پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۰۲۱۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
اجتماع صادقیون شنبه هشتم تیر ماه همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و سالروز شهدای هفتم تیر در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجتماع صادقیون شنبه هشتم تیر ماه همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و سالروز شهدای هفتم تیر در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد. این مراسم با حضور بانوان منطقه ۱ و با سخنرانی نیکو دیالمه کارشناس برنامه درباره شناخت زندگی امام جعفر صادق(ع)، سیره سیاسی و اوضاع زمان امام، جریانات انحرافی، نهضت علمی و فرقه‌های جعلی اسلامی زمان امام صادق(ع) و... برگزار شد. در این برنامه همچنین  از خانواده شهید عبدالحمید دیالمه تجلیل شد و مداح اهل بیت(ع) به مرثیه‌سرایی پرداخت. 

نیکو دیالمه با اشاره به اینکه شهید عبدالحمید دیالمه یکی از شاگردان سیره امام صادق(ع) است، گفت: واقعیت این است که شهید دیالمه، شهید عرصه تفکر و جنگ نرم بود. او به طرح خالص مفاهیم دینی بین جوانان پرداخت و با دادن معیارهایی، این امکان را برای مخاطبان خود به وجود آورد که میزان نزدیکی یا دوری افکار و اندیشه‌ها، گروه‌ها و احزاب را در عصر خود و در همه زمان‌ها، با خط ناب اسلام و انقلاب تشخیص دهند. 

وی ادامه داد: طبیعی بود این روش برای کسانی که اندیشه‌هایشان مملو از التقاط و گرایش‌های چپ و راست بود، نگران‌کننده باشد. البته سیاسی بودن شدید جامعه در سال‌های بعد از انقلاب، مانع طرح اندیشه‌های ایشان پیرامون مسائل مختلف از جمله مسائل اعتقادی بود. دیالمه با تأسّی به سیره اهل بیت(ع)، به کارایی گفت‌وگوی اقناعی باور داشت. اهل سخنرانی یک‌طرفه نبود و سخنرانی‌های یک‌طرفه را جوابگوی نیازهای مخاطبان نمی‌دانست. به تبلیغ و گفت‌وگوی چهره به چهره اعتقاد راسخ داشت و برای تک‌تک مخاطبانش وقت می‌گذاشت. به گفت‌وگو و مناظره بیشتر قائل بود تا سخنرانی یک‌طرفه‌ای که مخاطبان نتوانند سؤالات، انتقادات و شبهه‌هایشان را بپرسند.  

این محقق اضافه کرد: با طیف‌ها و گروه‌های مختلف ارتباط داشت. ارتباطات خوبی با علمای مشهد، تهران و قم داشت. ارتباط دائمی با علما داشت و سوال‌هایش را می‌پرسید. برخی از آنها هم نوارهای سخنرانی‌اش را گوش می‌کردند و او را زبان گویای اسلام ناب و مشابه هشام بن حکم در زمان امام صادق(ع) می‌دانستند. به همین دلیل در انتخابات مجلس از او حمایت کردند. او اتفاقات مهمی را در مجلس رقم زد. 

این پژوهشگر ادامه داد: یکی از بحث‌های عمیقی که شهید دیالمه در آن سال‌ها مطرح کرد، مسئله جایگاه و موقعیت زن بود. تأکید ایشان بر مسئله مادری به عنوان یک ارزش و ضرورت توجه زنان به این امر، گر چه مخالفان جدی داشت؛ لکن شجاعت و خلوص شهید در طرح مسئله، سبب شد در بسیاری از دانشجویان آن روز تحول ایجاد کند.

وی عنوان کرد: شهید دیالمه را باید جزو آن دسته از شهدای ترور دانست که نه تنها به طور خاص انتخاب شده بود، بلکه حتی بعد از شهادتش هم جریاناتی از دشمنان اسلام و انقلاب، همان‌ها که شهید در طول حیاتش دست آنان را رو کرده بود، از مطرح‌شدنش وحشت داشتند.

دیالمه اضافه کرد: بررسی دقیق شخصیت شهید از لحاظ فکری، عملکرد او و میزان تأثیرگذاری‌اش خود دلیل این مدعاست. در واقع نوع مبارزه شهید با همه خطوط انحرافی، به‌گونه‌ای که در خط مقدم جنگ نرم و نوک حمله به دشمن محسوب می‌شد، اقتضا می‌کرد کسانی نخواهند او مطرح شود.
نظر شما