چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۴۲۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با استقبال ویژه مخاطبان از برنامه‌های تابستانه مراکز آموزش این سازمان، امکانات و رویکردهای این مرکز به‌ عنوان «بزرگ‌ترین مرکز آموزش غیررسمی کشور» را تشریح کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید نوید برکچیان رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره تعداد مراکز آموزشی فعال این سازمان گفت: مراکز آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شامل ۹۹ مرکز آموزشی، هشت هزار و ۵۹۵ کلاس آموزشی و ۷۴ خانه کودک است که در آن هزار و ۹۵۳ مربی دوره‌های آموزشی، ۱۸۳ مربی و ۵۲ کمک‌مربی خانه‌های کودک به بیش از سه هزار مخاطب که به صورت مستقیم در کلاس‌های آموزشی و به صورت غیرمستقیم در همایش، کارگاه و سمینارهای آموزشی شرکت می‌کنند، خدمت‌رسانی می‌کنند که این مرکز را به بزرگ‌ترین مرکز آموزش غیررسمی کشور تبدیل کرده است.

برکچیان درباره محل قرارگیری این مراکز و نوع کلاس‌هایی که در این مجموعه‌ها برگزار می‌شود، توضیح داد: مراکز آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سطح مناطق ۲۲ گانه پایتخت قرار دارند و این اتفاق دسترسی شهروندان به این مراکز را تسهیل کرده است. تنوع بالای موضوعات و دوره‌های آموزشی ویژگی دیگر شبکه آموزش سازمان فرهنگی هنری است که این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌آورد تا با هر نوع سلیقه بتوانند دوره آموزشی مورد نظر خود را بیابند. 

وی افزود: این دوره‌های آموزشی در چهار عرصه: «دین و اخلاق»، «مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی»، «ادب و هنر» و «مهارت‌های عمومی و عملی» طراحی و تدوین شده است و بر اساس گروه‌های: «قرآن و حدیث»، «باوریابی اسـلامی»، «زیست اخلاقی»، «فقه و زندگی»، «تاریخ»، «گفتمان انقلاب اسلامی»،«نغمه‌های دینی»، «مهارت‌های اجتماعی»، «فرهنگ، آداب و مهارت‌های شهرنشینی»، «ادبیات»، «هنرهای صناعی و سنتی»، «هنرهای تجسمی»، «هنرهای نمایشی»، «هنرهای موسیقیایی»، «تغذیه و بهداشت و سلامت»، «روزنامه‌نگاری و روابـط عمـومی»، «نجوم»، «رایانه»، «زبان‌های خارجی» و «ورزش و آفرینش‌های خانگی» کلاس‌های آموزشی متنوعی برگزار می‌کند.

رییس مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین اضافه کرد: در واقع نظام آموزشی سازمان فرهنگی هنری و دوره‌های آن به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که طیف گسترده‌ای از مخاطبان و اقشار اجتماعی را پوشش می‌دهد. در این شبکه گسترده آموزشی، کودکان تا سالمندان می‌توانند از دوره‌های آموزشی خاص خود بهره ببرند. شما به عنوان یک کودک، یک نوجوان، یک بزرگ‌سال، یک سالمند، یک کارگر، یک معلم، یک مهندس، یک هنرمند، یک خانه‌دار، یک کارآفرین، یک زوج، یک مادر، یک پدر، یک کارشناس اجتماعی، یک سرپرست خانوار، یک کاسب و حتی یک پزشک متخصص نیز می‌توانید دوره آموزشی مورد نیاز خود را در این شبکه بیابید.

وی توجه به نیاز مخاطب را از ویژگی دیگر شبکه آموزش سازمان فرهنگی هنری دانست و اضافه کرد: این ویژگی مهم‌ترین محور برنامه‌ریزی برای مخاطب است که علاوه بر پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی و مهارتی شهروندان، با طراحی ساده و قابل استفاده برای عموم، شاخص‌های علمی و استاندارد محتوایی در این دوره‌ها را مد نظر قرار داده است. ضمن اینکه همه دوره‌های ارائه‌شده در نظام آموزشی به تأیید کارگروه‌های تخصصی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر رسیده است.

