سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۰۱۷۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
در نشست دیدار با نویسنده مطرح کودک و نوجوان عنوان شد
نشست دیدار با نویسنده کتاب کودک و نوجوان؛ فرهاد حسن‌زاده، با حضور علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان در فرهنگ‌سرای کتاب برگزار شد.
حسن‌زاده: داستان باید بتواند خلاقیت و تخیل کودکان را تقویت کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در نهمین روز از «دهمین فرهنگ‌سرای کتاب» نشست دیدار با نویسنده کتاب کودک و نوجوان با حضور فرهاد حسن‌زاده و جعفر توزنده‌جانی برگزار شد.

توزنده‌جانی کارشناس برنامه در معرفی فرهاد حسن‌زاده گفت: حسن‌زاده جزو نویسندگانی است که از ابتدا عزم کرد در راه ادبیات کودک و نوجوان قدم بگذارد و در این راه تمام تلاش خود را کرد و این درس بزرگی برای نویسندگانی است که در ابتدای راه هستند، که از پیگیری راه خود خسته نشوند.

وی افزود: در طول تاریخ آنچه از هر سرزمین باقی می‌ماند فرهنگ آن جامعه است. نویسندگان و متفکران هر جامعه در واقع جزوی از سرمایه معنوی و فرهنگی آن جامعه هستند و ما وقتی از ادبیات و نویسندگانی چون فرهاد حسن‌زاده حرف می‌زنیم در واقع از سرمایه فرهنگی کشور سخن می‌گوییم.

این نویسنده ادامه داد: در نوشته‌های حسن زاده ضمن وجود تخیل قوی می‌توان ابعادی از واقعیت را یافت که به نظر من ریشه در تجربه زندگی این نویسنده دارد که هم انقلاب را و هم جنگ را درک کرده است.

توزنده جانی ضمن اشاره به فعالیت‌های حوزه روزنامه نگاری فرهاد حسن زاده ادامه داد: حسن‌زاده جزو روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و قدیمی در حوزه کودک و نوجوان است که کارش را در کیهان بچه‌ها و سروش کودکان ادامه داد و در این حوزه نیز بسیار موفق بوده است.

در این نشست فرهاد حسن‌زاده نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور مخاطبان کودک و نوجوان گفت: خوبی نمایشگاه کتاب این است که نویسندگان می‌توانند به صورت رودر رو با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و بازخورد آثار خود را ببینند.

وی افزود: همیشه سعی کرده‌ام طوری بنویسم که مخاطب با قلمم ارتباط برقرار کند و همیشه در آثاری که برای کودکان نوشته‌ام سعی کرده‌ام طوری بنویسم که بچه‌ها باور کنند.

حسن‌زاده گفت: نوشتن چند وجه دارد که اولی و مهم‌ترین آن این است که نویسنده با نوشتن، بخشی از درون خود را روی کاغذ می‌آورد و این باعث می‌شود حال نویسنده با نوشتن خوب شود و وجه دیگر آن هم این است که مخاطب با نوشته ارتباط برقرار می‌کند که این ارتباط هم برای نویسنده بسیار ارزشمند است. من اگر به عقب برگردم حتما دوباره همین مسیر را انتخاب می‌کنم.

وی افزود: من نوشتن را از دوران مدرسه آغاز کردم و همیشه سعی کردم زیاد بخوانم و زیاد بنویسم و اولین کتابم را در سال ۱۳۷۰ منتشر کردم. تا کنون بیش از ۸۰ جلد کتاب منتشر کرده‌ام که بیشتر آنها در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

فرهاد حسن زاده کمبود شخصیت در داستان‌های ایرانی کودک و نوجوان را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: کتاب‌های کودکی که در بازار وجود دارد و اصطلاحا بازاری هستند شکل و رنگ جذاب دارند اما متاسفانه در محتوا بسیار مشکل دارند. اصول زیبایی‌شناسی را رعایت نمی‌کنند و در محتوا نیز عموما کودک را نادان فرض می‌کنند و سعی می‌کنند به کودک پند بدهند بدون اینکه سوالی برایش ایجاد کنند.

وی ادامه داد: کتاب خوب در حوزه کودک و نوجوان کتابی است که در ذهن کودک سوال ایجاد کند و به لحاظ زیبایی شناسی اصول اصلی را رعایت کند. علاوه بر اینکه از واژه‌هایی در آن استفاده شود که برای کودک ناآشنا نباشد. همچنین تصاویری که در کتاب استفاده می‌شود باید به کمک داستان بیاید نه اینکه عینا همان داستان را نشان دهد بلکه باید به تنهایی و جدای از متن بتواند ذهن کودک را درگیر کند و موجب ایجاد خلاقیت و تقویت تخیل کودک شود.

نویسنده رمان «زیبا صدایم کن» در خصوص فعالیت‌های رزونامه نگاری خود گفت: من از دوران مدرسه ساخت روزنامه دیواری را دوست داشتم و همیشه به مناسبت‌های مختلف درست می‌کردم. بعدها که وارد حوزه نویسندگی شدم دیدم ادبیات کودک و نوجوان منحصر به کتاب نوشتن نیست و اتفاقا یکی از بخش‌هایی که امکان بیشتری در ارتباط گیری با مخاطبان به نویسنده می‌دهد، روزنامه نگاری است. چرا که بازخورد بیشتری داشت و مخاطبان ارتباط بیشتری می‌گرفتند. شروع کارم در این حوزه انتشار داستان‌های کوتاه در کیهان بچه‌ها و سروش بود و بعدها هم در نشریه دوچرخه برای مخاطبان می نوشتم.

حسن زاده افزود: خوبی کار روزنامه نگاری این است که به دلیل سرعت و محدودیت زمان موجب می شود نویسنده به هر طریق در زمان اعلام شده نوشته یا داستان را تحویل دهد و همین موضوع موجب تقویت کار نویسندگی نیز می شود.

وی در پایان به نوجوانانی که تازه کار نوشتن را آغاز کرده اند توصیه کرد: زیاد بخوانید و زیاد بنویسید. آثار خوب دنیای ادبیات را بخوانید و سعی کنید هر روز بنویسید. یک دفترچه یادداشت داشته باشید و سعی کنید محیط اطراف خود را از زاویه ی دیگری غیر از آنچه همه می بینند ببینید و بنویسید.

فرهاد حسن‌زاده تاکنون بیش از چهل جایزه برای آثارش گرفته که مهمترین‌شان نشان ماه طلایی از جایزه جشنواره بزرگ برگزیدگان ادبیات کودک و نوجوان است که آن را انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای انتخاب بهترین نویسندگان، شاعران، مترجمان و منتقدان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان در دو دهه ۶۰و ۷۰ برگزار کرد. در سال ۲۰۱۸ او به فهرست نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن راه یافت و برنده‌ی لوح سپاس اندرسن شد. همچنین دیپلم افتخار برای رمان «صدایم کن» را از دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در شهر آتن دریافت کرد. از جمله کتاب‌های این نویسنده می‌توان یه کتاب‌های برف آفتاب، عمه خانم و ماجراهای ابکی، خاطرات خون آشام عاشق، چتری برای پروانه‌های سفید و ... می‌توان نام برد.

در پایان مراسم ضمن تقدیر از فرهاد حسن زاده، مخاطبان حاضر در مراسم به گفتگو با این نویسنده کودک و نوجوان پرداختند.

دهمین فرهنگ‌سرای کتاب با شعار «کتاب؛ سایه‌بان شهر» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران واقع در مصلای امام خمینی(ره)، روبه‌روی در شماره ۱۲ ساختمان اصلی شبستان واقع شده است.
نظر شما