پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۴
کد خبر: ۱۰۲۰۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله محمدرضا رحمت عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره)، رحمت‌الله عرفانی پاسدار بیت امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام سیدحمید ابطحی نویسنده و محقق با حضور در فرهنگ‌سرای امام(ره) به بیان نکاتی از زندگی معمار انقلاب اسلامی پرداختند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیت‌الله محمدرضا رحمت عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره)، از شاگردان امام خمینی(ره) و شهید آیت‌الله مصطفی خمینی(ره)، رحمت‌الله عرفانی پاسدار بیت امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام سیدحمید ابطحی نویسنده و محقق با حضور در فرهنگ‌سرای امام(ره) به بیان نکاتی از زندگی معمار انقلاب اسلامی از جنبه‌های مختلف دینی، اخلاقی، سیاسی و... پرداختند. 

آیت‌الله محمدرضا رحمت درباره شیوه و منش شخصی و دینی امام خمینی(ره) بیان کرد: امام(ره) روح لطیفی داشتند و کمتر در منابع و گفته‌ها به این موضوع پرداخته شده است. این ویژگی از صفت‌های تمام بندگان شایسته خداوند است. اگر برای خدا کار کنید مطمئناً پیروز می‌شوید. رمز موفقیت امام(ره) نیز در همین نکته بود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) شخصیتی بالاتر از مسائل سیاسی دارا بودند. اگر کسی امام(ره) را به نفع خودش مصادره کند و چیزی خلاف واقع بگوید مسلماً امامی که به این طریق معرفی شود، به طور دقیق و همه‌جانبه معرفی نشده است. امام(ره) حرف و عمل یکسانی داشت و وقتی خودش به گفته‌هایش عمل می‌کرد به دل همه می‌نشست.

آیت‌الله رحمت اضافه کرد: امام خمینی(ره) به قرآن اعتقاد و باور داشت و این باور را در زندگی شخصی خودشان و در رابطه با دیگران رعایت می‌کردند. ایشان در زندگی خود بسیار ساده‌زیست بودند و در زندگی خصوصی خودشان به روایات عمل می‌کردند. رفتار امام(ره) با خانواده‌شان از روی نامه‌های ایشان قابل شناسایی است و ایشان به تمام افراد خانواده و اهل بیت خودشان توجه و عنایت ویژه داشتند. 

این پژوهشگر درباره منش عرفانی امام(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) سیره عرفانی و منش بزرگوارانه‌ای داشتند و عرفان را از حیث عملی و نظری می‌شناختند. به همین دلیل هم معنای تازه و کاملی به آن بخشیدند.

رحمت‌الله عرفانی نیز درباره رفتار و الگوی شخصیتی امام خمینی(ره) عنوان کرد: اسلام دین آرامش، سکون و آسایش است و عمل کردن به اصول اسلام برکات زیادی در زندگی فرد دارد. امام خمینی(ره) در زندگی خود از اسلام بهره‌های فراوانی گرفته بود و توانست این آرامش و سکون قلبی را کسب کند.

حجت‌الاسلام سیدحمید ابطحی نیز درباره اخلاق امام خمینی(ره) اظهار کرد: مهربانی و رأفت و حُسن خُلق محور همه صفات حسنه است. یعنی اگر چه همه صفات شایسته و پسندیده عقل و دین چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به نام‌ها و نمودهای متفاوت هستند اما عمده به همین محور واحد برمی‌گردند. امام خمینی(ره) با مردم صادق بود و صادقانه و برای رضای خدا رفتار می‌کرد.

وی افزود: عظمت و حقیقت مردانی همچون امام راحل چنان که هست، وصف شدنی نیست. شخصیت منشوری امام(ره) نوید امن و ایمان بود، در میانه عصری که می‌رفت تا حرکت ویژه امام(ره) در برداشت‌های دینی و حضور قدسی‌اش مبتنی بر دعوت نبوی و علوی به حقیقت وحی و شریعت عدل و طریقت عشق بود و این همه، میراث معنوی تشیع است که از ناحیه امام(ره) به بشر معاصر پیشکش شد.

این گفت‌وگوها روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد ساعت ۱۱ از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.
نظر شما