چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۱۹۴۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
در نهمین نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان
نهمین نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه با حضور نمایندگان ۱۲ نهاد عضو این قرارگاه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نهمین نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه با حضور نمایندگان ۱۲ نهاد عضو این قرارگاه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی مقدم قائم‌مقام سازمان صداوسیما، نورالله مرادی قائم‌مقام حوزه ریاست سازمان صداوسیما، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک سیما، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام رضا رویت رییس بنیاد ملی خانواده، مینو اصلانی رییس بسیج جامعه زنان و نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، شهرداری تهران، مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، سازمان جوانان هلال احمر، سازمان زیباسازی شهر تهران، کمیته ملی المپیک، مجمع خیرین استان تهران و سعید اوحدی رییس و تعدادی از مدیران و معاونان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست بیان کرد: سیل اخیر کشور با تهاجم‌های بین‌المللی نیز مواجه شد. در زمان وقوع سیل، رسانه‌های خارجی فعالیت‌های تبلیغی پرشماری علیه نظام داشتند. امروز وارد فاز تازه‌ای شده‌ایم و آنها در مقابل سیل کمک‌های مردمی در موضع انفعال قرار گرفته‌اند و دوباره سراغ موضوعات دیگر رفته‌اند.
 
سامانه باران رونمایی شد/ لزوم توجه به اوقات فراغت سیل‌زدگان در آستانه فصل تابستان

وی ادامه داد: امیدوارم تندیس‌ها یا مجسمه‌هایی با رویکرد تلفیق دفاع مقدس و سیل آماده شود و با نصب در شهرهای سیل‌زده، یادگاری برای آینده باشد. این اتفاقات تاریخی که در جریان این سیل افتاده، باید به طور دقیق برای مردم تبیین شود.

مینو اصلانی رییس بسیج جامعه زنان سخنران دیگر نشست بود که عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم مقایسه‌ای بین دوران دفاع مقدس و سیل اخیر داشته باشیم و نوجوانان نقش‌آفرین در هر دو فضا را معرفی کنیم. مثلاً کودکان و نوجوانان در این سیل، گروه‌های سرود خیلی خوبی تشکیل داده‌اند و در اردوگاه‌های سیل‌زدگان نشاط‌آفرینی کرده‌اند. پیشنهاد دیگر من این است که بخشی از اتفاقات شهرهای سیل‌زده حفظ و مستندسازی شود تا باقی بماند و در آینده مشخص شود که چگونه ویرانی‌های سیل به آبادی رسیده است. 

رییس بنیاد ملی خانواده: اطلاعات ۳۲ منطقه سیل‌زده جمع‌آوری شده است

حجت‌الاسلام رضا رویت رییس بنیاد ملی خانواده در ادامه به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: در این چند هفته دنبال پیمایش آماری در مناطق سیل‌زده بودیم و قصد داشتیم اطلاعات جمعیتی و نیازهای فرهنگی سیل‌زدگان را پیدا کنیم. فرم‌ها و پرسشنامه‌ها توزیع و بعد جمع‌آوری شد و ۵۵ منطقه آسیب‌دیده را در نظر گرفتیم. اطلاعات ۳۲ منطقه از این ۵۵ منطقه وارد سامانه شده و مابقی در چند روز آینده بارگذاری می‌شود. در پایان نیز تحلیل نهایی را خدمت قرارگاه ارائه خواهیم کرد.
وی افزود: فکر می‌کنم در قرارگاه هنوز حلقه‌های مفقوده‌ای داریم. سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، آستان قدس رضوی و... فعالیت‌هایی در زمینه سیل داشته‌اند که می‌توانیم با هم به هماهنگی برسیم. 

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز ضمن تشکر از رییس سازمان فرهنگی هنری برای تشکیل قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان، از صداوسیما نیز به خاطر اطلاع‌رسانی قابل قبول اتفاقات سیل سپاسگزاری کرد.

وی در ادامه گفت: در تابستان اوقات فراغت سیل‌زدگان اهمیت ویژه‌ای دارد و باید برای آن برنامه داشته باشیم. ما در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در خدمت قرارگاه هستیم، کانون‌هایی که در دل مساجد است و می‌تواند مؤثر باشد. 

قائم‌مقام سازمان صداوسیما: اطلاع‌رسانی سیل اخیر تجربه بسیار موفقی برای صداوسیما بود

حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی مقدم قائم‌مقام سازمان صداوسیما نیز به عنوان آخرین سخنران نشست گفت: سیل در مقطع حساسی به وقوع پیوست، چرا که در داخل مشکلات اقتصادی خاصی داشتیم. بسیاری از رسانه‌های معاند از همین فضا بهره‌برداری کردند. رسانه ملی باید برای اطلاع‌رسانی سیل طراحی می‌کرد و از این فرصت بهره می‌برد. این اتفاق افتاد و صداوسیما با اطلاع‌رسانی به موقع، از بسیاری از تبعات منفی سیل جلوگیری کرد. 

وی اضافه کرد: تعدادی از فرستنده‌ها و مراکز سازمان در استان‌ها آسیب‌های جدی دید، اما با این وجود، صداوسیما وظایف همیشگی خود را انجام داد. با توجه به شایعات منتشره در فضای مجازی، نقش تلویزیون برای مدیریت فضای رسانه‌ای اهمیت پیدا می‌کند. این حادثه بسیار وسیع بود و حضور گسترده مردم، باعث بهبود شرایط در یک بازه زمانی کوتاه شد. به جز حضور مردمی، راه دیگری برای مقابله با خسارات سیل وجود نداشت. 

سامانه باران رونمایی شد/ لزوم توجه به اوقات فراغت سیل‌زدگان در آستانه فصل تابستان

قائم‌مقام سازمان صداوسیما اظهار کرد: بعد از حادثه خیلی کارها باید انجام شود و فعالیت رسانه ملی همچنان ادامه خواهد یافت. آرامش بخشی به مردم، ایجاد هماهنگی بین نهادها و رفع شبهات مطرح‌شده توسط رسانه‌های بیگانه از جمله کارهای سازمان صداوسیماست. رسانه باید لحظه به لحظه اطلاع‌رسانی کند و اطلاع‌رسانی سیل اخیر تجربه بسیار موفقی برای صداوسیما بود.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم یک کمیته اوقات فراغت با محوریت بسیج و با مشارکت همه نهادهای قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان شکل بگیرد، چرا که این مسئله در فصل تابستان بسیار مهم است و باید فعالیت‌های فرهنگی، تفریحی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده پیش‌بینی شود. امیدوارم این قرارگاه بتواند کارهای بزرگی انجام دهد و با همت دستگاه‌های گوناگون حتماً همین طور خواهد شد. 

رونمایی از سامانه باران که به تجمیع داده‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های این قرارگاه اختصاص دارد، از بخش‌های دیگر این نشست بود. 

در این نشست نمایندگان دیگر دستگاه‌های عضو قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان نیز به بیان پیشنهادها و نقطه‌نظرهای خود پرداختند.

نظر شما