جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۰۲۱۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
گزارشی از موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
ترافیک و هیاهوی خیابان اسفندیار در حوالی جردن، پشت درهای ساختمان مدرن موزه جا می‌ماند و سکوت به جایش می‌نشیند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با نمایش آثاری از هنرمندان معاصر، انتظار بازدیدکنندگان را می‌کشد و ‌گاه‌وبی‌گاه به بهانه دورهمی‌های فرهنگی هنری، مخاطبان را به این نقطه از منطقه ۳ می‌کشاند. این موزه در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد و از همان زمان، به نام موزه امام علی(ع) نامگذاری شد؛ نامی که هویت‌بخش قابل توجهی از آثار و گنجینه موجود در آن را شکل می‌دهد. موزه هنرهای دینی امام علی(ع) هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ و پنجشنبه‌ها تا ساعت ۱۳ میزبان بازدیدکنندگان است. درهای این موزه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی بسته است. بازدید از موزه هنرهای امام‌علی(ع) برای عموم آزاد و رایگان است.

گنجینه‌ای در دل اسفندیار

هنر با چاشنی مضامین دینی

ساختمان موزه، با معماری معاصر، در میانه خیابان اسفندیار جا خوش کرده است. زیرزمین این موزه ۴ طبقه، گنجینه نگهداری از آثار است و سه طبقه دیگر، فضایی برای نمایش آثار موزه‌ای و نمایشگاهی. «فاطمه‌فعلی»، معاون موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) می‌گوید: «همان‌طور که از نام موزه پیداست، تاکید و تمرکز روی مجموعه‌ای از آثار با مضامین مذهبی و دینی است. بیشتر آثار موجود در این موزه، آثار هنرهای تجسمی هستند. نقاشی خیالی‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویر سازی، عکس و خوشنویسی از جمله این آثار است. معدود آثاری هم شامل جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلوفرش، و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شود.»

صدای موسیقی ملایمی، سالن‌ها و طبقات موزه را طی می‌کند تا به گوش بازدیدکنندگان در گوشه و کنار موزه برسد. طبقه همکف، فرصتی است برای نمایش آثار هنرمندان معاصر و نمایش آثار موزه‌ای. نقاشی‌های اکرلیک و آثار حجمی، نقاشی‌های سیاه قلم و... در این طبقه بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند. طبقه همکف موزه هنرهای دینی امام علی(ع) همانجایی است که سالن اجتماعات را در خود جا داده و اغلب برنامه‌ها و گردهمایی‌های موزه در آن برگزار می‌شود.  

گنجینه‌ای در دل اسفندیار

درخشش نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

چهره آشنای آثار حجمی پرویز تناولی، در گوشه و کنار موزه به چشم می‌خورد. بیش از ۵۰ قطعه از این آثار سرامیکی و برنزی در موزه امام علی(ع) نگهداری می‌شود. نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، نقاشی‌خط، خطاطی و نگارگری هم از دیگر آثاری هستند که در کنار آثار حجمی پرویز تناولی، آثار موجود در طبقه اول را تشکیل می‌دهد. فعلی می‌گوید: «در این موزه آثاری برجسته و منحصر به‌فرد از هنرمندان معاصر گردآوری شده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امانتدار آن است. آثار اغلب هنر دست و خلاقیت هنرمندان معاصر است و معدود آثاری هم با قدمت تاریخی در اینجا نگهداری می‌شود. کارگاه مرمت موزه، وظیفه حفظ و نگهداری از آثار و مرمت دوره‌ای آنها را برعهده دارد. آسیب‌شناسی آثار موزه‌ای، بررسی وضعیت سلامت آثار و ترمیم آنها، ایجاد شناسنامه حفاظتی و مرمتی از دیگر اقداماتی است که در کارگاه مرمت انجام می‌شود.» طبقه فوقانی موزه هم‌محلی است برای نمایش آثار هنرمندان شاخص. در این طبقه می‌توانید در کنار تماشای آثار دیگری از پرویز تناولی، سردیس‌ها و کتابت و نگارگری‌های شاخص موزه را هم ببینید.  

