پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۰۲۱۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
با حضور مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری انجام شد
مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور در برنامه «با همستان» شبکه جام جم به تشریح فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان پرداخت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شنبه یکم تیر ماه با حضور در برنامه «با همستان» در شبکه جام جم به تشریح برنامه‌های قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان پرداخت و گفت: قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان بلافاصله بعد از واقعه سیل تشکیل شد و موضوع فرهنگ را که در این مواقع یک خلا جدی است، هدف قرار داد. 

وی افزود: در این قرارگاه از دستگاه‌های فرهنگی کشور دعوت کردیم و آنهایی که علاقه‌مند بودند حضور پیدا کردند. در نهایت با حضور ۱۲ دستگاه فرهنگی؛ سازمان بسیج مستضعفین، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کمیته ملی المپیک، سازمان صدا وسیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی، جامعه خیرین مدرسه ساز، بنیاد ملی خانواده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. برنامه‌ریزی برای برنامه‌ها و اتفاقات فرهنگی برای هدفمند کردن کمک‌ها آغاز شد. شعار این قرارگاه «بی‌قرار توام» است که از یک بیت از شعر سعدی «چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار» گرفته شده است. هر کسی در هر نقطه از ایران این بی‌قراری خود را نشان داد. ما هم سعی کردیم در شهر تهران این موضوع را از یک زاویه دیگر نگاه کنیم.

محمدی در ادامه بیان کرد: جهت کمک‌ها از طرف سازمان‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و... اصولاً به سمت نیازهای ضروری است. در این بین به یک طیف‌هایی عموماً کم‌توجهی می‌شود، مثل کودک و نوجوان. داستان این است که وقتی سیل می‌آید، یک بچه نه تنها خانه و زندگی‌اش را از دست می‌دهد، بلکه اسباب‌بازی و لوازم‌التحریرش را هم از دست می‌دهد که این موضوع‌ها آسیب‌های روحی جدی وارد می‌کند. از طریق این قرارگاه تا به امروز برای ۱۵ هزار کودک آسیب‌دیده در سیل در دو سه مقطع زمانی لوازم‌التحریر تهیه کرده‌ایم. همچنین مربیانی را اعزام کردیم. البته سعی کردیم بیشتر از مربیان محلی به خصوص برای استان خوزستان، کمک بگیریم.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۰ جلسه فراگیر برگزار کرده‌ایم. جلسات هفته‌ای و بعضاً دو هفته یک‌بار با حضور همه دستگاه‌ها برگزار می‌شود. آخرین جلسه این قرارگاه فرهنگی هفته پیش در کمیته ملی المپیک بود که تصمیم خوبی هم در آن جلسه گرفته شد. ۵۰ روستا در مناطق سیل‌زده نیازمند به توجه هست. قرار شد هر روستا به نام یکی از قهرمانان ملی ثبت شود. یعنی روستایی که به نام یک قهرمان ملی می‌شود، آن قهرمان باید به آن روستا سفر کند، توجه‌ها را به سمت آن روستا معطوف کند و به نیازهای آنان رسیدگی کند. 

محمدی با اشاره به اینکه نباید موضوع سیل فراموش شود، گفت: فعالیت قرارگاه فرهنگی همچنان ادامه دارد و خدمات فرهنگی هنری به آنها داده می‌شود. همچنین با همکاری آموزش و پرورش در حال برنامه‌ریزی اردو برای بچه‌های سیل‌زده هستیم.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری با اشاره به نمایشگاه «خانه خوبان» گفت: در این  نمایشگاه ۱۲۵ اثر فاخر در حوزه هنرهای تجسمی از ۸۴ هنرمند به مدت یک هفته در پردیس سینمایی ملت به نمایش گذاشته شد. مراسم اختتامیه و فروش آثار روز گذشته یعنی جمعه ۳۱ خرداد با اجرای بهرام رادان برگزار شد. در این مراسم ۸۵۵ میلیون تومان اثر فروخته شد. هنرمندان عزیز آثار خود را  به این نمایشگاه اهدا کرده بودند تا عواید فروش آن به تجهیز مدارس در مناطق سیل‌زده برسد. 

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های این قرارگاه می‌توان به گردهمایی خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد. این همایش با همکاری آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها برگزار شد و در یک شب و در عرض سه ساعت ۲۷۰ میلیارد تومان جمع شد. این پول صرفاً برای ساخت مدرسه جمع شد. با همت خیرین و کمک دولت، مدارس آسیب‌دیده سه استان سیل‌زده به زودی ساخته و ترمیم می‌شود.

محمدی با اشاره به کمک‌های مالی و فکری ایرانیان خارج از کشور گفت: خیلی از ایرانیان خارج از کشور به ما ایده می‌دادند، پیگیر فعالیت‌ها بودند و کمک می‌کردند. بهترین کمک همین ایده‌هاست.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌هایی که در این پویش هستند، دغدغه کمک به سیل‌زدگان را دارند و ما در سازمان فرهنگی هنری نقش هماهنگ‌کننده را داریم. سامانه ۱۸۳۷، نشانی farhangsara در اینستاگرام و سایت farhangsara.ir پذیرای پیشنهادها و ایده‌های شهروندان در حوزه یاری‌رسانی به هموطنان سیل‌زده است. تمرکز ما بر فعالیت‌های فرهنگی است و این آمادگی را داریم که هر کمک یا ایده‌ای که مردم داشته باشند، دریافت کنیم و به دست سیل‌زدگان برسانیم. 

محمدی در پایان گفت: دو هفته آینده با همکاری دستگاه‌های مختلف یک نمایشگاه عکس با عنوان «گل و دل» برگزار خواهیم کرد که آثار این نمایشگاه نمایانگر سیل مهربانی مردم است و در باغ کتاب پذیرای مخاطبان خواهد بود. در این نمایشگاه عکس‌هایی از زیبایی کمک‌های مردم به نمایش در می‌آید، این عکس‌ها هم توسط عکاسان حرفه‌ای و هم توسط عکاسان آماتور تهیه شده و همدلی مردم ایران در ماجرای سیل را به نمایش می‌گذارد.

نظر شما