پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۱۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
جشنواره و نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی استان تهران عصر روز شنبه یکم تیرماه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی هنری، هنرمندان و شهروندان در فرهنگ‌سرای اشراق آغاز به کار کرد.‌
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره و نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی استان تهران عصر روز شنبه یکم تیرماه با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی هنری، هنرمندان و شهروندان در فرهنگ‌سرای اشراق آغاز به کار کرد.‌

رضا دوستعلی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۴ و رییس فرهنگ‌سرای اشراق در این مراسم با اشاره به ضرورت ایجاد تمرکز در فعالیت‌های صنایع دستی در شرق تهران اظهار کرد: خوشبختانه امروز با برگزاری این نمایشگاه و آغاز به کار «خانه سفال» و «مدرسه هنر» به عنوان مراکز تخصصی صنایع دستی در فرهنگ‌سرای اشراق، شاهد یک اتفاق خوب در شرق تهران هستیم که به امید خدا و حمایت و پشتیبانی‌های صنایع دستی استان تهران، بتوانیم با آموزش و ترویج و عرضه محصولات هنری، کانون تعامل روزافزون هنرمندان با عموم مردم باشیم.
  
وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری و فرصت‌ها و زمینه‌های ایجاد شده در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: سازمان فرهنگی هنری دارای بیش از ۴۰۰ مرکز در شهر تهران است که در سال ۹۷ توانسته ۱۲ هزار نفر هنرجوی این حوزه را با مشارکت ۲۰۰ مربی و برگزاری دو هزار و ۳۰۰ کلاس آموزش دهد. 

رییس فرهنگ‌سرای اشراق ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار «سرای هنر» نیز خواهیم بود تا بتوانیم در حوزه تولید و عرضه صنایع دستی نیز کارمان را توسعه دهیم و از این جهت ضرورت دارد صنایع دستی استان تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بتوانند با همکاری و هم‌افزایی در همه مناطق تهران فعالیت‌های هنری را ترویج و توسعه دهند. در شرق پایتخت مرکز صنایع دستی کم است و به صورت متمرکز وجود ندارد. با ایجاد مدرسه صنایع دستی در این فرهنگ‌سرا می‌توانیم در بحث آموزش شهروندان پیش‌قدم باشیم. 

وی اضافه کرد: سال گذشته از طریق مراکز سازمان فرهنگی هنری در حوزه صنایع دستی ۸۰۰ میلیون تومان فروش محصولات استادان و هنرجویان صورت گرفت.

محمد انشایی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند به سطح آگاهی و آموزش مردم کمک کند، عنوان کرد: هم‌اکنون ۶۰ درصد مردم از مواد اولیه صنایع دستی باکیفیت بی‌اطلاع هستند و در این حوزه باید کار کنیم. تنها ۴۰ درصد مردم تفاوت‌ها را در این هنر به خوبی درک کرده که می‌بایست حرکت خوبی را در بخش برندینگ و بازرگانی برداریم. 

وی با اشاره به اینکه باید اطلاعات، تعاریف و جغرافیای هنرهای سنتی و دستی را به مردم آموخت، گفت: هم‌اکنون صنایع دستی ایران به لحاظ تنوع و کیفیت در رتبه نخست جهانی و از لحاظ درآمد در جایگاه سوم جهان قرار دارد. توجه به صنایع دستی و هنر بهترین راهکار برای جایگزینی فروش نفت کشور است. در سال ۹۶ میزان صادرات نفت کشور ۵۶ میلیارد دلار بود که در همین بازه زمانی برخی شرکت‌ها از جمله اپل و گوگل توانستند ۲ برابر صادرات کشور در بخش نفت نیز درآمدزایی کنند.

انشایی افزود: پیش از این تنها مدرسه هنرهای صنایع دستی در منطقه ۹ گشایش یافت که امروز توانستیم با همت مدیران شهری و منطقه 4 دومین مدرسه را افتتاح کنیم. در بازه یک ساله در مدرسه هنرهای سنتی منطقه ۹ بیش از ۵۰۰ هنرآموز به‌روزترین آموزش‌ها در صنایع دستی و بازرگانی را فرا گرفتند.

جشنواره منطقه‌ای صنایع دستی استان تهران تا روز چهارشنبه پنجم تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ برای بازدید شهروندان دایر است. 

فرهنگ‌سرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره قرار دارد. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۳۵۴۷۳۵ و ۷۷۳۲۴۹۰۱ تماس بگیرند و یا به نشانی eshragh.farhangsara.ir مراجعه کنند. 

نظر شما