جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۲۱۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
در بزرگداشت استاد رضا شفیعیان در فرهنگ‌سرای ارسباران مطرح شد
آیین سپاس استاد رضا شفیعیان عصر جمعه ۳۱ خرداد با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین سپاس استاد رضا شفیعیان به پاس قدردانی از ۶ دهه فعالیت در عرصه موسیقی ایرانی عصر جمعه ۳۱ خرداد با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد. 

علی‌اکبر شکارچی در این نشست با سپاس از بزرگ‌مردان موسیقی کشور عنوان کرد: ابوالحسن صبا زمانی که حال خوبی نداشت با آشنایی شفیعیان گویی مضراب را به دست او سپرد. شفیعیان در جشنواره‌های موسیقی خارج از کشور با جسارت و اثربخشی به تک‌نوازی و بداهه‌نوازی می‌پرداخت و همیشه اجراهای درست برای دیگران الگو می‌شود. جایگاه هنرمندان موسیقی همچون اثر انگشت متفاوت است. کم‌گویی، آرامش و سخت‌کوشی از ویژگی‌های استاد شفیعیان است. 
 
شکارچی ادامه داد: شفیعیان نزد استادانی مانند هرمزی، صفوت و دوامی موسیقی را آموخت و ذره‌ای از آثار قدیمی جدا نشد؛ محتوای موسیقی او در محور ردیف‌های استاد صبا با ردیف‌های مجلسی اجرا می‌شد. شفیعیان از استاد صبا با محور آموزشی بر پایه بداهه‌نوازی درس گرفته بود و بداهه‌نوازی خلاقانه او زبانزد بود.

مجید کیانی نیز شفیعیان را استاد بزرگ سنتور خواند و عنوان کرد: سال ۱۳۴۵ در گروه موسیقی دانشگاه تهران با این استاد سنتور آشنا شدم. او از جوانی در رادیو و تلویزیون فعالیت داشت و با ردیف‌های آوازی نیز آشنا بود. شفیعیان شیوه نوازندگی نویی در آثار خود داشت.

کیانی تاکید کرد: ما باید در هنرهای ملی الگو داشته باشیم و با تحقیق و مطالعه الگوپذیری کنیم. در قدیم موسیقی نواحی و دستگاهی داشتیم، اما امروز چون سبک‌های موسیقی دچار تغییر شده است، اگر متعصب نباشیم همه موسیقی‌ها جذاب است، اما کاربرد هر موسیقی در هر زمان و مکان متفاوت است. امروز باید فکر کنیم و موسیقی را خوب بشناسیم و از هم تفکیک کنیم تا موفق به تولید علم شویم. 

وی افزود: هنرمندی که ردیف می‌زند به هنرمندی که موسیقی پاپ کار می‌کند برتری ندارد، بلکه موسیقی آنها با هم تفاوت دارد. اما آنچه متفاوت است اخلاق هنرمند است. امروز باید با فکر و مطالعه همه نوع موسیقی را یاد بگیریم، گوش دهیم و دوست داشته باشیم و بهترین نوع موسیقی را انتخاب کنیم و از آن لذت ببریم. 

میلاد کیایی مدرس و پژوهشگر موسیقی با ابراز خرسندی از حضورش در مراسم تجلیل از هنرمند تکرار نشدنی تاریخ موسیقی و تبریک روز جهانی موسیقی به حاضران بیان کرد: هنرمندانی چون عبدالمجید کیانی و رضا شفیعیان زندگی خود را بدون هیچ تبلیغات و تظاهری برای موسیقی گذاشتند. آشنایی من با استاد شفیعیان به دهه ۴۰ بر می‌گردد، حسینعلی ملاح در رادیوی آن زمان نظر داد به جای پیانو از ساز سنتور استفاده شود و پس از آن نام شفیعیان را در رادیو شنیدم.
 
وی اضافه کرد: همسر هنرمندان را نیز باید هنرمند خواند. موسیقی در خانواده ما فریضه است، نه شغل و خشونت در بین اهالی موسیقی کمتر دیده می‌شود.

اجرای موسیقی گروه درویش با نوازندگی محمدرضا رحیمی (تار و سه‌تار) و داوود یاسری (تنبک) و اجرای گروه «کوچه‌باغ» با نوازندگی داریوش قانع (نی)، مرتضی فتحی (کمانچه)، مهگل سادات صحفی (کمانچه آلتو)، امیرحسین وفایی (تار)، یاسر مدیر روستا (بم تار)، سعید بهرامی (عود)، محمدرضا میرحسینی (تنبک)، آسیه احمدی (دف)، حامد وفایی (خواننده) و شاهرخ سرلک (سنتور، آهنگساز و تنظیم‌کننده قطعات) بخش‌هایی از این برنامه بود.

در پایان با حضور پیشکسوتان و هنرمندان عرصه موسیقی از تمبر یادبود استاد رضا شفیعیان رونمایی شد. 
نظر شما