پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۳
کد خبر: ۱۰۲۱۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
مدیرعامل باغ کتاب در نشست خبری مطرح کرد:
مدیرعامل باغ کتاب تهران در نشست خبری مدیرعامل و نایب‌رییس هیئت مدیره باغ کتاب تهران از افتتاح نخستین مدرسه تابستانی در باغ کتاب تهران خبر داد و گفت: باغ کتاب تهران از ۱۵ تیر ماه امسال تا شهریور با ارائه برنامه‌های مختلف از یک تا پنج روز در هفته میزبان خانواده‌های تهرانی است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری مدیرعامل و نایب‌رییس هیئت مدیره باغ کتاب تهران در آستانه سالگرد تأسیس این مرکز فرهنگی، سه‌شنبه چهارم تیر در این مرکز برگزار شد.

در ابتدای نشست مهدی رمضانی نایب‌رییس هیئت مدیره باغ کتاب تهران گفت: در جلسه اخیر هیئت امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موضوع واگذاری این مرکز به سازمان و مؤسسه نشر شهر با حدود و ثغوری که برای آن در نظر گرفته بود، به صورت قانونی انجام شد. تا پیش از این، باغ کتاب با تایید شهردار تهران و رییس شورای شهر و اعضای هیئت امنای به منظور بهره‌برداری در اختیار مؤسسه نشر شهر قرار گرفته بود که با این تصمیم تازه این مسئله جنبه رسمی‌تر پیدا کرد و به صورت متمرکز تحت مدیریت مؤسسه نشر شهر و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت. البته مسئله پردیس‌های سینمایی باغ کتاب از این موضوع مستثنی است و بهره‌برداری از آن توسط مجموعه‌ای غیر از ما صورت می‌گیرد که امیدواریم این روند نیز به زودی و پس از پایان قرارداد سرمایه‌گذار بخش خصوصی اصلاح شود.

باغ کتاب تهران هیچ رویکرد سیاسی‌ای ندارد

رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه باغ کتاب از نظر موقعیت فیزیکی در نیمه بالای شهر تهران قرار گرفته است، عنوان کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که این سرمایه تحت شرایطی به استفاده همه اقشار جامعه برسد و همه بتوانند از آن استفاده کنند. در رویکرد محتوایی هم اینجا حتما یکی از پایگاه‌های اصلی انقلاب اسلامی و در خدمت اهداف انقلاب خواهد بود. ما رویکرد سیاسی خاص و توجه ویژه‌ای به هیچ جریانی نداریم و از همه فعالان فرهنگی با تفکرات مختلف دعوت می‌کنیم در اینجا حضور داشته و از آن استفاده کنند. در حوزه صنوف فرهنگی نیز باغ کتاب به دنبال رقابت با هیچ صنفی از اهالی فرهنگ در اینجا نیست، هر چند که در برخی بخش‌ها همچون پارک‌های علم و فناوری ما تنها بخش فعال در کشور هستیم.

وی در ادامه با اشاره به پیمایشی که در سال افتتاحیه باغ کتاب انجام شده بود، عنوان کرد: در این پیمایش برای ما محرز شد که درصد بالایی از حاضران در باغ کتاب برای نخستین بار بود که به یک کتابفروشی مراجعه می‌کردند و این نشان می‌داد که اینجا ظرفیت بالایی برای مخاطبان دارد، بر همین مبنا ما در واگذاری‌هایمان سعی کردیم با تکیه بر مقررات و به دور از حاشیه به واگذاری بپردازیم و البته می‌دانم که بخشی از دوستان و ناشران نکات و انتقاداتی دارند، ولی مسئله این است زمانی که اینجا در حال افتتاح بود، بسیاری از آنها به خاطر اینکه راجع به آینده آن ابهام داشتند، حاضر به فعالیت و سرمایه‌گذاری در اینجا نبودند، ولی حالا نظرشان عوض شده و البته راه نیز به روی هیچکس بسته نیست.

پردیس تئاتر در باغ کتاب تهران

در ادامه این نشست محسن جلالی فراهانی مدیرعامل باغ کتاب تهران نیز در سخنانی با اشاره به اتفاقات انجام شده در حوزه کالبدی باغ کتاب گفت: ما از آخر آذرماه سال گذشته ساخت مجموعه‌ای تازه را در زمینه فکر و بازی در باغ کتاب آغاز کردیم که در فروردین ماه امسال افتتاح شد و این اتفاق نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام گرفت. در حوزه تئاتر نیز پردیس تئاتر ما مراحل آخر آماده‌سازی را طی می‌کند و طی دو ماه دیگر با دو سالن ۱۰۰ و ۲۵۰ نفره به همراه مکانی برای تمرین گروه‌ها و پلاتو و استودیوی ضبط صدا افتتاح می‌شود.

