جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۲۳۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
در نشست خبری برنامه‌های تابستانه سازمان فرهنگی هنری عنوان شد؛
نشست خبری تشریح برنامه‌های تابستانی با عنوان «روی خط زندگی» و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری تشریح برنامه‌های تابستانی با عنوان «روی خط زندگی» و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هاشم میرزاخانی رییس موسسه تصویر شهر و دبیر جشنواره فیلم شهر، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح یکشنبه ۲۳ تیر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

اوحدی در این نشست به رویکردهای کلان سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگی هنری ظرفیت بزرگی چون امکانات فیزیکی و ساختاری نظیر ۳۵ فرهنگ‌سرا، ۱۵۰ خانه فرهنگ، ۱۱۰ کتابخانه، ۳۰ سالن سینما و ۱۴ خانه موزه را در اختیار دارد. مراکز آموزشی سازمان فرهنگی هنری از دیگر ظرفیت‌های متمایز به شمار می‌رود. ما ۱۰۲ مرکز آموزشی و هزار و ۵۰۰ دوره آموزشی در شبکه یکپارچه «سینا» داریم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: بعد از ۲۲ بهمن که بیانیه گام دوم توسط رهبر انقلاب صادر شد، ما در راستای تحقق این سیاست‌ها گام برداشتیم و معتقدیم این بیانیه منشور و استراتژی چهل سال دوم انقلاب است. از مهم‌ترین سرفصل‌های این بیانیه، علم و پژوهش، اخلاق و دین‌مداری، استکبارستیزی و سبک زندگی است.

وی افزود: این موضوعات فراتر از ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری است، به همین دلیل سازمان ظرفیت دیگری را به نام «مرکز مشارکت‌های مردمی» تقویت کرد. از ابتدای سال، ۲۸ خانه فرهنگ و مرکز مشارکتی جدید و ۴۲ کانون جدید به ظرفیت‌های این سازمان اضافه شد. سیاست ما در توسعه مشارکت‌های مردمی، کشف استعدادهای جدید و ارتقای کیفیت برنامه‌ها با مشارکت مردم است.

رییس سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: در اساسنامه جدید مراکز مشارکتی اجرای چهار برنامه در هر فصل پیش‌بینی شده است. دو برنامه در سطح منطقه، یک برنامه فرامنطقه‌ای با مشارکت سازمان فرهنگی هنری و یک برنامه ویژه مناطق محروم و مراکزی که این چهار برنامه را در مرکز خود اجرایی کنند شامل ۵۰ درصد تخفیف حق عضویت خواهند شد. اجرای این برنامه‌ها ۶۰۰ برنامه در ماه را شامل می‌شود که می‌تواند جریان‌سازی وسیعی را صورت دهد.

اوحدی اضافه کرد: برنامه‌ای با شبکه یک سیما تحت عنوان «مهارت و فراغت» روی آنتن می‌رود که هدف آن استعدادیابی و تقویت مهارت‌های فردی و خانوادگی است. 

«هنر برای همه» شعار سازمان فرهنگی هنری 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مقوله «هنر برای همه» اشاره کرد و افزود: رویکرد ما عدالت‌محوری است تا مناطق کم‌برخوردار هم از این هنر منتفع شوند. با هنرمندان مطرح موسیقی مانند محمد معتمدی به توافق رسیدیم و به زودی برنامه دوم او را در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه هنرهای نمایشی هم مدرسه بزرگ تئاتر تهران هفته قبل افتتاح شد و کلاس‌های آن در ۱۰ بلک‌باکس و در سه رده سنی (کودک، نوجوان و بزرگسال) و رشته‌های متنوع هنری از بازیگری تا گریم برگزار می‌شود. تا امروز و با استقبال ویژه مخاطبان سه بلک‌باکس به طور روزانه فعال شده است. 

اوحدی درباره حوزه کتاب گفت: نیمی از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در فصل تابستان به موضوع «کتاب» اختصاص یافته است. «کتابخانه سیار هدهد» که شامل چهار اتوبوس تجهیز شده است، از جمله این برنامه‌هاست. چهارمین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیز به دبیری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار خواهد شد. 

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری سه کتابخانه ویژه نابینایان با ۳۰۰ کتاب به خط بریل و پنج هزار کتاب صوتی در اختیار دارد و این امکان را برای علاقه‌مندان ایجاد کرده است که با تماس با ۱۸۳۷ کتاب مورد نظر را رایگان در منزل دریافت کنند. با مشارکت انجمن خیرین مدرسه‌ساز با مشارکت کاظم قلم‌چی چهار کتابخانه دیگر نیز ویژه این عزیزان افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه برگزاری هفتمین جشنواره فیلم شهر را سرآمد فعالیت‌های تابستانی این سازمان دانست و گفت: این رویداد روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه در پردیس ملت افتتاح می‌شود و اختتامیه در ۳۱ تیر در تالار وحدت برگزار خواهد شد. این جشنواره به دلیل کمبود بودجه، با یک سال تأخیر به دبیری هاشم میرزاخانی برگزار می‌شود.

اوحدی گفت: هفتمین جشنواره فیلم شهر با استقبال خوبی مواجه شد و بیش از چهار هزار و ۲۰۰ اثر در ۹ حوزه به دبیرخانه این جشنواره رسیده است. امسال «سینمای محله» به جشنواره اضافه شده و در ۱۳ منطقه تهران رویکرد آموزشی داشتیم و شرکت‌کنندگان در دوره‌ها فیلم‌هایی با رویکرد جشنواره ساخته و ارسال کرده‌اند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: امسال برای نخستین بار جشنواره تجسمی شهر نیز به مجموعه فعالیت‌های جشنواره فیلم شهر اضافه شد و آثار ۵۰ هنرمند مطرح کشور در حوزه عکس، نقاشی و خوش‌نویسی تا ۱۸ مرداد در گالری پردیس ملت برپا می‌شود.

