جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۱۶۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
رییس سازمان فرهنگی هنری در آیین اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی هنری «کارگر ایرانی» گفت: با توجه به نامگذاری سال با عنوان «رونق تولید» باید قشر کارگر به عنوان عامل اصلی تولید مد نظر قرار گیرد و فراموش نکنیم که بدون بها دادن به جامعه کارگری به توسعه پایدار دست پیدا نخواهیم کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی هنری «کارگر ایرانی» با هدف تکریم و تجلیل از مقام کارگران هنرمند و تجلیل ازچهره‌های کارگر فعال در حوزه فرهنگ و هنر، با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر، افشین حبیب‌زاده عضو و رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران، علی اصغر مونسان مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران، معاونت صنایع دستی و جمعی از مدیران فرهنگی هنری، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت در سالن همایش‌های فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.

اوحدی: رسیدن به توسعه پایدار در گرو توجه به جامعه کارگری است

در ابتدای مراسم سعید اوحدی با اشاره به اهمیت نقش کارگران در جامعه گفت: براساس مستندات تاریخی، پیامبر(ص) تنها فرد و تنها قشری را که به‌ عنوان الگو بر دستانش متواضعانه بوسه زد، کارگر بود. همچنین تاکید شده تا عرق کارگر خشک نشده باید حقوق او پرداخت شود. پیامبر(ص) تاکید کردند که کارگری که برای رزق و روزی حلال خانواده خود تلاش می‌کند با جهاد در راه خدا مقایسه می‌شود و این جایگاه بزرگی است. این رفتار باید الگوی سبک زندگی در جامعه باشد.

وی افزود: در آموزه‌های دینی، اجتماعی و ملی، کار و تلاش دارای جایگاه ارزشمندی است و کار ریشه در جوهر و فطرت انسان دارد، هرچند که مقام معلم و مهندس با احترام ذکر می‌شود اما کارگر جایگاهی دارد که حتی وزیر کشور نیز با تواضع سر تعظیم جلوی او فرود می‌آورد. حال آن‌که اگر از کارگر که آثار هنری هم خلق می‌کند نام به میان بیاوریم بسیار ارزشمند است.

امسال سال بها دادن و تجلیل از کارگر است

اوحدی با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید توسط رهبر معظم انقلاب بیان کرد: در این عنوان جوهر تولید یعنی قشر کارگر مد نظر قرار گرفته است، امسال سال بها دادن و تجلیل از کارگر است که عامل اصلی تولید محسوب می‌شود. همچنین ما بدون بها دادن به جامعه کارگری به توسعه پایدار دست پیدا نمی‌کنیم.

وی همچنین از راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان با همکاری ۱۲ دستگاه فرهنگی خبر داد و افزود: مجموعه بسیج در ۴۲ اردوگاه جنوب کشور ۵۲ مهد کودک راه‌اندازی کرده تا خانواده‌ها در آسایش باشند.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه از برگزاری بزرگترین حراج کشور برای کمک به سیل‌زدگان خبرداد و بیان کرد: ۲۸ اردیبهشت‌ماه بزرگترین حراج کشور در پردیس ملت برگزار می‌شود.

اوحدی همچنین با اشاره به برگزاری مراسمی در مرکز همایش‌های صداوسیما که با حضور ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از معلمان، خیران و تولید کنندگان همراه بود، گفت: در این مجلس که برای بیش از ۱۲۴ مدرسه جنوب کشور که تخریب شده‌اند پول جمع می‌کردیم. حدود ۲۱۰ میلیارد تومان ظرف دو ساعت پول جمع شد. این نشان از همدلی مردم دارد.

اوحدی: رسیدن به توسعه پایدار در گرو توجه به جامعه کارگری است

در ادامه مراسم علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره کارگران گفت: ایشان کارگران را وفادارترین قشر جامعه دانستند و هر فردی در این ایام قدمی برای این قشر جامعه بردارد، کارگران خوشحال می‌شوند.

وی افزود: جنس هنر جنس گوهر است. ادیب‌های ما در شعر و متن‌های ادبی هنر را به گوهر تشبیه کرده‌اند. باید قدرشناسی کنم از آثار هنری کارگران. آثاری که از در و دیوار و هر آنچه که مصرف می‌کنیم حاصل دست و هنر آنهاست.

علیرضا محجوب ضمن دعوت از کارگران برای راهپیمایی به مناسبت روز کارگر افزود: در این روز از کسانی یاد می‌کنیم که در نقطه مظلومیت دولت‌ها و حکومت‌های فعلی واقع شده‌اند. 

وی امپریالیسم را سمبل امپراطوری دانست و بیان کرد: کارگران مظلوم‌ترین افراد در دولت‌ها  هستند و امروز آمریکا شمشیر جباریتش را به سمت کارگران گرفته است. 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما همراهی خود را با کارگران اعلام می‌کنیم و همیشه تلاش کرده‌ایم تا بگوییم اگر زورگویی می‌خواهد به حریم نیروی توانای ما تجاوز کند، همه از او هستیم و او هم از ماست و پشتیبانی خواهیم کرد.

اوحدی: رسیدن به توسعه پایدار در گرو توجه به جامعه کارگری است

در ادامه افشین حبیب زاده رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران گفت: براساس قانون، کارگران در مکان‌هایی که مشغول به کار هستند، می‌توانند نماینده کارگری، انجمن صنفی یا شورای اسلامی کار داشته باشند.

