شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۲۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
کودکان و نوجوانان در مواجهه با اسرار کیهان
آسمان‌نمای باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهران یکی از آسمان‌نماهای تهران است که با برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در مدارس سطح شهر طرفداران مشتاقی در میان دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکی از برنامه‌هایی که طی سال‌های اخیر در مراکز تفریح و سرگرمی مورد توجه کودکان و بزرگسالان قرار گرفته و در ادامه پای آن به مدارس هم باز شده است «آسمان‌نما» نام دارد.

آسمان‌نما اغلب محیط کروی شکلی است که پروژکتوری در مرکز دایره کف آن قرار دارد. این پروژکتور تصویری سه‌بعدی از آسمان را به صورت محدب بر سقف می‌اندازد که البته کیفیت تصاویر بسته به جنس پروژکتور مورد نظر متفاوت خواهد بود. همزمان با پخش تصاویر، راهنمای آسمان‌نما با حضار سخن‌ می‌گوید و داستان تولد و مرگ ستاره‌ها، فاصله سیارات، صور فلکی، دنیای بی‌کران کهکشان‌ها و دستاوردهای بشری در کشف اسرار عالم را برای آنها روایت می‌کند.

آسمان‌نمای باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهران یکی از آسمان‌نماهای تهران است که با برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در مدارس سطح شهر طرفداران مشتاقی در میان دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی دارد.

فرزانه موسوی مدرس و راهنمای آسمان‌نما در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره برنامه‌های آسمان‌نما می‌گوید: زمان اجرای برنامه در باغ علم ۱۰ دقیقه است، در حالی که در مدارس ۳۰ دقیقه برنامه اجرا می‌کنیم که شامل آشنایی با ستاره‌ها، آناتومی بدن، دنیای ژوراسیک و ترن هوایی خواهد بود.

این معلم که خود دانش‌آموخته رشته هوافضاست و پیشتر کارگاه‌های هوافضا را در مدارس اجرا می‌کرده، افزود: برنامه‌های آسمان‌نما در سطوح مختلف تحصیلی متفاوت خواهد بود، مثلاً در دبیرستان‌ها به معرفی اجرام سماوی از ماه تا ستاره‌های دوردست می‌پردازیم و در ادامه به سراغ دنیاهای موازی می‌رویم که خیلی برای نوجوانان جذاب است.

در یک مهدکودک با دختری برخورد کردم که راجع به سیاه‌چاله‌ها و قمرهای مریخ صحبت می‌کرد

از خانم موسوی می‌پرسم در میان فیلم‌ها و مباحثی که بچه‌ها در آسمان‌نما شاهد آن هستند کدام موضوعات جذابیت بیشتری برای بچه‌ها دارد؟ می‌گوید: گاهی وقت‌ها مباحث نجومی را با ذکر آیات قرآن برای بچه‌ها تعریف می‌کنم و می‌بینم بعضی بچه‌ها به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بعضی از آنها به من می‌گویند که می‌خواهند به سراغ خواندن قرآن بروند. پسران دانش‌آموز به دنیای ژوراسیک و عصر دایناسورها علاقه بسیاری نشان می‌دهند و بعضی بچه‌ها هم آناتومی بدن انسان را شگفت‌انگیز می‌یابند. برای مهدکودک‌ها هم فیلم مزرعه حیوانات و جنگل را پخش می‌کنیم.

این راهنمای آسمان‌نما درباره پرسش‌های نوجوانان بعد از تماشای برنامه آسمان‌نما می‌گوید: بعضی بچه‌ها اهل مطالعه هستند و اطلاعات خیلی خوبی در زمینه نجوم دارند. بعضی‌ها هم پرسش‌هایی درباره وجود موجودات فضایی می‌پرسند. روی هم رفته بچه‌هایی که اطلاعات خوبی دارند با شرکت در این بحث‌ها سعی می‌کنند اطلاعات خود را به رخ بقیه بکشند که موضوع جالب توجهی است؛ بنابراین مجری برنامه آسمان‌نما باید اطلاعات به‌روزی درباره این موضوعات داشته باشد چون نجوم علمی است که هر روز درهای جدیدی در آن گشوده می‌شود و اگر مجری یا معلم اطلاعات خوبی نداشته باشد بهتر است در مقابل دانش‌آموزان برنامه اجرا نکند. ما حتی هرروز باید تعداد قمرهای سیاره مشتری را چک کنیم! من یک بار در یک مهدکودک با دختری برخورد کردم که راجع به سیاه‌چاله‌ها و قمرهای مریخ صحبت می‌کرد.

نریمان دانش‌آموز کلاس هشتم یکی از بازدیدکنندگان آسمان‌نماست که بعد از اتمام برنامه دوست دارد سوالی درباره احتمال حیات در سایر کرات از خانم موسوی بپرسد. او درباره اردوهای آسمان‌نما در مدارس می‌گوید: اولین بار این آسمان‌نما بود که به مدرسه آمد و من وقتی وارد چادر شدم و چشمم به آسمان بالای سرم افتاد آرزو کردم روزی اخترشناس شوم و همه چیز را درباره ستاره‌ها بدانم. بعد هم آرزو کردم روزی به این آسمان پرستاره سفر کنم.

او درباره اجرای برنامه‌هایی مثل آسمان‌نما در مدارس می‌گوید: بعضی بچه‌ها فقط برای سرگرمی در برنامه شرکت می‌کنند. مثلاً من دوستی دارم که عاشق این است که از ورودی چادر بادی آسمان‌نما پا به داخل آن بگذارد. از همین قسمت بیشتر از همه خوشش می‌آید! ولی بچه‌هایی هم هستند که تشنه دانستن هستند و شرکت در برنامه‌هایی مثل آسمان‌نما می‌تواند تلنگری برای یافتن راه زندگی و آینده کاری آنها باشد. جذابیت تماشای آسمان در محیط گنبدی سقف می‌تواند باعث شود یادگیری سریع‌تر اتفاق بیفتد و اطلاعاتی که بچه‌ها در این موقعیت می‌گیرند به این زودی‌ها از ذهنشان پاک نمی‌شود.

مربی آسمان‌نما نیز حرف‌های نریمان را تأیید می‌کند و می‌گوید: مباحث علمی گر چه در خشک و خسته‌کننده به نظر می‌رسد، اگر با سرگرمی و جذابیت‌هایی همراه شود تبدیل به یادگیری باثباتی می‌شود و اطلاعاتی که مغز در حین بازی و سرگرمی و تفریح ضبط می‌کند خیلی دیرتر فراموش خواهد شد.

به گفته خانم موسوی مدیران مدارس مدتی است که به اهمیت یادگیری از طریق سرگرمی و تفریح پی برده‌اند، بنابراین خودشان معرف ما می‌شوند و آسمان‌نما را به همکاران دیگر خود در سایر مدارس پیشنهاد می‌کنند.

باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهران واقع در میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی قرار دارد. 

منبع: پانا

نظر شما