سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۰۱۴۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
آیین رونمایی از کتاب «بوی کاهگل آواز پرنده» گزیده اشعار و «ابری به دشت خاطره می‌بارد» زندگینامه محمد ابراهیم جعفری نقاش سرشناس ایرانی در نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «بوی کاهگل آواز پرنده» گزیده اشعار و «ابری به دشت خاطره می‌بارد» زندگینامه محمد ابراهیم جعفری نقاش سرشناس ایرانی در نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند با حضور خسرو سینایی کارگردان نام آشنا، محمودرضا بهمن‌پور مدیر انتشارات نظر، لیلی گلستان مدیر گالری گلستان، کیهان محمدخانی قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، اردشیر میر منگره معاون اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و جمع از هنرمندان از جمله عباس مشهدی زاده، حسینعلی ذابحی، ایرج اسکندری، گیزلاوارگا سینایی، کامبیز صبری، منوچهر معتبر، محمدرضا اصلانی، کیوان عسگری، هادی جمالی، مهدی احمدی، فرح اصولی، افشین نجف زاده، احمد وکیل و رضوان صادق‌زاده روز جمعه، ۲۳ فروردین به همت خانواده محمد ابراهیم جعفری، گلنوش زنجان‌پور و نشر نظر در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد. 

یادی از محمد ابراهیم جعفری با بوی کاهگل و آواز پرنده

بهمن‌پور: زندگی‌نامه جعفری مثل هزار و یک شب است

در ابتدای مراسم، محمودرضا بهمن‌پور مدیر موسسه چاپ و نشر نظر گفت: کتاب اشعارِ بوی کاهگل، آواز پرنده محمدابراهیم جعفری، نتیجه تلاش جدی مریم محمدی است. همچنین پرستو رجایی نیز برای نگارش کتاب زندگینامه محمدابراهیم جعفری تلاش مضاعفی کرد. کتاب وی نمونه‌ای نادر از کتاب زندگینامه نویسی درباره یک هنرمند است. این کتاب بسیار شبیه قصه‌های هزار و یک شب است و به شکل عجیبی زندگی محمدابراهیم جعفری، که یک شخصیت کاملا متمایز و یک انسان پر از شور و شاعری و عشق است، را نشان می دهد. اگر کسی با این استاد آشنایی نداشته باشد، با خواندن این کتاب، می‌تواند شخصیت متفاوت او را درک کند.

مدیر نشر نظر ادامه داد: کتاب مملو از تصاویر مختلف افرادی است که ابراهیم جعفری را توصیف می‌کنند و خواننده را با بخش‌های مختلف هنر معاصر آشنا می‌کنند. در این کتاب عشق یک فرد به همسرش دیده می‌شود، عشقی یگانه.

رجایی: یازده ماه مصاحبه برای نگارش کتاب زندگینامه

در ادامه پرستو رجایی نویسنده کتاب زندگینامه ابراهیم جعفری گفت: من تمام تلاشم را می‌کردم تا در زمان حیات آقای جعفری، تمام زندگی او را ثبت کنم. استاد جعفری یک آرتیست چندوجهی بود. این موضوع کار نگارش زندگینامه وی را سخت می کرد.

رجایی اشاره کرد: «این کتاب پس از ۱۱ ماه مصاحبه با محمدابراهیم جعفری و بیست نفر از افرادی که از نزدیک با او در ارتباط بودند، در قالب داستان به اتمام رسید. کتاب از زمان تولد استاد شروع می‌شود و تا ۷۵ سالگی وی را روایت می‌کند.

گلستان: باید خوشحال باشیم که شخصیتی چون ابراهیم جعفری را شناختیم

لیلی گلستان مدیر گالری گلستان ضمن تشکر از مریم محمدی، گفت: یکی از افتخارات من این است که بسیاری از نمایشگاه‌های آثار استاد جعفری در گالری گلستان برگزار شده است. به نظرم همه ما باید خوشحال باشیم که این آدم را شناختیم، با او هم صحبت بودیم، با او معاشرت کردیم و از وجودش لذت بردیم. من از آقای جعفری آموختم که زندگی را باید بیش از اینها دوست بدارم، باید به عشق بیشتر اهمیت دهم.

یادی از محمد ابراهیم جعفری با بوی کاهگل و آواز پرنده

سینایی: مرگ جعفری را باور نمی‌کنم

خسرو سینایی، کارگردان سینما در ادامه مراسم به سخنرانی پرداخت. او به تمجید از این دو کتاب پرداخت و گفت: پرستو رجایی آرزوی چندین ساله من را عملی کرد. محمدابراهیم جعفری ده روز زودتر از من به دنیا آمد. ۳۵یا ۳۶ ساله بودیم که با هم آشنا شدیم و یک دوستی عمیق بین ما شکل گرفت و الان یک سالی است که او را نمی بینم. آنچه را که اتفاق است، باور نمی‌کنم. با شیطنتی که از او سراغ دارم، یک گوشه ای پنهان شده تا در آخر به ما بخندد. امیدوارم اینگونه باشد ولی نیست.

پخش فیلمی از شعرخوانی‌های محمدابراهیم جعفری در ساخته‌های خسرو سینایی پایان بخش این مراسم بود.

نظر شما