جلالی ادامه داد: فضاهای ویژه‌ای با عنوان میز پژوهش نیز در باغ کتاب در نظر گرفته شده که با ظرفیت بالغ بر ۳۰۰ صندلی برای پژوهشگران آماده بهره‌برداری است. همچنین از ۱۵ تیرماه نیز در مجموعه باغ کتاب این فضاها به عنوان بخشی از یک فضای کار اشتراکی مورد بهره‌برداری برای پژوهشگران جوان قرار می‌گیرد. همچنین بخش ویژه ارائه خدمات پستی نیز در باغ کتاب فعال شده و به ویژه برای مخاطبان و بازدیدکنندگان شهرستانی به ارائه خدمات خواهد پرداخت. همچنین بخش ویژه فروش لوازم‌التحریر بزرگسال نیز حدود یک ماه دیگر افتتاح می‌شود. همچنین در کنار این مسئله ما در زمینه ارائه مواد غذایی و خدماتی از این دست در باغ کتاب که از نظر قیمت‌گذاری مورد انتقاد بوده اند، بازنگری‌هایی انجام دادیم و هزینه‌های این خدمات را تعدیل کردیم.

بازدید رایگان دانش‌آموزان محروم از باغ کتاب

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فضای ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربعی باغ کتاب در حوزه عرضه محصولات مکتوب عنوان کرد: شاخص عدالت میان ناشران توسط ما عملاً رعایت شده است. در باغ کتاب تهران ناشرانی صاحب ویترین هستند که عملاً در جایی دیگری غیر از اینجا نمی‌توانستند صاحب ویترین باشند. ما همچنین با امضای یک تفاهم‌نامه با شهرداران مناطق جنوب کشور و نیز بنیاد علوی در تابستان امسال شاهد بازدید ۲۰ هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق محروم تهران و دانش آموزانی از استان‌های دیگر کشور برای بازدید از باغ کتاب خواهیم بود که این بازدیدها به صورت رایگان برگزار می‌شود.

 افتتاح نخستین مدرسه تابستانی در باغ کتاب تهران 

جلالی همچنین با اشاره به فعال‌تر شدن بخش آموزش باغ کتاب در آستانه سالگرد افتتاح آن گفت: از ۱۵ تیرماه امسال اولین مدرسه تابستانی ما با ارائه برنامه‌های مختلف از یک تا پنج روز در هفته از ساعت ۹ تا ۱۴ برای خانواده‌های تهرانی افتتاح خواهد شد، همچنین برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای با نام عصرانه‌های پنجشنبه با موضوع نمایشنامه‌خوانی، قصه‌خوانی و اجرای موسیقی و چهارشنبه‌های تهران با موضوع معرفی تهران و ویژگی‌های آن به بهانه‌های فرهنگی مختلف در تابستان امسال در باغ کتاب اجرا می‌شود. همچنین کانون فیلم و کپ باغ کتاب نیز از این هفته فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و در هفته آینده نیز ما میزبان رویدادی با حضور تمامی شرکت‌ها و ارگان‌های فعال در حوزه تولید علم و تاسیس پارک‌های فناوری خواهیم بود و در آن به تبادل دستاوردها خواهیم پرداخت.

وی از ارائه تخفیف‌های بین ۴ تا ۴۴ درصدی در همه بخش‌های باغ کتاب طی هفته آینده و به مناسبت سالگرد تأسیس این مرکز خبر داد.

در بخش پایانی نشست نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید.

مدیرعامل باغ کتاب درباره اینکه باغ کتاب تا کنون چه فعالیت‌هایی برای کودکان حاشیه‌نشین که درآمد پایینی دارند انجام داده است، گفت: باغ کتاب برای همه است و تا زمانی که کسانی که مراجعه می‌کنند نخواهند از خدمات باغ کتاب استفاده کنند پولی پرداخت نمی‌کنند و بازدید از باغ کتاب رایگان است. البته تا چند وقت پیش شرکت نوسازی تپه‌های عباس‌آباد از مراجعه‌کنندگان پول پارکینگ دریافت می‌کرد که این موضوع هیچ ربطی به ما نداشت. از اول تیرماه قرار شد گیت‌های پارکینگ برداشته شود، بنابراین پولی برای پارکینگ پرداخت نخواهد شد. همان‌طور که گفتم مراجعه‌کنندگان تا خریدی در باغ کتاب انجام ندهند پولی پرداخت نخواهند کرد.

