پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۰۲۰۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
در آیین رونمایی از جشنواره عکس «خوشه» عنوان شد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین رونمایی از جشنواره عکس «خوشه» گفت: جشنواره یا مسابقه عکس خوشه را فقط به عنوان یک رویداد هنری نبینیم، بلکه این جشنواره پروژه‌ای راهبردی و تأکید بر خودکفایی گندم است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از سومین دوره جشنواره عکس «خوشه» دوشنبه ۲۰ خرداد در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. 

در این مراسم، یزدان سیف معاون وزیر کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افشین شاهرودی و حسن غفاری از عکاسان پیشکسوت و داوران این جشنواره، علیرضا کریمی رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم و جمعی از فعالان حوزه آرد و نان حضور داشتند.

اوحدی در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره یا مسابقه عکس خوشه را فقط به عنوان یک رویداد هنری نبینیم، بلکه این جشنواره پروژه‌ای راهبردی و تأکید بر خودکفایی گندم است گفت: ما در سال ۸۳ به خودکفایی گندم رسیدیم، چرا دوباره نیازمند واردات گندم شدیم. کاری که آقای سیف کردند را به عنوان یک جشنواره صرف نبینید بلکه یک راهبرد برای ایجاد یک گفتمان و قابل تقدیر است. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: رهبر انقلاب امروز راهبرد ما را مقاومت اعلام کردند و کار فرهنگی یکی از راهبردهاست و چه کاری مقدس‌تر از موضوع نان؟ موضوعی که از قدیم در همه فرهنگ‌ها و ادیان قداست و احترام داشته است.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: این بیانیه منشور راهبردی چله دوم انقلاب است و در آن سبک زندگی مطرح شده. یکی از رفتارهای سبک زندگی، سبک اقتصادی زندگی است. ما چه رفتاری امروز با نان داریم؟ این رویداد می‌تواند ایجاد گفتمان برکت نان را در جامعه نهادینه کند.

محمدتقی طباطبایی دبیر سومین مسابقه عکس «خوشه» نیز در این مراسم  گفت: یکی از اهداف جشنواره امسال این است که عکس‌ها هدفمند باشند، به همین عکاسان را با تورهای گردشگری به محل‌های برداشت و ذخیره گندم و کارخانه‌های آرد اعزام می‌کنیم.  

وی با بیان اینکه  نخستین دوره جشنواره را سال ۸۹ برگزار کردیم و پس از وقفه‌ای طولانی، دومین دوره را سال گذشته برگزار کردیم افزود: امسال با توصیه معاون محترم وزارت کشاورزی و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین دوره جشنواره خوشه را برگزار خواهیم کرد.

طباطبایی ادامه داد: یکی از اهداف جشنواره امسال این است که عکس‌ها هدفمند باشند، به همین عکاسان را با تورهای گردشگری به محل‌های برداشت و ذخیره گندم و کارخانه‌های آرد اعزام می‌کنیم تا بتوانند لحظات ماندگار و خاطره‌انگیزی را ثبت کنند. این اعزامها از هفته آینده آغاز می‌شود و جشنواره در ۴ بخش عکس‌های حرفه‌ای، موبایلی، مجموعه عکس و ویژه (زیر ۱۵ سال) فراخوان را منتشر کرده‌ایم.

وی افزود: هدف ما این است که نگاه‌های اقشار جامعه را به سمت نان متمرکز کنیم تا مردم از اهمیت و حرمت نان غافل نشوند.

در بخش دیگری از این مراسم یزدان سیف در مورد نقش هنر در اصلاح الگوی مصرف گفت: ما در سال قبل به دلیل خشکسالی چند ده نفر قتل در منازعات بر سر آب داشتیم. امسال به دلیل سیلی که از آن به عنوان بلایای طبیعی یاد شد، سدهای پر آب داربم، مراتع پر علوفه داریم و البته عده ای به زحمت افتادند و شکرانه آن نعمات این است که در مسابقه خوشه بهتر دیدن را یاد می گیریم، اگر امکان دیدن زمین‌ها را نداریم می توانیم عکس آنها را ببینیم و شکر نعمت ها را به جا بیاوریم.امروز هنر بالاترین درجه علم و فضیلت است چرا که بهتر دیدن را به ما یاد می دهد.

شاهرودی به نمایندگی از هیأت داوران نیز گفت: عکاسی ابزاری کارآمد برای اصلاح  معضلات اجتماعی است، کما اینکه نخستین اصلاح قانون کار درباره کودکان نتیجه تلاش یک عکاس بود.

شاهرودی گفت: اگر نگاه درستی کنار این مسابقه باشد، به یکی از رویدادهای عکاسی ایران تبدیل می‌شود. امیدوارم این رویداد آنقدر ریشه‌دار و عمیق باشد که مدیران بعدی هم نتوانند آن را نادیده بگیرند.

کریمی رییس کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار زنجیره گندم آرد و نان در ادامه این مراسم گفت: هنر ابزاری است که مدیران می‌توانند از آن استفاده کنند. اعمال مدیران مانند عکس است و در تاریخ ثبت می‌شود، پس باید به نحوی باشد که بتوانند سرشان را بالا بگیرند.

سپس از آوا ثمری عکاس ۹ ساله (و فرزند مهدیه خاکی صدیق، مدیر اجرایی جشنواره جشنواره) که در دوره قبلی شرکت کرده بود، تقدیر به عمل آمد و از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

نظر شما