دورهمی به صرف فعالیت‌های فرهنگی هنری

موزه امام علی(ع) آثار موزه‌ای دیگری هم در گنجینه خود دارد. از جمله دوربین فیلمبرداری نفتی، متعلق به ۷ دهه پیش که در پشت ویترین به نمایش گذاشته شده است. کنار تابلوهای نقاشی و نقاشیخط و خطاطی و کتابت و سایر آثار موجود در این موزه، اسامی هنرمندانی مثل احمد فلسفی، مهدی فلاح، میرخانی و... به چشم می‌خورد. یکی از قدیمی‌ترین آثار موجود در این موزه، خوشنویسی کتاب «حمله حیدری» به کتابت میرزا آقا احمد کمره‌ای است و همچنین نقاشی رنگ روغن قهوه‌خانه‌ای هنر دست قوللر آغاسی است. معاون موزه می‌گوید: «مخاطبان ما عموم مردم هستند. در این موزه در کنار نمایش آثار فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌شود که باعث حضور مستمر مخاطبان در موزه شود. برگزاری تولد ماه به مناسبت زادروزهنرمندان پیشکسوت، برگزاری جایزه هنری غدیر، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی، برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی با همکاری سفارت‌ها و مراکز فرهنگی هنری، نشست‌های انجمن‌های تخصصی هنری در حوزه‌های معماری، خوش‌نویسی، نقاشی، گرافیک و... از جمله این فعالیت‌هاست.» برای سر زدن به این موزه کافی است خود را به خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان اسفندیار برسانید.

گنجینه‌ای در دل اسفندیار

کتابخانه تخصصی و مخاطب خاص

بیش از ۸ هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی موزه هنرهای دینی امام علی(ع) جا گرفته است. «هاجر مشهدی جوادی»، رییس کتابخانه تخصصی موزه امام علی(ع) می‌گوید: «کتاب‌های این کتابخانه تخصصی در دو موضوع کلی کتاب‌های مذهبی دینی، و همچنین هنرهای تجسمی تهیه شده‌اند. این کتابخانه کامل‌ترین مجموعه آثار پژوهشی و تاریخی با محوریت امام علی(ع) را در اختیار دارد. همچنین کتاب‌های هنرهای تجسمی موضوعات گسترده‌ای در زمینه این هنرها از جمله معماری، نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی و... را شامل می‌شود. از این نظر کتابخانه تخصصی موزه امام علی(ع) فرصت خوبی برای پژوهشگران و دانشجویان به حساب می‌آید.»

کتاب‌های این کتابخانه تخصصی امانت داده نمی‌شود و تنها امکان مطالعه این کتاب‌ها در تالار مطالعه کتابخانه وجود دارد. جوادی می‌گوید: «به دلیل ماهیت تخصصی بودن این کتابخانه و تنوع و فراوانی کتاب‌ها، این کتابخانه مخاطبان خاص دارد. ساعت‌کاری کتابخانه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ است و پنجشنبه‌ها این کتابخانه تا ظهر باز است. همه این ویژگی‌ها باعث شده تا مخاطب اصلی این کتابخانه، دانشجویان کارشناسی ارشد و مقطع دکترا باشند یا پژوهشگران. این کتابخانه به تارنمای مشترک کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متصل است. بسیاری از مخاطبان و مراجعان ما اعضای سایر کتابخانه‌های شهر هستند که کتاب مورد نظر خود را در تارنما جست‌وجو کرده‌اند و کتاب مورد نظر خود را در این کتابخانه پیدا کرده‌اند. بنابراین عضو کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری هستند و نیازی به عضوگیری آنها نیست. تنها با ارائه کارت شناسایی معتبر می‌توانند از کتابخانه و امکانات آن استفاده کنند.» این کتابخانه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.

منبع: همشهری آنلاین
نظر شما