جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۶
کد خبر: ۱۰۱۷۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه «فرمول یک» فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان را تشریح کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه همراه با سردار نعمان غلامی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین در برنامه فرمول یک شبکه یک سیما حاضر شد و توضیحاتی درباره فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان ارائه کرد. 

اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری در آغاز این برنامه عنوان کرد: اگر چه هوا در مناطق سیل‌زده رو به گرماست و شرایط سخت خواهد شد، اما مردم به خوبی مقاومت کردند و مراحل اولیه را پشت سر گذاشته‌ایم. هموطنان عزیزمان باید همچنان یاری کنند و حماسه خود را در کمک به سیل‌زدگان ادامه دهند. همان طور که تا به حال چنین بوده و در مقابل این سیل بی‌سابقه در کشور ایستاده‌اند. بخشی از سیل‌زدگان خوزستان همچنان در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند، اما همچنان اراده دارند روی پای خود بایستند. نیاز به تعمیرات منازل و وسایل سرمایشی در این مناطق بسیار جدی است. 

وی اضافه کرد: از روز سوم فروردین در فرهنگ‌سراها جمع‌آوری کمک‌های مردمی را آغاز کردیم و از اول نگاهمان این بود که توزیع را همکاران بسیج انجام دهند، چرا که فکر می‌کردیم از طریق بسیج، توزیع می‌تواند هدفمند انجام شود. بعد از اینکه سیل به دیگر استان‌ها رسید، اواخر تعطیلات به این جمع‌بندی رسیدیم که با ۱۲ دستگاه کشور، قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان را تشکیل دهیم. پس از وقوع سیل و انجام امدادرسانی، سیل آلام و مشکلات در مناطق سیل‌زده ایجاد می‌شود که حل و فصل آن نیاز به کار فرهنگی دارد. یکی از فعالیت‌های قرارگاه، این است که در ماه رمضان هم کار فرهنگی با محوریت خانواده و کودک و نوجوان انجام دهیم. 

اوحدی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش بزرگ خیرین مدرسه‌ساز گفت: در قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان در کنار تصمیماتی که گرفته شد مانند توزیع ۱۸ هزار بسته فرهنگی آموزشی در اردوگاه‌های سیل‌زدگان و راه‌اندازی ۲۵ خانه کودک، تصمیم گرفتیم یک همایش بزرگ با حضور خیرین مدرسه‌ساز داشته باشیم و در آن کمک‌های نقدی برای ساختن مدارس تخریب‌شده در سیل جمع‌آوری شود. حراج آثار هنری به نفع سیل‌زدگان دیگر تصمیمی بود که گرفتیم و در ماه مبارک رمضان در پردیس ملت انجام خواهد شد. در همایش خیرین مدرسه‌ساز، ۱۲۴ نیکوکار گرد هم آمدند و بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان کمک جمع‌آوری شد که عدد ماندگاری است. ۶۰ درصد هزینه‌های ساخت و تعمیر مدارس فراهم شده است و به زودی به کمک بسیج کار ساخت شروع می‌شود.

