پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۱۷۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
گزارشی از جشنواره گل و گلاب در فرهنگ‌سرای اشراق
از فلکه دوم تهران‌پارس به سمت خیابان جشنواره می‌رویم تا به فرهنگ‌سرای اشراق برسيم. چند صد متر مانده به مقصد، بوی گل محمدی که در هوای اردیبهشتی این روزها شناور شده است به ما می‌گوید به مقصد رسیده‌ایم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای اشراق این روزها پاخور شهروندانی شده که به بوی گل و گلاب خودشان را مهمان جشنواره‌ای دوست‌داشتنی کرده‌اند. آیین گلاب‌گیری در این مرز و بوم قدمتی دیرینه دارد و هرسال از ابتدای اردیبهشت زمزمه برپایی مراسم آن در چند اقلیم کشور می‌پیچد. آن دسته از تهرانی‌هایی که تجربه شرکت در این مراسم را داشته‌اند با شروع اردیبهشت دل‌دل می‌کنند تا دوباره خودشان را به شهرهایی که این آیین در آنجا برگزار می‌شود، برسانند. این‌طور وقت‌ها حسرت می‌ماند به دل آن‌هایی که نتوانستند کفش و کلاه کنند و پا به مزرعه‌های هوش به در کن گل محمدی بکشند. اما برنامه جذاب اردیبهشت امسال با تدبیر و خوش‌ذوقی متولیان فرهنگ‌سرای اشراق، آیین گلاب‌گیری بود که به دل شهر تهران آمد. حالا برای ایستادن پای دیگ‌های گلاب و پر کردن شیشه و تنگ‌های بلوری از عرق گل محمدی نیازی به سفر نیست. کافی است مثل ما خودتان را به خیابان جشنواره محله تهران‌پارس برسانید و سراغ فرهنگ‌سرای اشراق را بگیرید.

شعاری که روی زمین نماند

جای خالی در محوطه شمالی فرهنگ‌سرا نمانده است. برای دیدن غرفه‌های جشنواره باید از باغ‌راه اصلی که از کنار حوض بزرگ باغ می‌گذرد خودتان را به بالای پلکان اصلی برسانید. هر قدمی که برمی‌داریم دم‌مان را از بوی سنگین خوشی که در هواست پر می‌کنیم. اینجا بیشتر از هر رنگ دیگری صورتی تند گلبرگ‌های گل محمدی به چشم می‌آید. رنگی که توی مجمع‌های مسی و سبدهای حصیری به یک اندازه از رهگذرها دل می‌برد. برخی از غرفه دارها با ظرافت و سلیقه لباس‌های محلی‌شان را به تن کرده‌اند. دیدن پارچه‌های گلابتون دوزی و زری‌وار و سوزن‌دوزی شده حال خوش‌مان را دوچندان می‌کند. در هر غرفه محصولات ویژه‌ای به فروش می‌رسد که همه‌شان به شکل سنتی تهیه‌شده‌اند. اینجا خبری از محصول فرآوری‌ شده نیست. تولید ملی، شعاری است که در جشنواره گل و گلاب روی زمین نمانده است.

رقص گلاب روی شعله‌های بلند

دیدنی‌ترین بخش نمایشگاه غرفه‌ای است که اطراف آن دیگ‌های بزرگ گلاب‌گیری روی شعله‌های بلند، رقصان و پیچان عرق گل را در شکم‌های‌شان به قل‌قل انداخته‌اند. غرفه دارها با لباس محلی مراقب دیگ‌ها هستند. از فاصله یک متری حرارت گلاب با بوی گیج‌کننده‌اش مدام به‌صورت مان می‌خورد و برمی‌گردد. خیلی‌ها اینجا مشغول سلفی گرفتن با دیگ‌های بزرگ گلاب هستند. از گوشه و کنار مدام توصیه می‌شود که پدر و مادرها مراقب بچه‌های کوچک‌تر باشند.

