جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۰
کد خبر: ۱۰۱۴۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور در برنامه درجه یک شبکه اول سیما جزییات سازوکار اجرایی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان را تشریح کرد و از برگزاری ویژه‌برنامه نیمه شعبان با عنوان «بی قرار توام» خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «درجه یک» شبکه اول سیما جمعه ۲۳ فروردین ماه میزبان پیروز حناچی شهردار تهران، پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کل کشور و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود.

پیروز حناچی در ابتدای این برنامه با اشاره به مشکلاتی که در ابتدای سال ۹۸ در سراسر کشور به وجود آمد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌دانسیتم که با بارندگی‌های غیرمتعارفی مواجهیم. بنابراین آمادگی مقابله با این بارش‌ها در شهرداری تهران وجود داشت.

لایروبی‌ مسیل‌های حادثه خیز تهران، پیش از تعطیلات نوروز

حناچی افزود: از آغاز زمستان دستور لایروبی مسیل‌های تهران را داده بودیم. چون اگر سیلی در تهران در بگیرد مسیر آن از ۷ رود-دره‌ی وردآورد، کن، پونک به فرحزاد، درکه، دربند و دارآباد خواهد بود. این دره‌ها بی‌دلیل به وجود نیامده‌اند و بر اثر سالیان سال عبور آب به این شکل درآمده‌اند.

شهردار تهران ادامه داد: دوره‌های سیلاب در تهران ۲۵، ۵۰ و اغلب ۱۰۰ ساله هستند که به همین دلیل شاید در کوتاه مدت تجربه این سیل‌ها را مردم ما نداشته باشند. به همین دلیل مسیرهای مختلف حادثه‌خیز تهران لایروبی شده بود و پیش از تعطیلات، تمامی مناطق شمالی تهران که رود-دره‌ها در آن مناطق قرار دارد در آماده باش بودند. به طور کلی چیزی حدود ۳۰ هزار نفر از نیروهای شهرداری تهران در ایام تعطیلات در آماده باش کامل قرار داشتند.

شبی که تهران تا آستانه سیل پیش رفت

پیروز حناچی با اشاره به کمک‌های شهرداری تهران به مناطق مختلف سیل زده کشور تاکید کرد: در ابتدای سال که ماجرای سیل استان گلستان پیش آمد، یک اکیپ از آتش نشانی جزو اولین اکیپ‌های تخصصی اعزام شدند. فروشگاه شهروند هم با کنسرو و آب و ظروف به کمک مردم آمد. اکیپ دوم هم روزهای چهارم و پنجم به منطقه اعزام شدند.
 
وی گفت: ما امسال یک تجربه جدید هم در بارندگی‌ها داشتیم. شب ۱۲ فروردین در تهران تا آستانه سیل پیش رفتیم. در رودخانه وردآورد تقاطع جاده قدیم آب تا زیرعرشه پل آمد. خوشبختانه با کاهش بارندگی دبی رودخانه پایین آمد. امسال حدود ۵۰۰ هزار پیامک در کمتر از چند دقیقه به مردم ارسال شد و از طرف سازمان مدیریت بحران شهر تهران زیرنظر شهرداری تهران این مهم انجام شد. امیدواریم این خدمت را کامل‌تر کنیم. پیام‌های مهمی که هم ظاهر و هم زنگ متفاوتی داشتند و دارند.

کمک‌های مجموعه شهرداری تهران به مناطق سیل زده

حناچی درباره اقدامات شهرداری تهران در لرستان هم گفت: اکیپ‌های آتش نشانی و ماشین آلات سنگین که برای جابجایی گل و لای به منطقه اعزام شد. تجهیزات اکیپ‌های ما کامل است و خیلی سریع می‌توانند آب‌های حجیم را جابجا کنند. امروز هم هفتاد دستگاه ماشین سنگین و سبک به مناطق سیل زده ارسال شدند و علاوه بر اینکه حواسمان به شهر تهران هست، به مردم استان های سیل زده کمک میکنیم.

شهردار تهران در مورد آموزه‌های زیادی که از سیل امسال به دست آمده هم تاکید کرد: دیدیم که هسته اصلی شهرهای تاریخی کمتر آسیب دید. با توجه به خسارت‌های سیل متوجه شدیم که در قدیم کمتر به طبیعت آسیب می‌زدیم و بیشتر شناخت داشتیم. در استان فارس، برای ما همیشه سوال بود چرا بازار وکیل متفاوت از بازارهای ایران است و فلسفه این پله‌ها و سکوها چیست؟ دیدیم که در سیل شیراز، مردم تا زانو در آب بودند اما به مغازه‌ها هیچ آسیبی نرسید. باید از این آموزه‌های سرزمینی حداکثر استفاده را بکنیم و این تجربیات مسیر آینده ما را نشان می‌دهد.

