سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۰۲۴۳۹
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
ویژه‌برنامه «از آرشه تا عرش» نکوداشت دو استاد فقید موسیقی ایرانی دوشنبه ۳۱ تیر ماه در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «از آرشه تا عرش» نکوداشت ناصر زرآبادی و جواد لشگری دو استاد فقید موسیقی ایران دوشنبه ۳۱ تیر ساعت ۱۹ با حضور اهالی موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.

پخش کلیپ از زندگی و فعالیت هنری و تصاویری از نوازندگی این هنرمندان، سخنرانی پیشکسوتان موسیقی و اجرای موسیقی بخش‌هایی از این برنامه است.

ناصر زرآبادی سال ۱۲۹۸ در کوچه روغنی‌ها در محله سنگلج تهران متولد شد. پدرش افسر قزاقخانه بود. او با شنیدن موسیقی نظامی به موسیقی علاقه‌مند شد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی تا سال چهارم سرانجام با اصرار زیاد در سال ۱۳۰۹ در مدرسه موسیقی مشغول تحصیل شد. نخستین استاد موسیقی او در مدرسه محمود ایروانی بود که ناصر زرآبادی ویلن و ترومپت را نزد وی در مدت چهار سال فرا گرفت. از دیگر استادان او می‌توان به حسین هنگ‌آفرین اشاره کرد. وی در سال ۱۳۱۸ با درجه ستوان سومی فارغ‌التحصیل و به عنوان معاون موزیک لشکر دوم ارتش انتخاب شد و در ادامه فراگیری موسیقی را نزد موسیو هایک ادامه داد. ابوالحسن صبا از او دعوت کرد تا به شاگردانش نُت بیاموزد. این همکاری باعث شد ناصر زرآبادی از ابوالحسن صبا ردیف ویلن ایرانی و همچنین از علیرضا چنگی ردیف‌های کمانچه را بیاموزد. او سال ۱۳۲۲ همکاری خود را با رادیو شروع کرد، با قمرالملوک وزیری آشنا شد و در ارکستر به همراه ابوالحسن صبا، حبیب سماعی، نصرالله زرین پنجه و حسین تهرانی فعالیت‌های خود را دنبال کرد. سال ۱۳۲۴ به مدت سه سال با ارکستر عزت روح‌بخش همکاری کرد. با تأسیس آموزشگاه موسیقی در خیابان لاله‌زار تهران، شاگردان به ساری را تربیت کرد که از آن جمله می‌توان به پرویز یاحقی، مهدی خالدی و حسن زرگریان اشاره کرد. وی در تاریخ ۳۰ تیرماه در تهران درگذشت.

جواد لشگری سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد. در جوانی برای فراگیری و نواختن ویولن به ترتیب نزد استاد ابوالحسن صبا و مهدی خالدی و پس از این دو نفر به کلاس احمد فروتن راد رفت و ردیف‌های موسیقی ایرانی و چند کتاب خارجی را نزد او فرا گرفت. همکاری او با رادیو سال ۱۳۲۶ شروع شد و سال ۱۳۲۸ رسماً در ارکسترهای مهدی خالدی، مرتضی محجوبی، ابراهیم منصوری و حسین یاحقی شرکت داشت و توانست با این آهنگ ماندگار که با شعر رهی معیری و صدای دلکش بود به شهرت برسد. لشگری سال ۱۳۳۲ به مدت سه سال سرپرستی ارکستر بزرگ رادیو را به عهده داشت و در حدود ۳۵۰ آهنگ ساخت. تعداد زیادی از آنها از بهترین آهنگ‌های ایرانی محسوب می‌شود. جواد لشگری جلد اول آثار خود را با شعر شعرای طراز اول به نام صد آهنگ به چاپ رسانید که چندین بار تجدید چاپ شد. جلد دوم آن نغمه‌های دل‌انگیز نام دارد و جلد سوم آن نیز در دست تهیه است. جواد لشگری چند آلبوم با نام «خوش آمدی»، «گل میخک» و «عشق گمشده»، ترانه‌ها و تصانیف قدیمی به انضمام آثار جدید خود را با صدای علیرضا افتخاری منتشر کرد که از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی ایران به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند. تلفن گویای ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ داخلی ۱۲۲ برای آگاهی بیشتر اعلام می‌شود.     

نظر شما