وی افزود: در صورت عدم موفقیت، مجبور هستیم که از طرق قانونی عمل کنیم، قانون اجازه داده که اداره کار در این حوزه ورود پیدا کند و مجمع برگزار و نمایندگان کارگری را انتخاب کند. امیدوارم امسال بدون مراجعه به این بند قانونی تشکل‌های کارگری که مورد مطالبه جدی کارگران در بخش‌های مختلف شهرداری تهران است به نتیجه برسد.

حبیب زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته بخشنامه‌ای برای رعایت حقوق کارگران پیمانکاری شاغل در شهرداری تهران تهیه و با تاکید شهردار به تمامی واحدها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابع این نهاد ابلاغ شد، بیان کرد: بر طبق این بخشنامه پیمانکاران شهرداری تهران موظف هستند حداقل‌هایی را در ارتباط با شرایط ایمنی کار، حق بیمه، دستمزدی کارگران رعایت کنند.

وی، پرداخت به موقع دستمزد کارگران را یکی از مطالبات جدی کارگران پیمانکاری شهرداری تهران در این بخشنامه عنوان کرد و گفت: از همه مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری درخواست می‌کنیم که تمام بند بند این بخشنامه را که براساس کار کارشناسی دقیقی تهیه شده، رعایت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید خود به همراه علیرضا محجوب از شرکت مترو تهران در عید امسال افزود: در این بازدید به مواردی برخوردیم که متاسفانه یکی از پیمانکاران حدود دو ماه حقوق، عیدی و سنوات کارگران را پرداخت نکرده بود.

حبیب زاده گفت: از شهرداری تهران و شرکت‌های پیمانکاری درخواست می‌کنیم که حداقل حقوق ماهانه کارگران را سر موقع پرداخت کنند و بندی را در این بخشنامه قرار دادیم که اگر تاخیری در این زمینه صورت بگیرد، شهرداری تهران از محل تضمینی که از پیمانکاران اخذ کرده، برداشت کند و راسا حقوق کارگران را پرداخت کند.

وی افزود: اگر این روند در ماه‌های متوالی تکرار شود، ضمن قطع ارتباط با پیمانکار مربوطه، در لیست سیاه شهرداری قرار گرفته و دیگر با او قراردادی منعقد نخواهد شد.

رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: براساس تصویب حداقل حقوق کارگری در شورای عالی کار، این حداقل حقوق از جمله حقوق ممتاز است و اگر پرداخت نشود، جرم محسوب می‌شود و براساس قانون قابلیت پیگیری دارد.

حبیب زاده گفت: متاسفانه در بخش‌هایی از شهرداری تهران این موضوع رعایت نشده و به آینده موکول شده است که من این موضوع را پیگیری می‌کنم و درخواست دارم مواردی که توسط شورای عالی کار به تصویب رسیده، مورد توجه قرار گیرد.

اوحدی: رسیدن به توسعه پایدار در گرو توجه به جامعه کارگری است

۷۰ درصد فعالان صنایع دستی کشور را بانوان تشکیل می‌دهند 

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امسال را مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق تولید نامگذاری کرده‌اند که نشان از اهمیت کار و تلاش و مقام کارگر است و نشان دهنده اهمیت تولید در کشور است.

وی افزود: روز کارگر و هفته کارگر را به همه کارگران عزیز تبریک عرض می‌کنم و در مراسم امروز که به نام کارگر و هنرمند نامگذاری شده است دو واژه زیبا برای این مراسم است و قرار گرفتن این دو واژه در کنار هم اوج زیبایی‌ها و خوبی‌هاست.

مونسان گفت: در سازمان میراث فرهنگی نیز هنرمندان صنایع دستی را داریم که کارگران هنرمند هستند که به خوبی در این حوزه فعال هستند. خوشحالم که بگویم در سال‌های اخیر خوشبختانه شاهد رونق صنایع دستی هستیم.

مونسان بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد فعالان هنرمند صنایع دستی را بانوان تشکیل می‌دهند و بالغ بر ۲ میلیون نفر معیشت آنها از این طریق تامین می‌شود و حتی در دور دست‌ترین نقاط، صنایع دستی توانسته است به معیشت خانواده‌ها کمک کند.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: امیدواریم در سال رونق تولید شاهد رونق تولید کالاهای ایرانی و رونق روز افزون صنایع دستی باشیم.

در پایان این مراسم از تعدادی از خانواه‌های شهدای کارگر، کارگران نمونه و هنرمندان صنایع دستی برتر تجلیل شد.

در این آیین محمد جدی در حوزه هنرهای تجسمی؛ کتابت سوره انعام، ولی بختیاری در حوزه فرهنگی و ادبی بخش تالیفات؛ تالیف کتاب «الهی پیر شی»، سونیا اهرابی اصلی در حوزه هنرهای صنایع دستی؛ سفال، اعظم پاشازاده در حوزه هنرهای صنایع دستی؛ پته دوزی(ابریشم دوزی روی پارچه) تندیس نهمین جشنواره فرهنگی هنری کارگر ایرانی را از آن خود کردند.

در رشته هنرهای تجسمی، هادی هنردوست خوشنویسی(سیاه مشق)، اصغر مرزبان خوشنویسی(چلیپا)، داود برجلو عکاسی، در رشته هنرهای صنایع دستی؛ سیده شهناز باقرنژاد گلیم بافی، طاهره بیاتی جم خراش روی فلز، مرجان اشراقی سامانی معرق کاشی، فاطمه برزگر آبگینه، حانیه سادات اسماعیلی نقاشی و در رشته فرهنگی ادبی سعید علیزاده برگزیده شدند.

همچنین در این آیین از خانواده شهیدان یدالله متقی، علی و امیرحسین زینالی تجلیل شد.

نظر شما