برکچیان از وجود «سامانه سینا» برای پیوستگی عملکرد مراکز آموزشی این سازمان و دسترسی مخاطبان به همه سرفصل‌های آموزشی خبر داد و گفت: نظام آموزشي سينا در بيش از ۱۰۲ مرکز در ۲۲ منطقه تهران گستردگي دارد و همه عناوين دوره‌‏ها و سرفصل‏‌های آموزشی در همه اين مراکز به صورت يکسان، استاندارد و بر اساس يک «نظام متمرکز» عرضه می‌‏شود. به عبارت ديگر جابه‏‌جايی مخاطب از يک مرکز آموزشی به مرکز آموزشی ديگر مشکلی در روند يادگيري و ادامه فرآيند آموزشي ايجاد نمی‌‏کند و هر شهروند در هر نقطه‌‏ای از تهران می‌تواند از ادامه آموزش لذت ببرد.

رییس مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره ارزیابی مربیان و مدرسان این مرکز گفت: همه مربیان ما اعتبارنامه تدریس دارند. در واقع اعتبارنامه تدریس برای مربیانی صادر می‌شود که چندین مرحله آزمون کتبی و مصاحبه‌های تخصصی و علمی را پشت سر گذاشته‌اند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بیشتر مربیان در هنگام تدریس و در طول هر ترم آموزشی نیز از سوی ارزیابان و ناظران آموزشی مرکز آموزش مورد ارزشیابی مستمر قرار می‌گیرند.

وی درباره ثبت نام مخاطبان در شبکه آموزش سازمان فرهنگی هنری توضیح داد: با استقرار سامانه سینا در همه مراکز تحت پوشش سازمان، فرایند ثبت نام مخاطب آسان شده است. علاوه بر اینکه امکان ثبت نام به صورت آنلاین فراهم شده، فقط کافی است هر مخاطب یک بار با وارد کردن کد ملی خود در یکی از مراکز ثبت نام کرده تا برای مراجعه و ثبت نام‌های بعدی (حتی در مراکز مختلف دیگر)، بی‌نیاز از ارائه اطلاعات و مشخصات خود باشد.

برکچیان با بیان اینکه سوابق آموزش مخاطبان در سامانه سینا ثبت و بایگانی می‌شود، افزود: پس از گذراندن موفق هر دوره آموزش و در صورت تمایل مخاطبان، گواهی‌نامه آموزشی صادر می‌شود. این گواهی‌نامه‌ها به صورت یکپارچه، متمرکز، مکانیزه، دارای برچسب اطمینان و کد اصالت‌سنجی است. دسترسی آسان به پرونده مالی یکی دیگر از ویژگی‌های شبکه آموزش سازمان است و هر مخاطب در نظام یکپارچه آموزش سازمان فرهنگی هنری می‌تواند نام کاربری و رمز عبور خود را از مرکز آموزشی خود و یا سامانه سینا دریافت کند تا پس از آن، به صـورت اینترنتی به همه سوابق آموزشی و مالی خود دسترسی داشته باشد.

وی در پایان گفت: سامانه یکپارچه نظام آموزشی به نشانی edu.farhangihonari.ir رونمایی شده است که در آن امکاناتی چون  ثبت‌نام اینترنتی، فهرست کلاس‌ها،  فهرست مراکز  آموزشی، فهرست اساتید و مربیان به منظور خدمات‌رسانی بهتر برای شهروندان در نظر گرفته شده است.
 
مرکز مطالعات و آموزش سازمان فرهنگی هنری در میدان ولی‌عصر(عج)، خیابان کریم‌خان، نبش خیابان شهید گلابی واقع شده است.
مطالب مرتبط
نظر شما