پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۰۱۸۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
کارگاه پنج روزه نقاشان قهوه خانه‌ای با عنوان «خیالی نگاران نور» با حضور دو هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌ای از ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای به مدت پنج روز از ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.

در این کارگاه دو هنرمند؛ حضور محمد رضا حسینی (از شاگردان استاد بلوکی‌فر) و محمدرضا پورفرزانه در این پنج روز دو اثر نقاشی به شیوه قهوه‌خانه‌ای می‌کشند و بعد از اتمام این دو اثر به گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) اضافه می‌شود. 

نقاشی قهوه‌ خانه‌ای در دوره حاکمت شیعیان آل‌بویه شکل گرفت و سپس از اوایل دوره صفویه ظاهر شد و با توقفی حدودا سیصد ساله مجددا در عصر قاجار ظهور کرد که خوشبختانه تا امروز ادامه دارد. جلوه‌های مختلف این هنر عمدتا به صورت نقاشی‌های پهلوانی، پرده‌های درویشی، نگاره‌های پشت شیشه ظاهر شد و با پیدایش چاپ سنگی به کتاب‌ها نیز راه یافت. از آنجا که این هنر برخاسته از مقدسات مردم بود و مرشدان و نقالان روایتگر مضامین آنها بودند، در قهوه خانه‌ها که محل تجمع مردم بود عرضه می‌شد. قهوه‌چیان و مردم از آن استقبال و حمایت می‌کردند. به همین سبب، برخی از هنرشناسان آن را (نقاشی قهوه خانه‌ای) نامیدند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این کارگاه می‌توانند از ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۲۰ به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در تقاطع خیابان ولیعصر (عج) با بزرگراه نیایش،خیابان اسفندیاری، شماره ۳۵  مراجعه کنند.

نظر شما