جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۲
کد خبر: ۱۰۱۸۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست تشریح برنامه‌های ماه رمضان این سازمان که دوشنبه ۲۳ اردیبهشت برگزار شد، از اجرای ۳۰ عنوان برنامه در قالب ۱۲۰۰ اجرا در ماه رمضان خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری تشریح ویژه‌‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در ماه مبارک رمضان، دوشنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور سعید اوحدی رییس، علی زندوکیلی معاون هنری، سیدعلیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای نشست گفت: سازمان فرهنگی هنری مانند هر سال، ستادی با همکاری معاونان، فرهنگ‌سرا‌ها، مراکز فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه برای برنامه‌های ماه مبارک رمضان تشکیل داد. این ستاد با عنوان «شهر خدا، شهر همدلی» ۳۰ عنوان برنامه را در قالب ۱۲۰۰ اجرا با پنج رویکر اصلی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند. از این ۳۰ عنوان برنامه ۱۲ برنامه هنری و ۱۸ برنامه فرهنگی، ادبی و قرآنی است.

وی در تشریح پنج رویکرد اصلی اجرای برنامه‌‌های ماه رمضان گفت: توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری در آن به هفت سرفصل با محوریت جوانان و رسیدن به تمدن نوین اسلامی تاکید می‌کنند، توجه به خود ماه مبارک رمضان، انفاق، نودوستی، گذشت، مهربانی و... اجرای برنامه در مناسبت‌هایی که در این ماه است، توجه به شعار سال «رونق تولید» و محور قرار دادن تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در اجرای برنامه‌ها و رویکرد آخر توجه به موضوع روز یعنی سیل و نگاه جدی به حمایت از سیل زدگان در اجرای برنامه‌هاست.  

افطاری ساده در سه نقطه تهران

اوحدی در ادامه به چند برنامه مهم در ماه مبارک رمضان اشاره کرد: ویژه‌برنامه «بر آستان جانان» از شب اول ماه مبارک رمضان به مدت ۱۵ شب با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری، بازارچه صنایع دستی، اجرای موسیقی، برنامه صحنه‌ای، مسابقه با محوریت خانواده و کودک، جزء خوانی قرآن کریم و ... در ۹ منطقه برگزار می‌شود. سال گذشته برای نخستین بار سفره افطاری ساده با توجه به توصیه مقام معظم رهبری در میدان امام حسین(ع) برگزار شد. امسال شاهد حضور خیرین برای برپایی این سفره‌ها بودیم. سفره‌های افطاری ساده در سه نقطه؛ میدان امام حسین(ع)، ایستگاه مترو جوانمرد قصاب و فرهنگ‌سرای ولا برگزار می‌شود. همچنین یک ساعت قبل از افطار تلاوت قرآن کریم، اجرای مسابقات فرهنگی، برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان، برپایی نمایشگاه و غرفه‌های فرهنگی هنری و مذهبی برگزار می‌شود.

وی در ادامه به ویژه‌برنامه «با رهروان سحر» اشاره کرد و گفت: سال گذشته این برنامه عمدتا در مناطق جنوبی شهر برگزار شد. امسال این طرح را توسعه دادیم و در ۲۲ منطقه برگزار می‌شود. در این برنامه سفره‌های سحری با مشارکت شهروندان علاقه‌مند در حیاط منازل و یا فضای مشاع آپارتمان‌های بانیان برای خدمت رسانان شهر؛ پارکبانان، آتش نشانان، اورژانس، پلیس و... پهن می‌شود. برگزاری همایش روزه اولی‌ها در پردیس تئاتر تهران از دیگر برنامه‌های رمضان است.

چهارمین جشنواره بچه‌های محراب

اوحدی در ادامه اضافه کرد: امسال چهارمین جشنواره «بچه‌های محراب» برای مخاطبان ۱۰ تا ۱۶ سال برگزار می‌شود. در این جشنواره شرکت‌کنندگان فیلمی از خود در مساجد در حال تکبیر یا اذان گفتن ارسال می‌کنند. در آیین اختتامیه این همایش از برگزیدگان تجلیل می‌شود. همچنین ویژه‌برنامه «سِحرِ سَحَر» با حضور سحرخوانان و مناجات خوانان ۱۰ استان کشور از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود. نمایشگاه «چهل آینه» هر شب قبل از افطار در باغ موزه هنر ایرانی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثار استاد ملک با همکاری موزه ملک به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین  کارگاه تصویرگری قرآن کریم در این مرکز برگزار می‌شود. موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نمایشگاهی با محوریت امام علی(ع) و ترویج نقاشی قهوه‌خانه‌ای در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند. گالری مریم، نگارخانه لاله، موزه سندوزی و موزه عکسخانه شهر نیز در این ماه نمایشگاه برگزار می کنند.

