سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۲۰۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
نمایشی با اجرای دانش آموزان منطقه ۱۵
ماهیگیران ژاپنی عنوان نمایشی است که به کارگردانی احمد بیگی با بازی دانش‌آموزان یکی از دبیرستان‌های پسرانه منطقه ۱۵ تهران در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمد بیگی کارگردان نمایش «ماهیگیران ژاپنی» که طی روزهای آینده در پردیس سینمایی تئاتر تهران به صحنه می‌رود درباره این نمایش گفت: این اولین‌بار است که یک اثر نمایشی جدی با گروهی از بازیگران دانش‌‌آموز در یکی از تماشاخانه‌های شهر تهران به اجرای عموم می‌رسد.

وی با بی‌سابقه خواندن این نمایش در تاریخ فعالیت‌های دانش‌آموزی افزود: تمامی بازیگران، دانش‌آموزان یکی از دبیرستان‌های پسرانه منطقه ۱۵ تهران هستند که همگی از شاگردان من بودند. این گروه سال گذشته در جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان رتبه اول را در منطقه و رتبه دوم را در استان تهران به دست آوردند. فکر می‌کنم ۲۰ شب اجرای عمومی نمایشی با گروه عوامل دانش آموزی و این سطح از کار هنری تا به حال سابقه نداشته است.

وی افزود: من به عنوان کارگردانی که برای اولین‌بار یک گروه دانش‌آموزی را در اجرای عمومی یک نمایش به صحنه می‌برم از مدیران فرهنگی و هنری آموزش‌وپرورش دعوت می‌کنم به دیدن این نمایش بیایند تا ببینند دانش‌آموزان ما در صورتی که امکاناتی مهیا شود قادر به چه هنرنمایی‌هایی هستند.

وی درباره متن نمایش‌نامه گفت: متن اولیه یک شعر از شاعر آلمانی ولفگانگ وایراوخ است که با دراماتورژی و خلق شخصیت‌ها تبدیل به نمایشنامه شد؛ ولی به احترامِ شاعر نام ایشان را به عنوان نویسنده اثر حفظ شده است. این شعر درباره شهری پس از جنگ است.

بیگی درباره موضوع این اثر نمایشی گفت: ما در این اثر با یک داستان ضدجنگ مواجهیم که در عین پیچیدگی، دیالوگ‌ها با ساده‌ترین حالت ممکن به بیان سیاست‌های شرقی و غربی در قبال جنگ می‌پردازند. تعدادی ماهیگیر به شهری می‌رسند که پر از سایه است. شهری بعد از جنگ که آدمهایش مرده اند و مردگان همه‌جای شهر مثل سایه‌هایی پرسه می‌زنند. ماهی و سطل و تور هر یک نمادهایی هستند که در نمایش حضور دارند.

این کارگردان تئاتر وجوه شباهت فضای این نمایش با جامعه فعلی را یکی از دلایل انتخاب متن و موضوع موردنظر برای کارکردن با شاگردان خود عنوان کرد و گفت: علیرغم پا گذاشتن به عصر مدرن و تعدد ابزارهای ارتباطی، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر ماه و هرهفته در گوشه‌‍ای از آن «جنگ» را تجربه می‌کنیم. ما در محیط خود هرروز به جنگ نزدیک‌تر می‌شویم و اتفاقات پساجنگ را نیز می‌شناسیم. این اثر نمایشی هم یک اثر پساجنگی است که نام اصلی آن «اتم» بود ولی برای برانگیختن گنجکاوی تماشاگر، نام «ماهیگیران ژاپنی» را برای آن انتخاب کردیم.

به گفته این کارگردان، بازیگران نمایش «ماهیگیران ژاپنی» برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های سوررئال نمایشنامه گریم سنگینی دارند که به جذابیت نمایش افزوده است.

نمایش «ماهیگیران ژاپنی» به کارگردانی احمد بیگی از ۲۶ خرداد تا ۱۴ تیر در پردیس تئاتر تهران واقع در اتوبان محلاتی تقاطع اتوبان امام علی(ع) به صحنه خواهد رفت.

امیر محمد تمیمی، حسین جفت پسند، امیر حسین جوان بخت، علی چشمه، افسانه زنگنه، علی شاه قلعه، امیر حسین شهبازی، محمد صبحانی، امین قاسمی، پارسا قیصر و معین مروجی بازیگران این نمایش هستند.

برای خرید بلیت این نمایش می‌توانید به سایت تیوال مراجعه کنید. 

نظر شما