جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۲۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
فیلم سینمایی «کارکثیف» عصر یکشنبه ۳۰ تیر با حضور خسرو معصومی کارگردان و جواد طوسی منتقد در فرهنگ‌سرای ارسباران پس از نمایش، نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پانصدو چهاردهمین نشست باشگاه «فیلم تهران» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «کار کثیف»، یکشنبه ۳۰ تیر با حضور خسرو معصومی کارگردان و جواد طوسی منتقد در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد. 

در این نشست جواد طوسی گفت: با نگاه شتابزده به ساخته‌های معصومی در می‌یابیم وی همواره با نگاه دغدغه‌مند سینمای مستقل را مدنظر داشته است. در این مسیر اوج و فرودی را شاهد بودیم و آنچه می‌تواند یک شرافت هنرمندانه را ایجاد کند تلاش هنر در مسیر مواجهه با دنیای آدم‌هایی است که برای عدالت‌خواهی از چرخه درست دور افتادند.
 
وی با اشاره به این که فرهاد نقش اول فیلم در یک جامعه شهری از مسیر تعادل یافته به دلایلی بر حسب شرایط دور می‌افتد بیان کرد: آدم‌ها تا یک جایی می‌توانند از تقدیر و شرایط نامطلوب رها شوند، گاهی تلاش صورت می‌گیرد ولی انگار شرایط ازلی ناخواسته وضعیت دیگری را رقم می‌زند. معصومی با ساخت فیلم‌های «رسم عاشق کُشی»، «جایی در دوردست»، «باد در علفزار» حالا شرایط دیگری را در این فیلم تجربه می‌کند.  این فیلم با نگاه کنایه آمیزی به شرایط موجود می‌پردازد.

طوسی آسیب پذیری فیلم «کارکثیف» را به فیلمنامه ربط داد و گفت: فیلم در مسیر سفر به ترکیه در یک روزمرگی قرار می‌گیرد. یک جاهایی از فیلم پرسه زنی در لوکیشن خط قصه را با ملات کم دنبال می‌کند. 

کارگردان فیلم خرس درباره ایده فیلم و لایه‌های فکری فرهاد در فیلم و سرنوشتی که برای او رقم خورد، توضیح داد: این اتفاق که فروش مشروبات الکلی تقلبی در شهر بوشهر به طور واقعی موجب مرگ افراد شده بود ایده من برای ساخت این فیلم شد. وی بیکاری بعد از اتمام تحصیل، سختی زندگی مستقل، ازدواج، تشکیل خانواده، فرار مغزها، مهاجرت را مهمترین دغدغه‌های خود عنوان کرد.

طوسی ادامه داد: شاید به جبر اعتقادی نداشته باشم و بیشتر معتقدم فردیت و خِرد در برخی تصمیم گیرهای زندگی امکان بروز دارد. در مسیر فیلم با یک آسیب شناسی در حوزه اقتصاد مواجه هستیم، اقتصاد در مفهوم ایدئولوژیک در زندگی معصومی نقش داشته. وی  فیلمسازی است در چارچوب عقاید خود با پایمردی تمام تا جایی که حتی تاوان آن را در زندگی شخصی تحمل می‌کند.

این منتقد گفت: این فیلم با شرایط سخت توانسته شرایط مطلوب را در ذهن مخاطب ایجاد کند. لوکیشن‌های جاده، خانواده، سفر، مهاجرت، ما را در یک تکثرگرایی از آدم‌ها قرار می‌دهد. جلو و بک‌گراند فیلم، هتل، اتاق، تصویر زن پریشان شرقی تنها، همه ارزش‌های پنهان یک فیلم است که قرار نیست کارگردان آن را جار بزند.

معصومی بیان کرد: خواستم شرایط تحقیر، بیکاری، قدم نهادن در کاری که دوستش نداری، مهاجرت، تنگناها، جدال خانواده و همه و همه را در فیلم نشان دهم تا وجدان‌ها به درد بیاید و راه چاره ای اندیشه شود.

طوسی در خصوص پایان بندی فیلم تاکیدکرد: فیلمساز در حد توان خودش در فانتزی، تخیل، واقعیت و رقم خوردن اتفاق به مخاطب کمک می‌کند.

کوروش جاهد کارشناس سینما و مجری نشست گفت: به لحاظ سینمایی پایان بندی خوبی داشت. غرق شدن مادر و فرزند در داخل ماشین، تاسف و احساسی شدن فرهاد که فکر می‌کرد آنها فرار کردند این‌ها روایتی است از آدم‌هایی که برای فرار از مخاطرات ناگزیر به تصمیم‌های اشتباه روی می آورند. فیلم پرمعنا، کارگردانی و فضاسازی‌های مطلوب، پایان بندی خوب با ساختار، فرم، متن و فیلمنامه خوب نشان از تفکر کارگردان دارد.

نظر شما