این داروها عوارض ندارد

به‌ جز گلاب بازار خرید و فروش عرقی‌جات در این نمایشگاه سکه شده است. روی هر بطری نام و خواص عرقی‌جات نوشته‌شده است. نوشیدنی‌هایی که بعضی‌هایشان قدمتی چند صدساله دارند و در زمانی نه‌ چندان دور داروی درد مرض‌های بی‌شماری می‌شدند بی‌آنکه عوارضی برای مصرف‌کننده‌شان داشته باشند. این روزها خیلی‌ها دلسرد از داروهای شیمیایی دوباره به این عرقی‌جات سنتی رو کرده‌اند. غرفه دارها باحوصله از خواص درمانی و آرام‌بخش این عرق‌ها می‌گویند و مشتری‌ها در حال مشاوره گرفتن از آن‌ها هستند.

گلبرگ‌هایی که سهم بچه‌ها می‌شود

خواص کم‌نظیر گل محمدی بر مشتری غرفه‌ها پوشیده نیست. بسته‌های کوچک و بزرگ خشک‌ شده این گل معطر در سبد خرید بیشتر آن‌هایی که مهمان جشنواره گل و گلاب شده‌اند دیده می‌شود. بسته‌های گلبرگ تازه هم در دسترس مشتری‌ها هستند. خانمی دو بسته از این گلبرگ‌ها را خریده و می‌گوید از آن برای درست کردن مربا و شربت استفاده می‌کند: «آن‌هایی که نوزاد در خانه‌دارند طبق یک رسم قدیمی اردیبهشت که از راه می‌رسد برای این‌که نوزاد دچار اگزما و آلرژی‌های فصلی نشود او را در میان گل‌ها می‌غلتانند. این کار در طب سنتی ما هم توصیه‌ شده و یکی از فواید گلبرگ‌های گل محمدی این است.»

توجه به سنت‌های بومی

غرفه رب خانگی، نان محلی، انواع زیتون‌پرورده، ترشیجات، صنایع‌دستی و آجیل و خشکبار نمایشگاه هم مشتری‌های خودشان را دارند. بیشتر غرفه داران از استان‌های مرکزی و شمالی و غربی کشور به این جشنواره دعوت‌ شده‌اند و محصولات‌شان را باقیمت مناسب‌تری نسبت به فروشگاه‌های داخل شهر ارائه می‌کنند. رضا دوست‌علی مدیر فرهنگ‌سرای اشراق با اشاره به این‌که این هفدهمین جشنواره گل و گلاب در این فرهنگ‌سرا است درباره اهداف برگزاری این جشنواره می‌گوید: «بسیاری از خانواده‌ها امکان مسافرت به شهرهایی که این آیین سنتی در آن‌ها برگزار می‌شود را ندارند. ما در راستای تحقق شعار امسال که سال رونق تولید ملی است این جشنواره را باهدف توجه بیشتر به سنت‌های بومی و حمایت از تولید ملی برگزار کرده‌ایم. این جشنواره  تا روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. شهروندان با حضور در این نمایشگاه می‌توانند با گلاب‌گیری سنتی آشنا شوند و از غرفه‌های دیگر که شامل سوغات استان‌ها، صنایع‌دستی، گل‌های زینتی و غرفه کودک است دیدن کنند.»

مسیرهای دسترسی

فرهنگ‌سرای اشراق در خیابان جشنواره تهران‌پارس واقع‌شده است. بهترین راه دسترسی به این فرهنگ‌سرا استفاده از خط ۲ مترو و ایستگاه فرهنگ‌سراست. با استفاده از اتوبوس‌های سامانه تندروی خط آزادی _تهران‌پارس هم می‌توانید خودتان را به تهران‌پارس و خیابان جشنواره برسانید. جشنواره گل و گلاب تا ۱۵ اردیبهشت همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۲ دایر خواهد بود.

نظر شما