جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۱۹۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اختتامیه جشن شهر نفس عنوان کرد
سعید اوحدی در آیین اختتامیه جشن «شهر نفس» گفت: اهدای عضو جلوه‌ای متعالی از بخشش است و ما در آیات و روایتمان داریم که «کمال» اتفاق نمی‌افتد مگر از آنچه که دوست داریم بگذریم و چه دارایی ارزشمندتر از آنچه خانواده‌های اهدا کننده می‌بخشند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه جشن نفس شامگاه ۳۱ اردیبهشت‌ماه، همزمان با روز ملی اهدای عضو با حضور خانواده افراد اهدا کننده عضو و جمعی از بیماران در صف پیوند و و افراد دارای عضو پیوندی، هنرمندان و مدیران وزارت بهداشت، شهرداری و اعضای شورای شهر در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر(عج) تهران برگزار شد.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این آیین گفت: مردم کشور ما، مردمی بخشنده هستند و این موضوع را از همدلی‌ها و همراهی‌هایشان در روزهای بحرانی کشور می‌توان درک کرد. من یقین دارم اگر مردم را به طور جدی در جریان بحران نیازمندان به اعضا قرار دهیم، حتما تعداد اهدای عضو در کشورمان به شدت بالا می‌رود. 

وی افزود: تقارن روز ملی اهدای عضو با میلاد کریم اهل‌ بیت امام حسن مجتبی(ع) را باید به فال نیک گرفت. اتفاقی که خانواده‌های اهدا کننده رقم می‌زنند جلوه‌ای از کرامت‌های اوست. اهدای عضو جلوه‌ای متعالی از بخشش است و ما در آیات و روایتمان داریم که «کمال» اتفاق نمی‌افتد مگر از آنچه که دوست داریم بگذریم و چه دارایی ارزشمندتر از آنچه خانواده‌های اهدا کننده می‌بخشند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر پیوند اعضا در ایران رشد کرده، به دلیل حضور مردم است گفت: مرکز پیوند کبد ایران بالاترین تعداد عمل در دنیا را دارد. رتبه اول پیوند کبد و ۱۰ هزار پیوند کلیه و وجود ۷۰ مرکز پیوند در ایران، نشان از پیشرفت در زمینه علاج‌پذیر کردن بسیاری از بیماری‌های لاعلاج در ایران و بازگرداندن امید به زندگی دارد.

در ادامه این همایش سیدعلی نوبخت، رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه ۳۰ سال قبل دکتر ایرج فاضل طبق صحبتی که با امام خمینی(ره) داشتند، فواید اهدای عضو را برای معظم‌له تشریح کردند؛ با توجه به اینکه در ایران فقه شیعه حاکم است و شرایط خاصی وجود دارد، امام برای نجات جان بیماران در ۳۱ اردیبهشت، فتوای اهدای عضو را صادر کردند.

وی افزود: در یک سال هزار و ۲۶۳ مورد پیوند کلیه، ۸۰۲ مورد پیوند کبد، ۱۳۰ مورد پیوند قلب،۳۰ مورد پیوند لوزالمعده و شش مورد پیوند ریه در کشور انجام شده است. در طی این سال‌ها ۱۱ هزار و ۷۸۷ مورد پیوند کلیه، شش هزار و ۶۳۸ مورد پیوند کبد، هزار و ۱۷۲ مورد پیوند قلب و ۱۵۲ مورد پیوند ریه انجام شد، در حالی‌که قبل از انقلاب تنها ۱۰۰ مورد پیوند کلیه انجام شد.

ایرج فاضل، بنیان‌گذار پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی و شرایط سخت بیماران در دهه ۶۰ و همزمانی با جنگ تحمیلی گفت و افزود: در آن زمان به دلیل وجود تحریم‌ها و هزینه‌های زیاد و کمبود دارو برای بیماران دیالیزی، بسیاری از بیماران کلیوی را از دست می‌دادیم؛ این موضوع موجب شد تا به فکر اهدای عضو باشیم و بتوانیم از این طریق به کمک این بیماران بشتابیم.

وی با بیان اینکه برای اهدای عضو و پیوند از افراد مرگ مغزی با دو مشکل شرعی و قانونی پس از انقلاب مواجه بودیم، گفت: مشکل شرعی را امام(ره) در سال ۶۸ حل کردند اما ما قانون می‌خواستیم چرا که دادگاه قانون را ملاک قرار می‌دهد که تصویب این قانون به بهانه‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی طول کشید، پس از آن نیز شورای نگهبان آن را رد کرد، نهایتا با مساعدت رهبری این موضوع حل شد.

فاضل تأکید کرد: والاترین انسان‌ها کسانی هستند که اجازه می‌دهند اعضای بدن عزیزان و جگرگوشه‌هایشان موجب نجات جان بیماران نیازمند شده و به جسم دیگران پیوند داده شود. این افراد ایثارگر در مقام والایی قرار دارند، بی‌شک جای افرادی هم که اعضای خود را اهدا می‌کنند در بهشت است چرا که جان افراد بسیاری را نجات می‌دهند.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت نیز در این مراسم با بیان اینکه کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در امر پیوند اعضا قابل مقایسه با کشور‌های پیشرفته است، گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در صف پیوند بوده و در هر سه ساعت یک نفر از این افراد فوت می‌کند.

وی افزود: سالیانه چهار هزار نفر مرگ مغزی داریم که قابلیت اهدای عضو دارند و هریک می‌توانند هشت عضو را اهدا کنند، اگر حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد اعضایشان اهدا شود، طی دو تا سه سال دیگر بیماری در صف پیوند وجود نخواهد داشت. متأسفانه در کشور هنوز فرهنگ اهدای عضو آن‌گونه که باید نهادینه نشده است. این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و هر یک از افراد جامعه نیز خود باید یک سفیر اهدای عضو باشند.

در ادامه این همایش از خانواده افرادی که اعضای بدنشان اهدا شده بود، تجلیل و با حضور هنرمندانی چون فریبا کوثری، خانواده عسل بدیعی، امیر عابدی، نفیسه روشن، مرجانه گلچین و جمعی دیگر از بازیگران و فعالان فرهنگی هنری از سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری جشن شهر نفس، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به دلیل آوردن بحث مرگ‌ مغزی و اهدای عضو در کتب درسی و ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تقدیر شد.

اجرای موسیقی توسط علیرضا عصار از سفیران جشن نفس پایان‌بخش این مراسم بود.
نظر شما