جزییات هماهنگی ۱۲ نهاد فرهنگی کشور در قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان

در ادامه این برنامه پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تشریح اقدامات سازمان متبوع خود در حوادث اخیر پرداختند.

تنها در اوج جنگ چنین حضوری از مردم را شاهد بودیم

سعید اوحدی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با مقایسه حوادث اخیر با مشکلات دوران دفاع مقدس گفت: کار بزرگی را همه‌ی دستگاه‌های کشور در این حادثه سیل انجام داد. من خودم در زمان جنگ بودم و شرایط بحران را دیدم. می‌توانم بگویم فقط در اوج جنگ ما چنین حضوری جدی و بزرگ از مردم را شاهد بودیم.

وی افزود: دیشب در پلدختر که بودیم دوستان می‌گفتند که خانه‌ای نیست که شما چهل نفر امدادگر، جهادگر، طلبه، بسیجی و پرسنل اورژانس را نبینید که در حال کمک به مردم هستند تا گل و خاک را از منازل شان خارج کنند. کار بزرگی در حال اتفاق افتادن است.

هماهنگی ویژه ۱۲ دستگاه فرهنگی برای کمک به مردم

رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از روز دوم فراخوان جمع‌آوری کمک‌های مردم به سیل‌زدگان را هم منتشر کردیم؛ با دستگاه‌های مختلف صحبت کردیم و گفتیم برگشت این عزیزان سیل زده به زندگی، شاید زمان بر باشد. لذا با دستگاه‌های مختلف فرهنگی (۱۲ دستگاه) قرارگاهی تاسیس شد به نام «قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان.»

اوحدی ادامه داد: آقای علی عسگری رییس رسانه ملی تاکید کردند که همه شبکه‌ها تمام قد از این قرارگاه حمایت می‌کنند. سازمان تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان بسیج مستضعفین و چند نهاد دیگر در این قرارگاه حضور دارند.

برگزاری ویژه‌برنامه‌های «بی قرار توام» به مناسب نیمه شعبان

وی با اشاره به همزمانی این اتفاقات با اعیاد شعبانیه گفت: باید از تمام ظرفیت‌های فرهنگی کشور استفاده شود. همینجا ما فراخوان می‌دهیم که تمام هنرمندان و ورزشکاران پای کار بیایند تا بتوانیم در این اردوگاه‌ها که احتمالاً زمان‌بر خواهد بود، حضور داشته باشیم. بنیاد ملی خانواده تجربه خوبی در زلزله سرپل ذهاب داشتند و ما همه ظرفیت‌شان را به خدمت می‌گیریم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: وزیر محترم ارشاد هم گفتند تمام ظرفیت ارشاد در خدمت سیل زدگان خواهد بود. این هفته مقرر شد با محوریت بسیج و اورژانس کارهایی انجام شود. باید بگویم که معاونت فرهنگی اورژانس هم جزو این قرارگاه فرهنگی هستند. برنامه منسجم و منظم و مستمری از امروز تا پایان ماه مبارک رمضان خواهیم داشت. اوج این برنامه‌ها در نیمه شعبان بوده و عنوان برنامه هم «بی قرار توام» انتخاب شده است.

سعید اوحدی گفت: جا دارد تشکر کنم از بسیج و سپاه که کاری کردند کارستان. به اضافه خیرین مدرسه ساز که ۳۰۰ خیر مدرسه ساز با اداره کل مشارکت مردمی سازمان نوسازی مردمی مدارس که به فکر دانش آموزان هستند. تشکر می‌کنم از شبکه یک، که آقای زین‌العابدین مدیر این شبکه تاکید کردند ظرفیت شبکه یک در خدمت این کار خواهد بود و وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده خواهد داشت. 

امکانات سازمان فرهنگی هنری در خدمت داوطلبان کمک به مردم

وی در ادامه تاکید کرد: حضور مردم و دستگاه‌های نظام و انسجامی که ایجاد شد اثر بزرگی از کارآمدی نظام برای مقابله با بحران را ثابت می کند. در کمتر از یک ماه حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب آب وارد این سرزمین شده که در ۳۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

اوحدی در پایان گفت: برای فراخوانی که اعلام شده مردم می‌توانند به کانون های مساجد، مراکز بسیج یا مراکز کانون پرورشی کودکان و نوجوانان یا فرهنگ‌سراهای شهر تهران مراجعه کنند. تلفن ۱۸۳۷ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در خدمت هنرمندان است.
نظر شما