جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۴
کد خبر: ۱۰۱۸۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
رییس سازمان فرهنگی هنری در هشتمین نشست هم‌اندیشی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان گفت: ما از نخستین روز تشکیل این قرارگاه تصورمان این بود که این اقدام می‌تواند مصداق بارز فرمایش مقام معظم رهبری، فعالیتی «آتش به اختیار» باشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هشتمین نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان ۱۲ نهاد عضو این قرارگاه به میزبانی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این نشست گفت: ما از نخستین روز تشکیل این قرارگاه تصورمان این بود که این اقداممان می‌تواند مصداق بارز فرمایش مقام معظم رهبری، فعالیتی «آتش به اختیار» باشد. در این بین آنچه که نباید فراموش شود ظرفیتی است که برای هشتمین بار گرد هم جمع می‌شود. باید قدردان این ظرفیت عظیم باشیم و بهترین استفاده را از توانایی هر یک از این نهادها بکنیم.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در موضوع مناطق سیل‌زده باید به آن توجه ویژه‌تری داشته باشیم، مسائل مربوط به «پسا سیل» است. حالا دیگر تهدیدی برای سیل دوباره وجود ندارد و دغدغه اصلی رسیدگی به خانواده‌ها هم از نظر مادی و هم نظر روحی است. بحث جدی دیگر هم حفظ روحیه کمک و همدلی در مردم است. کمک به سیل‌زدگان یک کار جدی تمام‌وقت است. نباید مردم آسیب‌دیده تصور کنند که به فراموشی سپرده شده‌اند.

فعالیت قرارگاه فرهنگی مصداق بارز «آتش به اختیار» است

رییس سازمان فرهنگی هنری با تاکید بر اینکه تا کنون قرارگاه فرهنگی توانسته قدم‌های بزرگی برای رفع برخی محرومیت‌های مناطق سیل‌زده انجام دهد، گفت: در همایش مجمع خیرین مدرسه‌ساز که به همت این قرارگاه برگزار شد، اتفاق بی‌بدیلی افتاد. جمع‌آوری ۲۷۰ میلیارد تومان عددی فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و توانست ۶۵ درصد از هزینه ساخت مدارس را تامین کند. امیدواریم حراج بزرگ آثار هنری که با عنوان «خانه خوبان» از ۲۵ رمضان تا پایان این ماه مبارک با حضور هنرمندان و ورزشکاران در پردیس ملت برگزار می‌شود نیز پشتوانه مالی خوبی برای دیگر اقدامات قرارگاه ایجاد کند. 

اوحدی در ادامه گفت: از ابتدای تشکیل قرارگاه این پیش‌بینی را داشتیم که در کنار هم قرار گرفتن نهادهای فرهنگی می‌تواند فراتر از مباحث کمک به سیل‌زدگان، آغازگر ایده‌های فرهنگی دیگری نیز باشد. همایش «مادر امت» که به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت مصادف با ۱۰ رمضان در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار می‌شود، یکی از ایده‌هایی بود که در قرارگاه شکل گرفت و برنامه‌ریزی شد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد تا این همایش علاوه بر تهران در ۶ استان دیگر برگزار شود. سه شبکه تلویزیونی قرار است این همایش را پوشش دهند و شهردار تهران نیز دستور داده ۱۲۰ دستگاه اتوبوس در اختیار این همایش قرار بگیرد. امیدواریم با حضور همسران و مادران شهید و جمعی از زنان مقاوم محور مقاومت شاهد اتفاق بزرگی باشیم.

رویت: اجرای طرح خانه به خانه برای شناسایی بحران‌های موجود در هر خانواده

حجت الاسلام رضا رویت رییس بنیاد ملی خانواده در ادامه این نشست گفت: بعد از وضعیت سفید اعلام شدن در مناطق سیل‌زده این تصور به وجود آمد که کار به پایان رسیده است. کمپ‌ها کم‌کم جمع‌آوری شدند و حتی نیروهای جهادی هم این روزها کم‌رنگ‌تر از پیش به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. وضعیت در خوزستان غریبانه پیش می‌رود. بر خلاف دیگر مناطق آسیب‌دیده، آب‌گرفتگی در خوزستان همچنان ادامه دارد و کشاورزی از جریان افتاده است. در این بستر اختلافات و معضلات خانوادگی هم بیش از پیش نمود پیدا کرده است. کنکوری‌ها، زنان باردار، کسانی که در شرف ازدواج بودند جلوه‌هایی از بحران‌هایی است که باید شناسایی شود.

