چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۰۱۶۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
نشست تسهیلگران جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی با حضور جعفر توزنده‌جانی و تورج نجاری در فرهنگ‌سرای کتاب برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست تسهیلگران «جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی» با حضور جعفر توزنده‌جانی و تورج نجاری نویسنده، مدارسان تسهیلگرانِ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، صبح روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در دهمین فرهنگ‌سرای کتاب تهران برگزار شد.

جعفر توزنده‌جانی نویسنده و منتقد در ابتدای نشست در معرفی جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: شاید ساده‌ترین تعریف برای «جام باشگاه‌های کتابخوانی» این باشد که جمعی متشکل از ۱۲ تا ۱۵ کودک یا نوجوان با مدیریت یک تسهیل‌گر گردهم جمع می‌شوند تا کتاب بخوانند و درباره کتاب‌ها با هم گفت‌وگو کنند.

وی درباره ایده اولیه این طرح گفت: این طرح توسط یکی از مدرسان در نیشابور کلید خورد و‌ قرار بود که تبدیل به زنگ کتاب در مدارس شود. بنابه دلایلی این اتفاق نیوفتاد و این طرح در مرکز مطالعات فرهنگی وزارت ارشاد به تصویب رسید و اولین بار در سال ۹۵ با ۲ هزار باشگاه و ۲۲ هزار عضو در ۱۵ شهر به جز شهر تهران فعال شد. 

این نویسنده ادامه داد: سال بعد و با معرفی بیشتر در ۱۰۰ شهر فعال شد و‌ ۵ هزار باشگاه تشکیل شد و تعداد اعضا به بیش از ۶۰ هزار نفر رسید. سال گذشته و با مطرح شدن طرح در پایتخت و همکاری سازمان فرهنگی هنری این تعداد به ۱۶ هزار باشگاه رسید و جمع گسترده‌ای از کودکان و نوجوانان به طور تخصصی شروع به مطالعه کردند.

توزنده‌جانی با اشاره به اینکه کتاب خواندن در تنهایی و کتاب‌‌خوانی در باشگاه چه تفاوتی دارد گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های باشگاه گفت‌وگو و اظهار نظر کودکان و نوجوانان در جمع دوستانشان، توجه به نظراتشان، کندوکاوی که خودشان در وجودشان می‌کنند هرگز در تنهایی رخ نمی‌دهد. 

وی تاکید کرد: انتخاب کتاب یکی از مهم‌ترین بخش‌های جام باشگاه‌هاست که با دقت زیادی صورت می‌گیرد، چرا که گاهی یک کتاب نامناسب می‌تواند همه افکار کودکان ‌ نوجوانان را به هم بریزد.

تورج نجاری دیگر استاد مهمان این نشست درباره تاثیر باشگاه بر کودکان و نوجوانان گفت: شاید یکی از مهم‌ترین تاثیر حضور در باشگاه‌ها بالا رفتن دایره واژگان آنهاست و بررسی یک اتفاق از زوایای مختلف. این که بچه‌ها با این مواجه شوند که برداشت‌های متفاوتی از یک موضوع می‌تواند صورت بگیرد که همگی درستند.

این منتقد اضافه کرد: این روزها خانواده‌ها وقت کمتری دارند تا گفت‌وگو را به شکل جدی در خانواده دنبال کنند. 

وی در پایان سخنان خود درباره جام باشگاه‌ها و برگزاری جشن پایانی سال گفت: رقابت می‌تواند به کیفیت فعالیت بچه‌ها در باشگاه تاثیر بگذارد. امیدوارم رسانه‌های گروهی و آموزش و پرورش هم این دورهمی فرهنگی را تبلیغ کند تا همه علاقه‌مندان از برگزاری چنین فعالیتی آشنا شوند.

همچنین هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده امروز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت از غرفه «جام باشگاه‌های کتابخوانی» بازدید کرد.

«جام باشگاه‌های کتابخوانی» ایده‌ای که از نیشابور آمد و همه‌گیر شد
نظر شما