شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۲۰۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
فیلم «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب عصر یکشنبه ۱۹ خرداد پس از نمایش با حضور عوامل فیلم در فرهنگ‌سرای ارسباران نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب عصر یکشنبه ۱۹ خرداد پس از نمایش با حضور محسن عبدالوهاب نویسنده و کارگردان و هدایت هاشمی و رضا مرتضوی بازیگران فیلم در فرهنگ‌سرای ارسباران نقد و بررسی شد.

در این نشست کورش جاهد کارشناس سینما موضوع بچه‌دار شدن و سقط جنین را خط اصلی این فیلم دانست و پرداختن به ظرفیت دنیا برای ازدیاد جمعیت، مقوله کاهش رشد جمعیت در ایران، دغدغه وضعیت اقتصادی، تربیت و پرورش کودک، مشکلات تک‌فرزندی، بلوغ زودرس، آسیب‌پذیری قشر هنرمند و طبقه متوسط جامعه، مشکلات درآمدی و ترس از آینده فرزند دار شدن را از مفاهیم این فیلم توصیف کرد. 

محسن عبدالوهاب وجود تفاوت نگاه‌ها، نگرش‌ها و تضادها در طبقه متوسط جامعه را در تصمیم‌گیری‌های متفاوت افراد مؤثر دانست. وی موضوع بچه دوم را در این فیلم ناخواسته عنوان کرد که به واسطه احساسات مادری و اعتقاد دینی زن حتی با مخالفت‌های پدر برای سقط جنین مبارزه شد. وی افزود: زن با تصمیم‌گیری هوشمندانه و هدایت زندگی خانواده و پناه بردن به خانواده پدری در کنار حس آرامش و موافقت آنها برای حفظ جنین و تصمیم به مهاجرت از تهران به زادگاه پدری در شهر یزد با جلوگیری از فروپاشی خانواده و کاهش مشاجرات بیشتر تداوم خانواده را در مسیر آرامش رقم زد.

کارگردان فیلم «به دنیا آمدن» ادامه داد: اساساً جامعه ما در مجموع به سوی جامعه صنعتی پیش می‌رود که رشد منفی جمعیت را در پی دارد و فرزندان به واسطه علاقه والدین به دنیا می‌آیند و در مقایسه با جوامع سنتی بیشتر مصرف‌کننده هستند و به سوی تنهایی و انزوا پیش می‌روند و در نهایت علاقه و عشق زن و مرد راه بچه دار شدن خواهد بود. اگر در فیلم سقط جنین انجام می‌شد زندگی زن و مرد پایدار نمی‌ماند و تا پایان عمر احساس گناه و بی‌علاقگی بر زندگی آنها حاکم می‌شد. همان طور که در سینمای جهان دیده می‌شود در جوامع پیشرفته هم اعتقادات دینی برای سقط جنین حاکم است.

هدایت هاشمی اظهار کرد: این فیلم قبل از فیلم فروشنده اصغر فرهادی ساخته شده است و توجه به قشر متوسط که به مسائل فرهنگی علاقه‌مند هستند از دغدغه‌های کارگردان این فیلم است. من ۴۰ ساله بودم که در این فیلم بازی کردم، در اوج نابسامانی و ناامیدی زندگی شخصی و پس از آن توانستم دوباره به زندگی عادی برگردم. گاهی برخی آثار سینمایی دارای پتانسیل و انرژی تاثیرگذار هستند که گاهی زندگی افراد را تغییر می‌دهند.

هاشمی در ادامه افزود: قشر متوسط جامعه ما اکثراً تصمیم به بچه‌دار شدن ندارند و جمعیت ما رو به سالمندی می‌رود و افزایش روند بی‌ثباتی جمعیت فعال، رشد جمعیت بی‌سواد، تک‌فرزندی، مهاجرت جمعیت به خارج از کشور، بحران فرهنگی جامعه امروز است که با رشد وسیعی نیز همراه است و نیازمند نگاه جامعه‌شناسی و کلان از سوی برنامه ریزان است. 

جاهد در ادامه عنوان کرد: در همه جای دنیا متاسفانه مسائل پوپولیستی و فیلم‌هایی که به این مسائل می‌پردازد طرفداران بیشتری دارد و فیلم‌هایی که به نوعی مشکلات جامعه را واکاوی می‌کنند، مهجور می‌مانند. ریتم فیلم یک دست است و توانسته با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند و جدایی از هر گونه ابهام در فیلم با بازی روان بازیگران و موضوعی جهانی و نگاه به مسائل اقتصادی، مالی، معنویت و توکل به خدا در مجموع توانسته رضایت مخاطب را جلب کند. 

در ادامه رضا مرتضوی از بازیگران فیلم اظهار کرد: بازی در این فیلم برایم تجربه جالبی بود و به نظر من فیلم تاثیرگذاری بود و ای کاش بیشتر دیده می‌شد. 

وی درباره تجربیات آهنگسازی خود برای فیلم‌های سینما و تلویزیون نیز صحبت کرد.

نظر شما