وی افزود: باید اطلاعات به دست بیاوریم تا بتوانیم برخورد درست انجام دهیم. خانه به خانه برویم و معضلات را شناسایی کنیم. این موضوعی است که مشارکت هر چه بیشتر شما را می‌طلبد. امیدواریم بتوانیم هم از شما که نمایندگان نهادهای فرهنگی هستید و هم از حاضران در همایشی که پنجشنبه برگزار می‌شود استفاده کنیم تا نیروی داوطلب متخصص برای این امر به مناطق بفرستیم.

محمدی: جشنواره «گِل و دِل» مجالی برای گسترش تصویر همدلی 

مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه از برگزاری جشنواره عکس «گِل و دِل» در این سازمان خبر داد و گفت: به رقم همه سختی‌ها و مشقاتی که در حادثه سیل با آن مواجه بودیم، تصاویر زیبایی نیز خلق شده است. جشنواره گل و دل جایی برای بازنمایی چهره زیبای همکاری مردم و مسئولان و مجالی برای گسترش تصویر همدلی است. 

فعالیت قرارگاه فرهنگی مصداق بارز «آتش به اختیار» است

نوری‌زاده: قرارگاه فرهنگی ظرفیت بی‌بدیلی برای سازندگی است

حجت‌الاسلام سید ناصرالدین نوری‌زاده رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد آخرین سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: ما در کتاب الهی خود داریم که «حوائج مردم نسبت به شما از نعمت‌های الهی است.» خدا را شاکریم در حوزه ماموریتی که داریم، می‌توانیم به اندازه وسعمان گامی برای رفع حوائج مردم برداریم. 

وی افزود: آنچه می‌توان در موضوع سیل اخیر آن را آسیب شناسی کرد، نبود یک فرمانده و یک عملیات واحد بود. تشکیل قرارگاه فرهنگی و فعالیت در چارچوب یک پیکره واحد می‌تواند نیروها و هزینه‌ها را مدیریت کند و مانع از هدر رفت آنها شود. 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: وقوع این بحران‌ها برای خانواده‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها یک ظرفیت فرهنگی عظیم است. می‌تواند تمرینی برای همدلی، هم‌بستگی، کمک به هم‌نوع و موضوعات عمیق اخلاقی باشد.

وی در پایان گفت: من باید از تک‌تک شما قدردانی کنم. قرارگاه فرهنگی ظرفیت بی‌بدیلی برای سازندگی است و در کنار آن باید برنامه‌ریزی جامعی برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی این آسیب‌ها انجام گیرد تا بتوانیم بزرگ‌ترین بحث‌های تربیتی و جهادی را نهادینه کنیم. 

نمایندگانی از نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت ورزش و وزارت بهداشت نیز در این نشست گزارشی اجمالی از روند فعالیت‌هایی که برای کمک به سیل‌زدگان انجام داده‌اند ارائه کردند و پیشنهادهای خود را برای ادامه فعالیت‌های قرارگاه مطرح کردند.

در هشتمین نشست هم‌اندیشی اعضای قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان مقرر شد تا سامانه «باران» که برای بارگذاری فعالیت‌های صورت گرفته و در حال اجرای هر یک از نهادهای فرهنگی فعال در قرارگاه فرهنگی راه‌اندازی شده است، در نشست بعد رونمایی شود و جلسه کمیته اطلاع‌رسانی و کمیته محتوایی اوقات فراغت دانش‌آموزان با حضور اعضا در روزهای آینده برگزار شود و گزارشی از روند تصمیمات این دو کمیته در جلسه بعد ارائه شود.

پخش کلیپ «مادر امت» و «خانه خوبان» از دیگر بخش‌های هشتمین نشست قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان بود.

نظر شما