وی افزود: همچنین مسابقه عکاسی «گِل و دل» با هدف انعکاس تصاویری از مسئولیت اجتماعی و همدلی مردم و مسئولان در شرایط بحرانی در حال برگزاری است و تا ۲۰ خرداد می‌توانند عکس‌های خود را به دبیرخانه این مسابقه بفرستند. در نهایت نمایشگاهی از آثار منتخب برگزار می‌شود و آثار به نفع سیل زدگان به فروش می‌رسد. جشنواره فرهنگی هنری «نفس» با همکاری انجمن نفس در روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار و در آن از سفیران اهدای عضو تجلیل می‌شود.

همایش بزرگ «مادر امت» در میدان امام حسین(ع)

اوحدی با اشاره به هجدهمین همایش «عمری با قرآن» گفت: این همایش با همکاری فرهنگ‌سرای قرآن برگزار می‌شود و هر سال از ۶ استاد فرهیخته در حوزه قرآن؛ قرآن پژوه، مفسر قرآن، شاعر، هنرمند و بانوی قرآنی تجلیل می‌شود. امسال از ۷ چهره قرآنی که یکی از آن‌ها خانواده شهید مدافع حرم شهید کاشفی است، تجلیل می‌شود. در سالروز رحلت حضرت خدیجه همایش بزرگی با عنوان «مادر امت» در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود. این همایش با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد با حضور مادران در تهران و همزمان در ۹ استان کشور برگزار می‌شود. سخرانی، شعر خوانی و مداحی از دیگر بخش‌های این همایش است.

وی افزود: دومین جشنواره «فامیل چتر خانواده» با مشارکت ۱۰ منطقه با هدف گسترش شبکه فامیلی و هدفمند کردن دورهمی‌ها برگزار می‌شود. همچنین تورهای ویژه ماه مبارک رمضان با عنوان «راز انسان» برای دانش آموزان برگزار می‌شود. در این تورها مدارس از باغ کتاب تهران و هیومن پارک بازدید می‌کنند. همچنین در یکی از زورخانه‌های تهران، از جوانمرانی چون شهید طیب، شهید شاهرخ ضرغام و شهید مجید قربانخوانی تجلیل می‌شود.

نمایشگاه «خانه خوبان» در حمایت از سیل زدگان

ریس سازمان فرهنگی هنری در پایان نشست گزارشی از فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل زدگان ارائه کرد: این قرارگاه با حضور ۱۲ دستگاه تشکیل شد. تا کنون ۷ جلسه این قرارگاه هر سه‌شنبه ساعت ۲ در یکی از این دستگاه‌ها تشکیل شده است. توزیع ۱۸ هزار بسته فرهنگی آموزشی در اردوگاه‌های سیل‌زدگان و راه‌اندازی ۲۵ خانه کودک از جمله کارهای این قرارگاه است. همچنین در همایش خیرین مدرسه‌ساز، ۱۲۴ نیکوکار گرد هم آمدند و بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان کمک جمع‌آوری شد. 

وی افزود: حدود ۱۵۰۰ مدرسه آسیب یا خسارت جدی دیده است و ۲۷۰ مدرسه به صورت کامل تخریب شده است. این پول جمع آوری شده ۶۰ درصد هزینه‌های ساخت و تعمیر مدارس را فراهم کرده است. همچنین نمایشگاهی با عنوان «خانه خوبان» ۲۵ ماه رمضان در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثار ورزشی ورزشکاران ملی، آثار هنرهای تجسمی به فروش گذاشته می‌شود و عواید حاصل از آن برای تجهیز مدارس توسط مجمع خیرین مدرسه ساز مصرف می‌شود. رویکرد اصلی این قرارگاه حفظ و استمرار این عزم ملی در حمایت از سیل زدگان است.
نظر شما