جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۰۲۰۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
مدیر خانه موزه استاد انتظامی از برنامه‌های پیش رو برای رونق بیشتر این خانه موزه می‌گوید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شکرخدا گودرزی را بیشتر به‌عنوان بازیگر، به خصوص برای ایفای نقش حضرت امام(ره) در سریال «معمای شاه» و باقر خان در سریال «ایراندخت» می‌شناسیم. او که علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی و نویسندگی را نیز در کارنامه هنری خود دارد و آخرین اثرش، «سهروردی» در تالار وحدت به روی صحنه رفت، یک سالی می‌شود که مدیریت خانه موزه انتظامی را برعهده گرفته است

او معتقد است استاد انتظامی بخشی از هویت فرهنگی ماست و از این‌رو با تجمیع وسایل و لوازم شخصی استاد انتظامی با همکاری خانواده ایشان و دیگر اسناد و جوایز استاد از موزه‌های دیگر، سعی دارد خانه موزه انتظامی را به محلی شاخص برای معرفی این چهره ماندگار در عرصه بازیگری ایران تبدیل کند.  

با توجه به اینکه در خانه استاد انتظامی یک سالن تئاتر راه‌اندازی شده، به نظرتان تعداد سالن‌های نمایش در شمیران کافی است؟

  تعداد سالن‌های نمایش در شمیران بسیار کم است یا اگر بخواهیم نسبت به بافت منطقه ارزیابی کنیم صفر است. منطقه یک با اینکه شاخص‌ترین منطقه تهران از لحاظ نقدینگی و تمول است و از منظر تاریخی، میراث فرهنگی، گردشگری و طبیعت بسیار غنی است اما، از نظر وجود سالن‌های نمایش بسیار فقیر است و این مسئله‌ای جدی است. به‌غیر از سالن فرهنگسرای نیاوران و چند سالن کوچکی مثل خانه موزه استاد انتظامی فاقد سالن تئاتر است. سینما هم همین‌گونه است؛ یکی سالن‌های موزه سینماست و دیگری سینما آستارا. باید برای قشر جوان و طرفدار هنر نمایش در شمیران فکری کرد و بدانیم که آنها نیازمند چنین فضای فرهنگی هستند و سالن‌های نمایش موجود پاسخگوی نیاز فرهنگی شمیران نیست.

  پیشنهاد شما برای بهتر شدن شرایط چیست؟
در فضایی مثل بخشی از نمایشگاه بین‌المللی در محله اوین یا فضاهایی در محله ولنجک یا حتی در اطراف همین خانه انتظامی، امکان دایر کردن سالن سینما و تئاتر وجود دارد.

  آیا آنچه تصور مخاطب از خانه موزه است، در خانه موزه انتظامی برآورده می‌شود؟ 
متأسفانه آنچه موجب ایجاد این پرسش می‌شود، نیمه‌کاره رها کردن برخی اقدامات در ابتدای شکل‌گیری خانه موزه استاد بود. اما با نگاه خوشبینانه و با توجه به مساعدت خانواده محترم انتظامی و پسرشان جناب مجید انتظامی و نوه استاد انتظامی، گلنوش انتظامی، توانستیم برخی از این تصورات را با در اختیار گذاشتن بخشی از وسایل و لوازم شخصی ایشان کامل کنیم که امیدوارم با مساعدت شهردار محترم منطقه بتوانیم چیدمان درستی از لوازم شخصی استاد داشته باشیم. در حال حاضر متأسفانه هنوز فضایی که بتوانیم این وسایل را در معرض دید مخاطبان بگذاریم وجود ندارد.  البته قبل از امکانات باید ایده و طرح عملیاتی داشته باشیم که تمام مراحل ایده‌پردازی با جلسات تخصصی‌ای که داشته‌ایم انجام شده است.  
یعنی خانه موزه بازسازی می‌شود؟ 
به نحوی بله، بازسازی موزه انجام خواهد شد. بخشی از این بازسازی به تجمیع هر آنچه مربوط به استاد است انجام می‌گیرد که با توجه به فراخوان‌هایی که به مراکز فرهنگی مختلف ارسال شده، در صدد گردآوری هر آنچه هستیم که مربوط به استاد انتظامی بوده است. اسناد و مدارک استاد از موزه سینما برای ما فرستاده شده، مجسمه استاد از خانه هنرمندان به اینجا منتقل شده و مجسمه برای مرمت در دست سازنده است. روح این خانه باید طوری باشد که مخاطب کاملاً احساس کند که استاد اینجا زندگی می‌کرده، سپس داستان زندگی و مراحل تحول و تکاملش را مشاهده کند. ببینیم عزت‌الله ‌انتظامی که کارش را از پیش‌پرده‌خوانی در لاله‌زار و محله سنگلج شروع کرد چه مراحلی را از سر گذراند و چه مسیری را رفت که حتی یونسکو از او تجلیل کرد؟  من با قاطعیت می‌گویم این عنصر مشتعل در درون او، این چیزی که در گفت‌وگوهای او خودش را نشان می‌دهد، فقط یک چیز است و آن عشق است عنصر عشق همواره در زندگی و آثار او برجسته است. این عنصر را باید در این دوران اضطراب‌زا که غالباً اخبار ناملایم به گوش‌مان می‌رسد، متجلی کرد و برای جوانان چراغ راه قرار داد.‌ جوانان باید بدانند عزت‌الله ‌انتظامی بخشی از هویت ما و نماد هنر ملی ماست.

برای بازدید از خانه موزه استاد انتظامی می‌توانید شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا 17 و جمعه‌ها از ساعت 12 تا 17 به بلوار اندرزگو، روبه‌روی بلوار کاوه، کوچه احمدی، پلاک 28 مراجعه کنید. ناگفته نماند زمانی که در سالن تئاتر، نمایش برگزار می‌شود، این خانه موزه تا ساعت 19 هم پذیرای بازیدکننده است. هزینه بلیت ورودی، 5 هزار تومان است که با کارت دانشجویی نیم‌بها محاسبه می‌شود. 

منبع : همشهری آنلاین
مطالب مرتبط
نظر شما