پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۰۱۶۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
دهمین فرهنگ‌سرای کتاب امسال در حالی هم‌زمان با سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود که میزبان برنامه‌های مختلفی مانند معرفی کتاب، رونمایی کتاب، نقد و بررسی آثار نویسندگان جوان و خوانش کتاب بوده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دهمین فرهنگ‌سرای کتاب تهران از نخستین روز سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روبه‌روی در شماره ۱۲ ساختمان اصلی شبستان فعالیت خود را آغاز کرده است.
 
غرفه‌های مختلفی در فرهنگ‌سرای کتاب فعال شد‌ه‌اند که شامل کافه کتاب، کرسی کتاب، کتاب من، نذر کتاب، جورچین کتاب، کارگاه صحافی، جام باشگا‌ه‌های کتابخوانی کودکان و باغ کتاب می‌شود.
 
کرسی کتاب
ویژه برنامه «کرسی کتاب» به همت کتابخانه فرهنگ‌سرای رازی و با مشارکت نشر شانی با حضور بیش از ۵۰ شاعر و با اجرای امید بیگدلی و با حضور کارشناسانی چون حسن صادقی پناه و مجید معارف‌وند یکی از برنامه‌های این فرهنگ‌سرا به شمار می‌آید. در این برنامه تاکنون کتاب‌های زیادی مثل جهیزیه خاک خورده، ماه شب پانزده، فوبیا، غزلحصار، روان بر ویرانه با حضور امیررضا معروفی، سعید دشتی، عمران بهروج، سعید عربی، فواد میرشاهولد و علیرضا قاسمیان خمسه نقد و بررسی شدند. همچنین دطی روزهای مختلف، دربرنامه کرسی کتاب، نشر شانی تازه‌ترین کتاب‌های نشر خود را معرفی می‌کند.
 
کافه کتاب 
یکی دیگر از بخش‌های جذاب فرهنگ‌سرای کتاب، کافه کتاب است. نمایش و معرفی کتاب‌‏های تولید شده کانون‌‏های سازمان، نمایش و معرفی کتاب‏‌های تولید شده مراکز مشارکتی سازمان، نمایش و معرفی کتاب‌‏های تقریظ شده مقام معظم رهبری(ره)، کارگاه آموزش داستان‌‏نویسی در قالب تکمیل داستا‏ن‏‌های نیمه‌‏تمام و نگارش رمان توسط شرکت‌‏کنندگان کارگاه، طب سنتی و معرفی سبک زندگی ایرانی اسلامی همراه با مشاوره، پذیرایی و فروش محصولات سلامت، معرفی فعالیت‏‌های کانونی و مراکز مشارکتی سازمان فرهنگی هنری مجموعه برنامه‌هایی است که در کافه کتاب دنبال می‌شود.

همچنین «رادیو ترنگ» با اجرای برنامه‌‏های رادیویی نمایشگاه شامل اخبار، مصاحبه، رونمایی کتاب و... و «برنامه‏‌های صحنه‏‌ای» هر روز از ساعت ۶ تا ۷ بعدازظهر در قالب فعالیت‌‏های هنری چون نقالی، طنز، نمایش موزیکال، استندآپ کمدی، شعر، تئاتر شورایی، طب سنتی و آوای کر در این فرهنگ‌سرا به ارائه خدمات می‌پردازد.

 
کتاب من
یکی از غرفه‌های پرطرفدار این فرهنگ‌سرا، غرفه «کتاب من» است، «کتاب من» از محصولات فرهنگی فرهنگ‌سرای اخلاق است که ویژگی این کتاب‌ها، ثبت اسم کودک در کتاب به عنوان شخصیت اصلی داستان است. کتابی که در این غرفه عرضه می‌شود، کتاب «بهترین انتخاب» است که به کودک به عنوان شخصیت اصلی داستان می‌آموزد که بهترین دوست و شیرین‌ترین سرگرمی برای هدیه به دوستان، کتاب است. نویسنده این کتاب شهره یوسفی و طراح و تصویرگر آن امیر حامد پاژتار است که در شمارگان سه هزار جلد در قطع خشتی، در ۱۲ صفحه و در دو جلد ویژه پسران و دختران منتشر شده است.
 
نذر کتاب
برنامه «نذر کتاب» را می‌توان یکی از طرح‌های جذاب و مفید این فرهنگ‌سرا معرفی کرد، این برنامه با محوریت مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود و طی آن شهروندان می‌توانند کتاب‌های خود را برای تامین منابع کتابخانه‌های مناطق سیل‌زده به سازمان فرهنگی هنری ارسال کنند. این طرح به دنبال حادثه سیل در برخی مناطق کشور، انجام می‌شود. این طرح به شکل جمع‌آوری کمک‌های مردمی در قالب کتاب با موضوع کودک و نوجوان است و افراد علاقه‌مند می‌توانند با حضور در نمایشگاه کتاب و خریداری آثار در حوزه کودک و اهدای آن به فرهنگ‌سرای کتاب هم‌زمان با ایام نمایشگاه در این طرح مشارکت داشته باشند. وی یادآور شد: در این زمینه با برخی از ناشران فعال درحوزه کودک و نوجوان مانند کانون پرورش و فکری کودک و نوجوان رایزنی شده است.



باغ کتاب
در غرفه‌های مرتبط با باغ کتاب نیز بخش‌هایی مانند باغ علم شامل دستگاه‌هایی از باغ علم کودک و نوجوان مثل دستگاه تسلا، آیینه‌ها، تفنگ لیزری و .. آورده شده تا مردم به صورت رایگان از وسیله‌های این باغ بازدید کنند.
 
همچنین بخش رباتیک در این باغ قرار دارد که بخش محلی برای آشنایی، آموزش و خرید ابزار و تجهیزات رباتیک است، در این باشگاه کارگاه و کلاس درس قرار دارد و می‌توانید با اصول اولیه رباتیک آشنا شوید  و از تجهیزات و قطعات مورد نیاز ساخت ربات نیز دیدن کنید.
 


تولید کتاب در چند نگاه
کارگاه صحافی یکی دیگر از بخش‌های دیدنی و جذاب برای بازدیدکنندگان است، در این بخش فردی که سا‌ل‌ها در این حوزه تجربه دارد به آموزش ترمیم و صحافی کتاب‌ها به ککم وسایل ساده‌ای که در خانه موجود است می‌پردازد.
 
همچنین در بخش جورچین کتاب، تصاویر مراحل مختلف تولید کتاب در چند بخش و به صورت مجزا تهیه شده است. کودکان باید باید این مراحل را به ترتیب بر روی دیوار مغناطیسی قرار دهند و هدیه دریافت کنند. این مراحل شامل بریدن چوب، حمل چوب به کارخانه، تهیه خمیر چوب، تهیه کاغذ، نوشتن قصه و کتاب توسط نویسنده، سپردن کاغذها به ناشر و چاخانه و در انتها به فروش کتاب در کتابفروشی یا امانت کتاب از کتابخانه می‌‌رسد.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا ۱۴ اردیبهشت هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام  خمینی (ره) برپاست.

نظر شما