پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۰۱۸۸۸
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه را اعلام کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه را تشریح کرد و گفت: همزمان با روز جهانی موزه، شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) برای سال ۲۰۱۹ شعار «موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی آینده سنت‌ها» را انتخاب کرده است. هر سال با فرا رسیدن سال جدید میلادی این شورا شعاری در راستای اهداف ایکوم به عنوان مهم‌ترین نهاد فرهنگی در بین موزه‌های جهان اعلام می‌کند. امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته شعاری تحت عنوان "  Museums as Cultural Hubs:The future of tradition"  انتخاب شده است.
وی اضافه کرد: هدف از برگزاری روز بین‌المللی موزه‌ها افزایش آگاهی از این واقعیت است که موزه‌ها یک ابزار مهم تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردم هستند. ایکوم از سال ۱۹۷۷ در روز ۱۸ می برابر با ۲۸ اردیبهشت هر سال روز جهانی موزه را سازماندهی کرده و رویدادها و فعالیت‌های سراسر جهان را ارتقاء می‌دهد. روز جهانی موزه به عنوان موضوع مشابهی در اجلاس عمومی ایکوم در کیوتو ۲۰۱۹ مطرح خواهد شد و در این نشست گفت‌وگوی جهانی در خصوص «نقش موزه‌ها به عنوان مراکز فرهنگی و آینده سنت» آغاز خواهد شد. این رخداد سه ساله، اکنون در سراسر جهان به مرکز مطمئنی برای تبادل نظر در مورد مسائل موضوعی امروز موزه‌ها، و همچنین خلق راه‌حل‌های نوآورانه مسائل موزه‌ها تبدیل شده است.

زندوکیلی تصریح کرد: در همین راستا مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه و لزوم برنامه‌ریزی و طراحی برنامه‌های متناسب این روز، در نظر دارد با مشارکت کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و کتابخانه و موزه ملی ملک، ویژه برنامه‌ای منسجم به طور همزمان در تمامی موزه‌های تحت پوشش این سازمان با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی هنری مرتبط با کارکرد موزه مربوطه برگزار کند که برنامه‌های آن را در ادامه می‌خوانید: 

نمایشگاه خوشنویسی چهل آیینه (سوره حمد)

این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر از نسخه خطی سوره حمد است. هنرمندان متعهد همیشه در تلاش بوده‌اند تا هنر خود را در خدمت اعتلای معارف اسلامی و قرآن به کار گیرند و نمایشگاه چهل آیینه نگاهی اجمالی به کتابت سوره حمد توسط هنرمندان ادوار مختلف است.
زمان برگزاری نمایشگاه: ۲۸ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد مکان: نگارخانه باغ‌موزه هنر ایرانی

نمایش عکس تاریخی در فضای مجازی

یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، انتشار عکس‌های تاریخی از آرشیو اختصاصی موزه عکسخانه شهر در فضای مجازی است تا علاقه‌مندان بتوانند به تماشای آن بنشینند.
زمان برگزاری: ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد  مکان: موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه بازوبندهای تاریخی

نمایش قصه بازوبند (تعویذ) مسیری طولانی را پیمود. هدف فقط نشان دادن یک اثر نبود؛ روایت اثر از روزگاران و انسان‌ها نیز هدف این نمایشگاه بود. در ابتدا درباره تکنیک ساخت و اجزای آن گفت‌وگو شد، اما به مرور صحبت از آن شد که این بازوبند را چه کسانی بر بازو بسته‌اند. هر کس سخنی گفت؛ شاید با نگاه به حاجت یا تصور خود. یکی گفت برای دفع آل، دیگری گفت برای طلب عافیت، یکی گفت برای سلامتی مسافر، دیگری گفت برای تیغ بستن بر چنگاور، آن یکی گفت برای فتح و پیروزی جنگاور شاید هم برای اینکه بلاگردان باشد، شاید هم برای چشم‌زخم. هر چه بود برای رفع حاجت بود. کسی گفت: دور نیست زمانی که این بازوبندها را پهلوانان به نشانه جوانمردی و پهلوانی بر بازو می‌بستند و از پهلوانی گفت. همه این گفته‌ها حاصلش در نمایشگاه تک اثر بر دیوارها نقش بست. تاریخچه پهلوانی و بازوبند پهلوانی و تعویذ و کاربردهایش.
زمان برگزاری نمایشگاه: ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد مکان: باغ‌موزه قصر

نمایشگاه عکس جاده عشق

حضور امام رضا(ع) تأثیر شگرفی در تحول شیعه در ایران داشته و در این مجال سعی شده است مسیر حر کت امام رضا(ع) در ایران به صورت استفاده از تصاویر به بازدیدکنندگان ارائه شود تا شناخت بهتری از تاریخ اسلام و حضور امام در ایران داشته باشند. این نمایشگاه شامل ۲۱ اثر از مسیرهای حرکت امام رضا(ع) در ایران است.
زمان برگزاری نمایشگاه: ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد  مکان برگزاری: موزه دکتر سندوزی

نمایشگاه نسخ خطی دیوان حافظ

تصویر ۱۴ نسخه خطی دیوان حافظ موجود در گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در نمایشگاه نسخ خطی دیوان حافظ به نمایش در می‌آید. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «نسخه‌های خطی دیوان حافظ» را با نمایش شاهکارهایی از خوش‌نویسان بزرگ ایرانی همچون میرزا علی‌نقی شیرازی را پیش روی دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی می‌گذارد. در این نمایشگاه، نسخه‌هایی کهن از دیوان حافظ که به زمان زندگی شاعر و عارف پرآوازه ایران نزدیک‌اند، به نمایش در می‌آید.
زمان برگزاری نمایشگاه: ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد   مکان: خانه موزه استاد انتظامی

برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران

نمایشگاه «برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران» یک بسته نمایشگاهی برگرفته از تصویرهای گزیده نسخه خطی «واقعات اتفاقیه در روزگار» نوشته محمدمهدی شریف کاشانی، از مشروطه‌خواهان به شمار می‌آید که در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود. این نمایشگاه در قالب ۲۶ تابلو از این نسخه خطی با هدف نمایش گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران و بازشناسی گنجینه نسخه‌های خطی و آثار تاریخی نخستین موزه وقفی خصوصی ایران برپا شده است. محمدمهدی شریف کاشانی، نسخه خطی «واقعات اتفاقیه در روزگار» را در ۳۵۹ برگ کتابت کرده و نگاشته است. این نسخه ارزشمند که یک مقدمه، چهار تذکره، پنج فصل و یک خاتمه در بر دارد، همچنین منبعی مهم در بازشناسی چهره و تصویر رجال و سران قاجاری به ویژه در دوران مشروطیت و پس از آن است. عکاسی به نام غلامرضا همراه شریف کاشانی بوده که ۶۱۸ تصویر دست اول از رخدادها و شخصیت‌های درگیر جنبش گرفته و نویسنده آنها را در هر بخش از کتاب چسبانده است. اعلامیه‌ها، نامه‌ها، شب‌نامه‌ها و تلگراف‌ها در این کتاب خطی نیز نماهایی دیگر از تاریخ مشروطیت را به نمایش گذاشته است. 

نظر شما