید» در حوزه فرهنگ را پیدا کنیم

امضای ۲۳ تفاهم‌نامه در سال ۹۷

رییس سازمان فرهنگی هنری افزود: در سال ۹۷ به طور متوسط هر ماه ۴ تا ۵ برنامه شاخص در سازمان داشته‌ایم. همچنین در طول سال به برکت وجود شما ۲۳ تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف  با مجموعه‌های فرهنگی کشور به امضا رسید و سازمان به عضویت در ۱۰ شورای تصمیم‌گیری  کشوری درآمد. این اتفاق‌ها به اعتبار ظرفیت و توانمندی شما افتاده است. همچنین در سال ۹۷ برای نخستین بار مسئولیت ستاد اربعین برعهده سازمان قرار گرفت و همچنین گذر فرهنگ و هنر برای نخستین بار برگزار شد و به برکت آن اتفاق، مسئولیت کمیته فرهنگی، تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی جاماندگان اربعین که از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالظعیم اتفاق می‌افتد با مصوبه شورای عالی فرهنگی شهر ری به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داده شد.

وی در ادامه به برنامه‌های متنوع در عید، دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در حوزه دفاع مقدس کارهای بزرگی اتفاق افتاد. سازمان فرهنگی هنری ۱۴ برنامه شاخص فقط در حوزه آزادگان داشت. همچنین برای نخستین بار بزرگداشتی برای آزادگان ارامنه در فرهنگ‌سرای شفق برگزار کرد. بر اساس آمار مرکز ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری تهران، بالاترین میزان تولید خبر در حوزه فرهنگی در سال ۹۷ توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده است. همچنین ۶ هزار دقیقه برنامه زنده تلویزیونی اجرا شد و سازمان فرهنگی هنری بیش از ۹ هزار موضوع خبری و ۷ نشست خبری داشته است.

اوحدی افزود: از آقای میرزاخانی تشکر ویژه می‌کنم که با همت جدی ایشان امسال جشنواره فیلم شهر را خواهیم داشت و درخواست من این است که حتما موضوع سیل و حوادث طبیعی، موضوع همدلی و نوع‌دوستی را در این جشنواره داشته باشیم.

بیانیه گام دوم انقلاب و رونق تولید، راهبرد سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۸

سعید اوحدی با اشاره به رویکرد سازمان فرهنگی هنری در سال جدید گفت: برای سال جدید دو راهبرد تعریف شده است. اول فرمایش مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. مانیفست چهل ساله دوم انقلاب کاملا شفاف تعریف شده است. در این منزلگاه سال ۹۸ یک هدف این است که انشاالله با پیشنهادهای شما بتوانیم آن قله بزرگ که رهبری به آن اشاره دارد را فتح کنیم. دوم موضوع رونق تولید است. تجلی رونق تولید در سازمان فرهنگی هنری چیست؟ باید مصادیق آن را در عرصه فرهنگ، سبک زندگی و... پیدا کنیم. مگر رونق تولید می‌تواند اتفاق بیافتد اما بسترش آماده نباشد؟ برنامه نداشته باشد؟ برای تحقق این اتفاق باید عزم جدی، تلاش مضاعف و مدیریت جهادی داشته باشیم. 

اوحدی در پایان گفت: آرزوی سال خوبی را برای همه دارم و امیدوارم با تواضع بتوانیم در خدمت مردم خوبمان باشیم.


(مهدی نوروزوندیان)
نظر شما