پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۱۶۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
در نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان عنوان شد:
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ششمین نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان که با حضور نمایندگان ۱۲ عضو این قرارگاه در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد، تاکید کرد: آنچه مهم است استمرار عزم مردم برای حمایت از مناطق سیل زده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ششمین نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت با حضور نمایندگان ۱۲ نهاد عضو این قرارگاه در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان صداوسیما، شهرداری تهران، مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، سازمان جوانان هلال احمر، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، سازمان زیباسازی شهر تهران، کمیته ملی المپیک، مجمع خیرین استان تهران، بسیج جامعه زنان، بنیاد ملی خانواده و سعید اوحدی رییس و تعدادی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند.

حراج آثار موزه و آثار هنری هنرمندان برای حمایت از سیل‌زدگان

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری در ابتدا به فعالیت‌هایی که تا کنون انجام شده اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیارد تومان هدایای غیر نقدی توسط فرهنگ‌سراها جمع آوری و ارسال شده است. همچنین حدود ۱۰۰ میلیون تومان مبلغ نقدی از فرهنگ‌سراها و ۸۰ میلیون تومان از جای دیگر جمع آوری شده است. جمع آوری کمک‌های مردمی همچنان ادامه دارد و امیدواریم بیش از این مبلغ از سوی خیرین در همایش مجمع خیرین از سراسر کشور که در ۹ اردیبهشت برگزار می‌شود، جمع‌آوری شود. همچنین امیدواریم از نمایشگاهی که برای حراج آثار هنری گذاشته‌ایم مبلغ قابل توجهی جمع‌آوری شود.

وی افزود: در سازمان فرهنگی هنری مصوبه‌ای گرفته‌ایم که بخشی از مخزن موزه‌ای را که آثار نفسیی است به حراج بگذاریم. دو موضوع حراج آثار هنری و برگزاری همایش مجمع خیرین مدرسه ساز بسیار مهم است که  باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و از رسانه ملی برای پوشش و اطلاع رسانی کمک بگیریم. اوحدی اشاره کرد ۲۰ تا ۳۰ سینما سیار آماده ارسال به مناطق سیل‌زده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه گفت: باید فراخوان کمک‌ها را با رویکرد فرهنگی و آموزشی بگذاریم و هرچه زودتر تکلیف کمک‌های نقدی را مشخص کنیم که در راستای فرهنگی هنری هزینه شود، همچنین می‌توان از ظرفیت‌هایی که مراکز سازمان دارند برای جمع‌آوری کمک‌ها استفاده کنیم.
 
اوحدی بیان کرد: آنچه مهم است استمرار عزم مردم برای حمایت از مناطق سیل زده است. این اتفاق در دنیا سابقه نداشته است که مردم مستمر حضور داشته باشند و کمک کنند. استمرار مردم و انسجام مجموعه خیلی مهم است.

۹ اردیبهشت اولین مجمع خیرین برای بازسازی مدارس

در ادامه مهرالله رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس گفت: یکسال و نیم قبل زلزله کرمانشاه را تجربه کردیم. در آن زلزله حدود ۸۰  مدرسه تخریب شد. البته این تخریب به صورت کامل نبود و فقط دیوارهای اطراف مدارس ریخت. ما به جای این ۸۰ مدرسه، عملیات اجرایی ۱۶۰مدرسه را به کمک خیرین شروع کردیم و به هیچ عنوان از منابع دولتی برای این پروژه استفاده نشد. در مهرماه سال ۹۷ بیش از ۵۰ مدرسه را ساختیم که با حضور رییس جمهور افتتاح شد و تا پایان سال ۹۷ مدارسی که آماده شد را تحویل آموزش و پرورش دادیم تا مهرماه امسال این۱۶۰ مدرسه تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما مدارس را به صورت مجتمع می‌سازیم و خیلی از مدارس طوری تخریب شده‌اند که به سرعت نمی‌توان بازسازی کرد و نیاز به زمان دارد افزود:  همین موضوع باعث می‌شود که گزارش‌هایی داده شود از اینکه مدارس ساخته نشده‌اند و کاری در این حوزه اتفاق نمی‌افتد؛ واقیت این است که در ماجرای سیل هم که فراگیرتر است ۲۴ استان درگیر شده‌اند اما مدارس سه استان؛ گلستان، خوزستان و لرستان بیشتر آسیب دیده است. برای مهرماه سال ۹۸ و ۹۹ از ما مدرسه می‌خواهند. باید تلاش کنیم و شما هم کمک کنید که بتوانیم با کمک خیرین این پروژه را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: 3 تا ۵ میلیارد تومان برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به استان‌ها و ۳ تا ۱۵ میلیارد تومان برای ساخت مدارس ابلاغ کرده‌ایم و در هفته آینده در استان گلستان ساخت مدارس را آغاز می‌کنیم. ولی واقعیت این است که اگر نتوانیم از خیرین پول جمع کنیم کارمان به جایی نمی‌رسد. تمام تلاش همکاران ما در گذشته و در حال حاضر این است که منابع دولتی و خیرین هدر نرود. مدارس را خوب و در جای مناسب بسازیم. کمک کنید تا حضور خیرین را در گردهمایی مجمع خیرین مدرسه ساز د اشته باشیم تا بتواینم به عملیاتی شدن پروژه‌هایمان سرعت دهیم.