وی در ادامه به برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه کرامت اشاره کرد و گفت: ۱۳ عنوان برنامه در ۶۰ اجرا به مناسبت دهه کرامت برگزار شد. در این میان برنامه‌های «دخترونه» و جشن ۴۰۰ نفره دختران در بوستان ولایت اجرای بسیار موفقی داشت. در این ویژه‌برنامه‌ها اولین کانون تخصصی فرهنگی دختران کشور هم ثبت شده است و به دلیل درخواست‌های فراوان اولین کانون تخصصی فرهنگی پسران هم ظرف هفته آینده ثبت خواهد شد. ۳۰۰ تابلوی نفیس از فرش متبرک آستان مقدس امام رضا(ع) و هزار و ۵۰۰ محصول فرهنگی ویژه روز دختر به مناسبت دهه کرامت توزیع شد.

اوحدی درباره آخرین برنامه دهه کرامت گفت: امشب ویژه‌برنامه توزیع بزرگ‌ترین کیک جهان اسلام به وزن ۱۵ تن که همه هزینه آن توسط نیکوکاران تأمین شده است، در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس و به مناسبت سالروز میلاد امام رضا(ع) برگزار خواهد شد. 

«روی خط زندگی» با ۳۰۰ اجرا

رییس سازمان فرهنگی درباره برنامه‌های تابستانه این سازمان گفت: در فصل تابستان ۳۰ عنوان برنامه در ۳۰۰ اجرا با شعار «روی خط زندگی» از ۱۸ تیر تا ۸ شهریور (آغاز ماه محرم) برگزار خواهد شد. 

وی افزود: «مهرآیین» با محوریت دیدار با ۱۱۰ خانواده شهید و ایثارگر در تابستان انجام می‌شود. نقل ادبی (پرده‌خوانی) را هم در ۱۱۰ نقطه تهران برگزار می‌کنیم. ویژه‌برنامه «آب و آیینه» ویژه زوج‌های جوان، ویژه‌برنامه «گشتاور تورهای گردشگری» به همت تهران‌گشت ارغوانی برگزار خواهد شد. جشنواره شعر غدیر و ویژه‌برنامه «کتابستان» با رویکرد خطبه غدیر از دیگر برنامه‌های تابستانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

اضافه شدن ۸۰۰ صندلی به پردیس ملت

وی افزود: فودکورت و یک سالن چند منظوره در پردیس ملت افتتاح می‌شود. همچنین تعداد سالن‌های پردیس ملت تا قبل از جشنواره فیلم فجر بیش از ۲ برابر می‌شود. در مجموع ۲۳ سالن به سینماهای سازمان فرهنگی هنری شامل پردیس رازی، راگا، ملت و تماشا اضافه خواهد شد.

اوحدی گفت: موزه‌ای با محوریت آموزش مهارت‌های فردی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (به ویژه اعتیاد) در باغ موزه قصر افتتاح کرده‌ایم. نخستین موزه دستگاه‌های چاپ کشور را هم با کمک وزارت ارشاد برپا خواهیم کرد.

 حواشی پردیس سینمایی باغ کتاب این هفته با تعامل موضوع حل می‌شود

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در انتهای این نشست و پرسش پاسخ خبرنگاران درخصوص اتفاقی که چند روز پیش در باغ کتاب و در پردیس سینمایی آن رخ داد و چراغ‌ها بر روی مردم خاموش شد، گفت:  ما در مورد باغ کتاب قانون‌مند عمل کرده و معتقدیم نباید این موضوع خانوادگی اینقدر رسانه‌ای می‌شد.

به گفته رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران باغ کتاب ۵۰ هزار مترمربع است که ۹۵ درصد از این فضا فرهنگی با رویکرد علمی آموزشی است.  در ۳ هزار متر آن ۹ سالن سینما ساخته شده و در ۴۷ هزار متر باقی‌مانده مجموعه‌های مختلف کتاب و علمی در حال بهره‌برداری هستند. وی با بیان این موضوع ادامه داد: ساعت کار مجموعه براساس قوانین کشور اعلام شده و حتی برخی انتقاداتی به مجموعه باغ کتاب داشتن که چرا تفاوت ساعت فعالیت بین مجموعه سینمایی آن و مابقی مجموعه است، چرا که ما ساعت کار مابقی‌ مجموعه‌ها را ۱۰ شب تا ۱۲ شب اعلام کرده بودیم اما عملا سینماها ساعت ۲ بامداد تعطیل می‌شدند که این مساله مورد انتقاد مابقی بهره‌برداران قرار گرفته و مدیرعامل باغ کتاب همان‌طور که باید پاسخگوی ۹ سالن سینما باشد باید پاسخگوی مابقی بهره‌برداران نیز باشد، لذا هیات مدیره باغ کتاب تصمیم گرفت و آن را مکتوب هم اعلام کرد که این موضوع را در تعامل حل کرده و نیازی نبود که یک مساله خانوادگی اینگونه رسانه‌ای شود و حتی نامه زدند که ما حکمیت کنیم.

وی با بیان این‌که دوستان سینمایی ما نیز پایبند قانون هستند، ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری نظارت بر سینما نیز وارد شده و این هفته با تعامل موضوع حل می‌شود.

در پایان این برنامه با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری و هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر از پوستر «روی خط زندگی» مجموعه‌برنامه‌های تابستانه سازمان فرهنگی هنری رونمایی شد.


نظر شما