وی افزود: امیدواریم با کمک رسانه ملی، حراج بزرگی که از ۲۵ رمضان برگزار می‌شود نتیجه خوبی داشته باشد. در این حراج قهرمانان و هنرمندان حضور دارند و آثار بزرگ فرهنگی، هنری و ورزشی (لباس‌ها و مدال‌های قهرمان‌های ملی) به نفع سیل‌زدگان به فروش می‌رسد. هنرمندان و قهرمانان در این حراج بزرگ حضور دارند تا به هموطنان سیل‌زده بگویند بی‌قرار شما هستیم تا وضعیت زندگیتان سر و سامان بگیرد.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان توضیح مختصری از برنامه‌های ماه مبارک رمضان داد و گفت: برای ماه مبارک رمضان ستادی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با پنج رویکرد تشکیل شد. رویکرد اول بیانیه مقام معظم رهبری در رابطه با گام دوم انقلاب است. مقام معظم رهبری از بلندای قله رفیع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افق دوره دوم چهل ساله انقلاب را با هدف دستیابی به قله تمدن نوین اسلامی که گفتمان خاص جمهوری اسلامی هست، پیش‌بینی می‌کنند. این بیانیه منشور استمرار انقلاب است و حتما باید سرلوحه کارها قرار گیرد. رویکرد دوم، شعار سال «رونق تولید» است و در اجرای برنامه‌ها این موضوع در نظر گرفته می‌شود. رویکرد بعدی مناسبت‌های ماه مبارک رمضان و اجرای برنامه در این مناسبت‌هاست. رویکرد بعدی توجه به مقتضیات امروز جامعه مانند سیل است. برنامه‌های ماه مبارک رمضان نگاه جدی به سیل دارد. و در نهایت توجه به خود ماه مبارک رمضان که ماه خودسازی، تزکیه نفس و... است.

اوحدی در ادامه گفت: در ماه مبارک رمضان ۳۰ عنوان برنامه با هزار و ۲۰۰ اجرا برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌های مهم در این ماه می‌توان به همایش بزرگ «مادران امت» که در دهم ماه رمضان ساعت ۱۸ در میدان آیینی امام حسین(ع) به مناسبت سالروز رحلت حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود، اشاره کرد. همچنین برنامه‌ای با عنوان «بر آستان جانان» در هشت منطقه برگزار می‌شود و بازارچه‌های محصولات فرهنگی هنری با رویکرد حمایت از سیل‌زدگان برپا می‌شود. جشنواره بزرگ رمضان در باغ موزه قصر و چند برنامه ویژه در باغ موزه هنر ایرانی از دیگر برنامه‌هاست. همچنین امسال هجدهمین دوره برنامه «عمری با قرآن» که هر سال در آن از ۶ چهره قرآنی تجلیل می‌شود، برگزار می‌شود. آیین افطاری ساده را سال گذشته در میدان امام حسین(ع) داشتیم ولی امسال در سه منطقه فرهنگ‌سرای ولا، جوانمرد قصاب و میدان امام حسین(ع) برگزار می‌کنیم و این برنامه‌ها همزمان از شبکه امید پخش می‌شود. 

سردار غلامی نیز سیل اخیر کشور را در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: خروجی‌هایی که بعد از سیل در مهار این وضعیت اتفاق افتاد، از همبستگی و یکدلی بین همه نهادهای کشور و مردم، کم‌سابقه بود. به عنوان مثال نیروهای مسلح در مهار این سیل وحدت و همکاری‌ای داشتند که حتی با زلزله کرمانشاه نیز قابل مقایسه نبود. ورود مردم، جوانان، حوزه‌های علمیه و... چیزی است که نمی‌توان عظمت آن را توصیف کرد. در این اتفاقات شما صحنه‌هایی را می‌دیدید که فقط می‌توانستید در خاکریزهای کربلای ۱ و والفجر و عملیات‌های بزرگ ببینید و جلوه‌هایی از ایثار و همدلی و تلاش شبانه‌روزی دیده می‌شد که توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد. 

وی ادامه داد: اینکه می‌گفتند ما شط را به گریه انداختیم و او ما را به گریه نینداخت، واقعیت داشت. آماری که تا دیروز داریم، بالای ۹۰ هزار نفر نیروی جهادی با امکانات و تجهیزات از نقاط مختلف کشور برای کمک به سیل‌زدگان حضور پیدا کرده‌اند. خدا را شکر در آغاز گام دوم انقلاب، کارآمدی نظام در مهار چنین بحران‌هایی آشکار شد و پیوند ناگسستنی مردم با حاکمیت بیش از پیش به نمایش درآمد. البته محرومیت برخی نقاط دورافتاده کشور نیز با این سیل نمایان شد و باید به مناطق محروم که تا کنون مغفول مانده‌اند، رسیدگی کنیم. 

نظر شما