قرارگاه فرهنگی باید نهادینه شود 

در ادامه نشست حجت الاسلام حجت‌الله ذاکر معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: باید کاری کنیم که قرارگاه فرهنگی نهادیه شود و بماند. برای جمع‌آوری کمک‌ها هم باید کار قانونی شکل بگیرد و شماره حسابی به این قضیه اختصاص پیدا کند. شاید نیاز باشد بعضی از سازمان‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد که در این زمنیه فعالیت می‌کنند به این مجموعه اضافه کنیم.

اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانواده

مینا بیابانی نماینده بسیج جامعه زنان گفت: پیشنهادم این است که با شروع همایش مجمع خیرین مدرسه ساز اطلاع رسانی شود و شماره حسابی اعلام شود تا مردم هم با مبالغ هرچند کم بتوانند کمک کنند. 

وی با بیان اینکه تا کنون برپایی مهدهای قرآنی و  اعزام مشاوران به کمپ‌ها را انجام  داده‌ایم گفت: اردوی دو روزه آموزشی برای عزیزان مشاوری که عرب زبان هستند و می‌توانند با مردم محلی خوزستان ارتباط برقرار کنند، گذاشته‌ایم. تکنیک‌های تخصصی این بحران را آموزش می‌دهیم و بسته‌های فرهنگی در حوزه‌های زنان ارسال شده است. 

بیایانی در ادامه با ارایه دو پیشنهاد افزود: می توانیم برای خانم‌هایی که سرپرست خانواده بوده‌اند، اشتغال‌زایی کنیم، خانه احداث کنیم و تا زمانی که بتوانند روی پای خود بایستند آنها را مساعدت کنیم. دوم اینکه؛ پویشی با عنوان «هر خانواده یک هدیه» را اجرا کنیم و  هدایایی که مردم در منازل خود دارند که استفاده نشده است و برای شروع و ادامه زندگی مورد استفاده است را جمع آوری و ارسال کنیم. 

نرم‌افزار «سیلاب» طرحی برای بررسی و جبران خسارات

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در این دیدار گفت: طرحی را در قالب یک نرم افزار طراحی و اجرا کردیم با عنوان «سیلاب» که مردم آسیب دیده می‌توانند خود اظهاری کنند و از خسارت وارده به منازل خود تصویر برداری کنند، این تصاویر به مساجد و هیئات ارسال می‌شود و هر مرکز می‌تواند داوطلبانه خسارت وارده را جبران کند. پیش از اینکه این طرح به راه بیافتد مساجد شهر قم جبران خسارت ۴۰۰ منزل را قبول کرده‌اند.
 
وی افزود: گروه‌های علمی آموزشی از دانشگاه‌های تهران، شریف و فردوسی مشهد اعلام آمادگی کرده‌اند. ما در هر کدام از استان‌های آسیب دیده گروه‌هایی داریم تا ظرفیت‌های اولیه مدارس را برای «طرح بعد از مدرسه» و نشاط اجتماعی فراهم کنند اما نیاز به پشتیبانی داریم. 

در ادامه اعضای ششمین نشست قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان پیشنهادات خود را برای ادامه فعالیت‌ها  اعلام کردند.

نظر شما