وی در ادامه بیان کرد: هیچ جایی در ایران خدماتش به صورت رایگان مطلق نیست که باغ کتاب بخواهد خدماتش را به صورت رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار بدهد. گذشته از این تأمین حقوق نیروی انسانی برای باغ کتاب عدد بزرگی است. ما از طریق اردوهای دانش‌آموزی مدارس دولتی به واسطه نیم‌بها بودن عملاً عایدی نداریم. ما سعی کرده‌ایم هزینه‌هایمان را به صورت حداقلی تأمین کنیم و به خاطر خدمات عمومی از مردم پول نگیریم.

جلالی فراهانی گفت: خروجی باغ کتاب متناسب با سرمایه‌گذاری در این بخش نیست. ما نگاهمان به حوزه فرهنگی نگاه اقتصادی نیست. هرچند موافق رایگان بودن خدمات فرهنگی نیستم و هزینه‌ای حداقلی باید در این زمینه داده شود. ما به اندازه بضاعتمان در باغ کتاب خدمات ارائه می‌دهیم. آقای اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تأکید دارند که باغ کتاب محل لاکچری نشود.

وی همچنین درباره واگذاری بخش کودک به یکی از بنگاه‌های نشر که حرف و حدیث‌هایی را به همراه داشته است، گفت: ما برای واگذاری آگهی کرده بودیم. حتی با ناشران صحبت کردیم. با اتحادیه ناشران قبلی هم جلساتی داشتیم و با آنها صحبت کردیم اما آنها گفتند باغ کتاب نخواهد گرفت و کسی نیامد. ما برای بخش بزرگسال نیز به صورت محدود مزایده برگزار کردیم اما کسی جلو نیامد. انجمن فرهنگی ناشران کودک نیز به خاطر اینکه به صورت شرکت جلو آمدند توانستند این بخش را بگیرند. آنها هم ریسک کردند و نمی‌دانستند که باغ کتاب آیا رونق خواهد داشت یا نه. میزان پرداختی آنها نیز به یک میزان نیست. برخلاف قراردادی که ما داشتیم حدود ۲۰ درصد به قرارداد اولیه اضافه شد و اجاره آنها کمی افزایش یافت. یک سال دیگر قرارداد تمام می‌شود و ما نیز موظفیم دوباره مزایده برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه فروش کتاب در باغ کتاب زیاد است، گفت: ما به هیئت‌مدیره قبلی اتحادیه ناشران به صورت مکتوب مزایده را اعلام کردیم. الان نیز به هیئت‌مدیره فعلی اتحادیه با واسطه اعلام کردیم که اگر می‌خواهند شرکت سهامی از ناشران حوزه عمومی به‌وجود بیاورند و اینجا را بگیرند. فکر نمی‌کنم در توان یک نفر باشد که بخواهد اینجا را بگیرد.

سپس مهدی رمضانی بیان کرد: بر اساس قراردادی که ما با ناشران کودک داشتیم آنها موظف‌اند آثار سایر ناشران را نیز بیاورند و عرضه کنند. ما نیز بر روی فعالیت آنها نظارت داریم. ما اگر به فکر کسب درآمد بودیم از قید کمک‌‌آموزشی‌ها نمی‌گذشتیم. این موضوع هم بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره نمایشگاه «یاد یار مهربان» بود که کمک‌آموزشی‌ها خط قرمز ما هستند. نگاه ما اقتصادی نبود.

نایب‌رییس هیئت‌مدیره باغ کتاب تهران نیز به برداشته شدن گیت‌های پارکینگ باغ کتاب اشاره کرد و گفت: این گیت‌ها برداشته شدند. ما از ابتدا مخالف گذاشتن این گیت‌ها بودیم اما آنها را شرکت نوسازی عباس‌آباد ایجاد کرده بود. الان نیز قرار است در حاشیه معابر باغ کتاب پارک‌شهرهایی را ایجاد کند.

جلالی فراهانی در پایان به پرسش درباره اینکه گفته می‌شود بسیاری از ناشران بزرگسال به خاطر تخفیف بالایی که باغ کتاب از آنها می‌خواهد حاضر نیستند کتاب‌هایشان را برای عرضه به باغ کتاب بدهند، پاسخ داد: تخفیف از ناشران بر اساس قاعده و عرف بازار کتاب است. تخفیف بیش از ۳۵ درصد در بخش کودک است و در بخش بزرگسال نیز بیش از ۳۵ درصد نداریم. تا کنون نیز هیچ ناشر ناراضی به ما مراجعه نکرده است. منطق بازار برای تخفیف کتاب رعایت می‌شود. ما هیچ بدهی‌ای به ناشران نداریم، تخفیف‌ها نیز در حد معقول است.
نظر شما