پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۰۱۹۱۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، باحضور در برنامه تلویزیونی «کوچه بهار» در شبکه امید به ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان اشاره و خاطراتی از دوران اسارت و جنگ تعریف کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بامداد پنجشنبه دوم خرداد در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر، با حضور در برنامه تلویزیونی «کوچه بهار» در شبکه امید، خاطراتی از دوران اسارت تعریف کرد و گفت: همانطور که الان مهم‌ترین هدف و رویکرد ما برای اجرای برنامه‌ها نوجوانان و جوانان هستند در زمان جنگ نیز نوجوانان و جوانان نقش مهم و به سزایی داشتند. ۵۰ درصد نیروهای دسته‌ای که من مسئولیت آن را بر عهده داشتم را جوانان تشکیل می‌دادند. بچه‌ها در سال۶۱ و در عملیات والفجر مقدماتی تا آخرین لحظه مقاومت کردند. در بین ما حداقل سه نوجوان ۱۳، ۱۴ ساله بود. بچه‌های دانش آموزی که در اسارت هم حماسه بزرگی آفریدند.

وی افزود: رمضان سال ۶۷ همان سالی که قطعنامه امضا شد ما را از یک اردوگاه با بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت به زندان الرشید بغداد بردند. زندانی که به شدت ترسناک بود. تمام دغدغه ما این بود که چگونه در این سلول‌ها روزه بگیریم. چون سلول یک فضای یک و نیم در دو متر بود و در هر سلول پنج، شش نفر بودند. روبه روی سلول‌های ما سلول‌های عراقی‌هایی بود که حکم اعدام داشتند. هر شب تعدادی از این‌ زندانی‌های عراقی را برای اعدام می‌بردند. این سلول‌ها یک دریچه داشت که وقتی سربازها می‌رفتند ما از این دریچه با عراقی‌ها ارتباط می‌گرفتیم. اسم دریچه‌ها را دریچه صدور انقلاب گذاشته بودیم. بچه‌های ما فنر قفل‌های سلول را در آورده بودند. بعد از اینکه سربازها می‌رفتند فقل‌ها را باز می‌کردیم و می‌رفتیم داخل بند. یک جور آزاد باش برای ما به حساب می‌آمد. یوسف عراقی یک رادیو یک موج داشت. شبی که می‌خواستند یوسف را اعدام کنند این رادیو را به من هدیه داد و ما با این رادیو یک موج اخبار ساعت ۱۲ نیمه شب را گوش می‌دادیم. 

اوحدی در ادامه تعریف کرد: یک هفته قبل از ماه رمضان رژیم بعثی ۳۰ نفر از بچه‌های مجاهد و منافق عراقی را دستگیر کردند و به این سلول آوردند. ما با این بچه‌ها هم ارتباط  گرفتیم. رژیم بعثی اجازه دادند خانواده‌های این سربا‌زهای عراقی که حکم اعدام داشتند به ملاقت فرزندان خود بیایند. فردای آن روز بچه‌های عراقی از آن پنچره که راه ارتباطی بین ما و آنها بود به ما همه چی دادند. از شکر عراقی گرفته تا حلوا و... و آن سال ما توانستیم با کمک بچه‌های عراقی ماه رمضان را روزه بگیریم.

اوحدی در ادامه با اشاره به برنامه‌‌های سازمان فرهنگی هنری در ماه رمضان گفت: امسال سی عنوان برنامه با حدود ۱۲۰۰اجرا در ماه مبارک رمضان داریم. باید از رسانه ملی برای همکاری در دو ویژه‌برنامه یکی برنامه «کوچه بهار»که از باغ موزه هنرایرانی و دیگر برنامه دعوت که از پردیس تئاتر تهران هر شب پخش می‌شود، تشکر کنم.

وی افزود: یکی از رویکردهای اصلی ما توجه به جوانان است و چند برنامه ویژه جوانان داریم. یکی «سحرخیزان کوچک» است که در این برنامه روزه اولی‌ها را در مناطق ۲۲ گانه تهران شناسایی می‌کنیم و بعد از ماه رمضان یک مراسم با حضور آنها برگزار می‌شود که همزمان به صورت زنده از رسانه ملی پخش می‌شود. «با رهروان سحر» برنامه‌ دیگری است که در این برنامه از مردم در ۲۲ منطقه تهران درخواست کرده‌ایم تا دره خانه‌های خود را برای سحری دادن به پاکبانان، عوامل اورژانس، آتش نشانی، نیروی انتظامی و... باز کنند. همچنین سفره‌های افطاری ساده هر شب در میدان امام حسین(ع)، ایستگاه جوانمرد قصاب و فرهنگ‌سرای ولا پهن می‌شود و به همراه آن برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری برگزار می‌شود. ویژه برنامه «سِحرسَحر» با حضور ۱۰ استان اجرا می‌شود. در این برنامه هر شب یک استان موسیقی آیینی، چاوشی خوانی را در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: دعا کنیم در شب‌های قدر بهترین تقدیرها برای انقلاب اسلامی، نظام و همه مردم رقم بخورد.

نظر شما