جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۲۳۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
شهرام صارمی در سی و پنجمین نشست آیین آواز عنوان کرد:
سی و پنجمین نشست آیین آواز با نکوداشت امیر مداح آوازخوان پیشکسوت عصر سه‌شنبه ۲۵ تیر با حضور پیشکسوتان موسیقی و اهالی شعر و ادب در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سی و پنجمین نشست آیین آواز با نکوداشت امیر مداح آوازخوان پیشکسوت عصر سه‌شنبه ۲۵ تیر با حضور پیشکسوتان موسیقی و اهالی شعر و ادب در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

در این نشست صادق چراغی آهنگساز ضمن ابراز خرسندی از گردهمایی هنرمندان به پاس یک عمر فعالیت هنری امیر مداح اظهار کرد: امروز آفت‌هایی آواز ایرانی را تهدید می‌کند. آواز امیر مداح دارای ظرافت و ویژگی‌های خاصی است و همچون نادر گلچین در هنر آواز برجسته است. هر دوی این افراد از هنر تئاتر، بازیگری و صداپیشگی پا به عرصه هنر موسیقی گذاشتند. 

از بخش‌های ویژه این نشست آوازخوانی امیر مداح با همراهی میلاد کیایی با ساز سنتور بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. آوازخوانی هاشم وند با همراهی ساز امیر متولی و آوازخوانی مرتضی غزنوی بخش دیگر برنامه بود.

شهرام صارمی مدرس و نوازنده کمانچه در بخش دیگر نشست تصریح کرد: در موسیقی قدیم ایران اجرای آواز و اجرای تصنیف دو بخش مجزا بوده است. امروز هم آوازخوان کاملاً با تصنیف‌خوان متفاوت است. تصنیف‌خوان زیاد داریم اما تعداد آوازخوانان کم هستند و امیر مداح آوازخوان است و آوازهای زیادی از او شنیدم که از هیچ آوازی اقتباس نشده همان طور که در طراحی آواز تبحر دارد. امیر مداح آواز را از سنین پایین نزد پدر در هنر تعزیه آموخته است. در فراگیری هنر آواز و درک معانی و مفاهیم و جنس آواز از محضر کریم صالح عظیمی و زنده‌یاد صبحدل بهره برده است.

شهرام صارمی با اشاره به اینکه ساز و آواز در موسیقی ایرانی بالاترین مرتبه را دارد، افزود: صدای امیر مداح نیاز به گرم کردن ندارد و بداهه‌نوازی با لایه‌بندی و تحریرهای خوب از شاخصه‌های آوازخوانی او است. امروز مردم آنچنان از آواز استقبال نمی‌کنند و دلیل آن فرهنگ‌سازی ضعیف و کمبود ساز و آواز خوب است. امیر مداح یار و یاور موسیقی ارسباران بود و همیشه برای اجرای ساز و آواز و حضور در برنامه‌های موسیقی همکاری داشت.

بهروز مبصری با اشاره به اینکه ویژگی آواز امیر مداح بر آمده از یک بخش اجتماعی و خِرد قومی در آواز ایرانی است، عنوان کرد: امیر مداح آواز را از تعزیه شروع کرد و سپس به فراگیری ردیف نزد صالح عظیمی و استاد صبحدل پرداخت. مذهبی خواندن با آوازخوانی متفاوت است. در بخش مذهبی آواز مداح با لحن و بیان و حالت امر و نهی و در زمان مناجات نیز هم التماس هم درخواست پدیدار است، همچون انسانی که در آواز به درجه کمال می‌رسد و خواسته خود را با معبودش در میان می‌گذارد.

مبصری در ادامه افزود: امیر مداح خواننده‌ای است که از درون رها می‌شود و خلاقیت آوازش ظهور می‌یابد. بارها در جشنواره‌های موسیقی شاهد بودم امیر مداح پس از داوری با شرکت‌کنندگان به صحبت می‌نشیند و کم و کاستی اجرای آنها را گوشزد می‌کند.  

عباس سجادی پژوهشگر شعر و موسیقی، شاعر و نویسنده نیز در این نشست اظهار کرد: آواز روزگار ما با حضور و سلطه فضای مجازی دستخوش آسیب شده و در شرایطی هستیم که آواز، این جان‌مایه موسیقی ایرانی، در مقابل تصنیف کم‌رنگ می‌شود و باید در پاسداشت موسیقی اصیل ایرانی تلاش کنیم. آداب آوازخوانی باید حفظ شود. به تعبیر استاد شفیعی کدکنی در تعریف از شاعران صورتگرای روسی، شعر رستاخیز کلمات است. ما اگر شناخت درستی از کلمات و معانی آن نداشته باشیم، در آوازخوانی دچار مشکل می‌شویم.

سجادی ادامه داد: وقتی امیر مداح شعر می‌خواند، گویا روایتی را به موسیقی منتقل می‌کند که به دل می‌نشیند. متاسفانه امروز کسانی داعیه‌دار موسیقی هستند که از موسیقی هیچ سررشته‌ای ندارند. بداهه‌نوازی راست پنجگاه با ماهور و سنتورنوازی، صحنه‌گردانی، آوازخوانی، صداپیشگی، پختگی، آشنایی با هنرهای مختلف و هوشمندی تنها با تجربه و سال‌ها تلاش متمادی آوازخوانی چون امیر مداح به ظهور می‌رسد.

آوازخوانی سعید خلج با همراهی گروه نوازندگان مجید پایدار و هومن هومان و شعرخوانی حمیدرضا مداح پسر امیر مداح بخش دیگر نشست بود.

نظر شما