شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۰۱۶۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
گشتی در اتوبوسی ویژه کتابخوان‌ها
اتوبوس هدهد به همت فرهنگ‌سرای گلستان در نمایشگاه کتاب مستقر شده است و با فضایی متفاوت و برنامه‌هایی متنوع به استقبال کودکان و نوجوانان رفته است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اتوبوسی وجود دارد که حال و هوایی متفاوت را به آن بخشیده است.

اتوبوس هدهد در نمایشگاه کتاب چه می‌کند؟

آشنایی با ایران همراه با بازی و سرگرمی

شناخت سرزمین عزیزمان و آشنایی با سنت‌ها، نوع لباس پوشیدن، مناطق دیدنی و گردشگری استان‌های مختلف آن یکی از کارهای ویژه‌ای است که با شیوه‌ای مخصوصِ کودکان در اتوبوس هدهد طراحی شده است.

فاطمه جمالو، مدیر کتابخانه فرهنگ‌سرای گلستان و سرپرست اتوبوس هدهد در مورد این برنامه گفت: با توجه به اطلاعات کم نوجوانان از آداب و رسوم، سنت‌ها، فرهنگ‌ها، اطلاعات جغرافیایی از سرزمین ایران و ... بر آن شدیم تا یک مسابقه اطلاعات عمومی از نقشه مصور ایران که تمامی اطلاعات را از سرزمین ایران داراست را برگزار کرده تا بتوانیم با نگاهی خلاقانه‌تر بر اطلاعات عمومی کودکان و نوجوانان بیفزاییم.

وی ادامه داد: مسابقه اطلاعات عمومی «ایران سرزمین من» با هدف‌ آشنایی بیش‌تر کودکان و نوجوانان با سنت‌ها، آداب و رسوم و مناطق دیدنی کشور عزیزمان طراحی شده است. در این مسابقه، چند استان شاخص ایران انتخاب شده و سوالاتی برای آن طرح شده است. هر یک از بچه‌ها، بنا به سلیقه‌شان یکی از استان‌ها را انتخاب کرده و به سوالات مربوط به آن پاسخ می‌دهند و جایزه دریافت می‌کنند.

«قصه‌های ناتمام» به قلم کودکان و نوجوانان تمام می‌شود

یکی دیگر از برنامه‌های این اتوبوس که ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده است، تکمیل یک قصه پایان باز به انتخاب خودشان است. در این برنامه، ۱۰ داستان با پایان باز نوشته شده است و بچه‌ها می‌توانند براساس تخیلات خود یکی از این داستان‌ها را تکمیل کرده و آن را با پایان‌بندی دلخواه خود به اتمام برسانند.

جمالو ضمن معرفی این برنامه به پرورش ذهن خلاق کودکان با استفاده از تکمیل یک داستان کودکانه اشاره کرد و گفت: داستان سرایی و پرداختن به موضوعات فرهنگی در قالب داستان علاوه بر پرورش و شکوفایی قوه خلاقیت در کودکان و نوجوانان باعث همزاد پنداری آنها با شخصیت های داستان می‌شود که این امر می‌تواند در نهادینه کردن آموزه‌های اجتماعی و اخلاقی در کودکان و نوجوانان مثمر ثمر باشد. برای این منظور، بخشی از یک داستان انتخاب و به شکل کاربرگ در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد تا آنها داستان نیمه تمام را در داخل کاربرگ‌ها تکمیل کنند. به شرکت کنندگان این برنامه جایزه اهدا خواهد شد.

اتوبوس هدهد در نمایشگاه کتاب چه می‌کند؟

ایستگاه قصه‌خوانی با حضور نویسندگان مطرح عرصه کودک و نوجوان

بخش دیگر برنامه‌های این اتوبوس در بیرون از آن انجام می‌شود. صندلی‌هایی در فضای باز کنار اتوبوس هدهد چیده شده است که کودکان و نوجوانان به صورت گروهی دور هم جمع شده و داستان‌خوانی می‌کنند. در این بخش که در بعد از ظهر هر روز برگزار می‌شود، نویسندگان نام‌آشنای کودک و نوجوان حضور پیدا کرده و داستان‌های خود را برای بچه‌ها می‌خوانند.

فاطمه جمالو به معرفی نویسندگانی که در طول نمایشگاه در این اتوبوس حضور پیدا خواهند کرد پرداخت و گفت: براساس برنامه، نویسندگان مطرحی در این غرفه حضور پیدا خواهند کرد. خانم طیبه شامانی اولین مهمان اتوبوس هدهد بودند که روز جمعه داستان‌خوانی کردند. در روز شنبه، 7 اردیبهشت، عارفه روئین، در این مکان حضور پیدا خواهند کرد و در روز یک‌شنبه میترا کیایی برای بچه‌ها داستان می‌خواند. خانم‌ها لیلا دارابی و زهرا درودیان دیگر مهمان‌های ما خواهند بود که در روزهای دوشنبه ۹ اردیبهشت و چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت به اتوبوس هدهد می‌آیند. در روز پایانی اجرای این برنامه نیز خانم‌ها پری رضوی و شهلا معافی، نویسندگان مطرح عرصه کودک و نوجوان، داستان‌های خود را خواهند خواند. علاوه بر این، کلاس های قصه‌گویی نیز در اتوبوس هدهد طراحی شده است که همه روزه در فضای بیرونی نمایشگاه برقرار است. آقایان فتاحی و علیمحدی و خانم صنوبری مهمانان این برنامه هستند. بسیاری از این نویسندگان، کتاب‌های امضا شده خود را به کودکان و نوجوانان اهدا می‌کنند.

بازی و تفکر کودکانه در نمایشگاه کتاب

به منظور تشویق کودکان به کتاب‌خوانی و سرگرم کردن آنان همزمان با بازدید از نمایشگاه کتاب، فعالیت ویژه‌ای در اتوبوس هدهد طراحی شده است. بازی و تفکر کودکانه، برنامه ویژه‌ این بخش است که برای بچه‌ها درنظر گرفته شده است. در این طرح، بازی‌های فکری کودکانه که مبتنی بر اطلاعات عمومی است، ارائه می‌شود.

اتوبوس هدهد تا پایان نمایشگاه کتاب و روز ۱۴ اردیبهشت میزبان کودکان و نوجوانان خواهد بود.

نظر شما