شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۰
کد خبر: ۱۰۲۴۶۲
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
مدرسه تابستانی باغ کتاب برای نخستین بار در بخش‌های رباتیک، باغ علم کودک، باغ علم نوجوان، فکربازیا و مرکز آموزش این مجموعه در حال برگزاری است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدرسه تابستانی باغ کتاب امسال برای نخستین بار در این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی برپا شده، مدرسه‌ای که سرگرمی محور است، مدرسه‌ای که در آن می‌توان بازی کرد، سرگرم شد و یاد گرفت؛ مدرسه‌ای برای زندگی.
 
در مدرسه تابستانی چه خبر است؟

مدرسه تابستانی باغ کتاب تهران، با همکاری پنج بخش این مجموعه برگزار شده است. بخش‌های رباتیک، باغ علم کودک، باغ علم نوجوان، فکربازیا و مرکز آموزش باغ کتاب در برگزاری کلاس‌های مدرسه تابستانی همکاری دارند. کلاس‌های هر بخش با موضوعات مختلف و با تکیه بر امکانات همان بخش، از روز شنبه تا چهارشنبه برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این کلاس‌ها افزایش دانسته‌های بچه‌ها نیست، چرا که به اندازه کافی در مدرسه دانش‌های مفید و غیرمفید در ذهن بچه‌ها انباشته می‌شود. هدف، ایجاد روحیه خودکارآمدی و خودباوری، تقویت خلاقیت و ایجاد لذت از طریق کشف پدیده‌های علمی است. این کلاس‌ها مخصوص کودکان ۶ تا ۱۲ سال است و از ساعت ۹ تا ۱۴ برگزار می‌شود.

علم و تمام جذابیت‌هایش

باغ علم نوجوان جایی برای یک بازدید دو ساعته علمی برای شرکت‌کنندگان در مدرسه تابستانی باغ کتاب است و افراد در گروه‌های سنی مختلف می‌توانند در گوشه‌ای از این باغ سرگرم شوند. باغ علم نوجوان در مدرسه تابستانی باغ کتاب، چهار برنامه با موضوعات مختلف برای بچه‌ها دارد. بچه‌ها در کلاس نجوم با مفاهیم ساده و جذاب علم نجوم، ستاره‌ها و سیاره‌ها آشنا می‌شوند و در آسمان‌نمای مجموعه باغ کتاب، زیبایی‌های آسمان را لمس می‌کنند. در برنامه دوم بچه‌ها تلاش می‌کنند تا با هدایت مربی خود در طول دوره چند محصول جذاب علمی تولید کنند. قسمت سوم کلاس‌های تابستانی باغ علم نوجوان یک المپیک تابستانی است. در این برنامه، هر هفته مسابقه‌هایی برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است که توانایی‌هایشان را به چالش می‌کشد. آخرین برنامه باغ علم نوجوان به صورت چرخشی بین باشگاه سلامت سالند و نمایش علمی است. در باشگاه سلامت سالند بچه‌ها در قالب بازی‌های حرکتی با مفاهیم حوزه سلامت آشنا می‌شوند. در نمایش علمی نیز بچه‌ها همراه با مربی، آزمایش‌های جذاب علمی را انجام می‌دهند و از دیدن شگفتی‌های پدیده‌های علمی لذت می‌برند.
 
صخره‌نوردی با ربات‌ها

ساخت‌وساز ربات و البته لذت بازی کردن با آنها برای افراد در گروه‌های سنی مختلف هیجان‌انگیز است. باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران مثل دیگر بخش‌های این مجموعه به آموزش در کنار سرگرمی توجه کرده است. مربیان باشگاه رباتیک در مدرسه تابستانی علاوه بر اینکه زمانی برای بازی با واقعیت مجازی، ماشین صخره‌نورد کنترلی و بازی با ربات‌ها در نظر گرفته‌اند، به بعد آموزشی این کلاس‌ها نیز توجه کرده‌اند. کلاس‌هایی با محور آشنایی و آموزش مقدماتی رباتیک، برنامه‌نویسی، راه‌اندازی حسگرهای الکترونیکی، سازه‌های مکانیکی کار با پرینتر سه‌بعدی و... جزو برنامه‌های مدرسه تابستانی برای بچه‌ها در این بخش است.
 
در چه زمینه‌ای استعداد دارم؟

شاید شما هم شنیده باشید که هر فردی در زمینه‌ای به‌خصوص استعداد دارد، نه در تمام زمینه‌ها. این نظریه مربوط به روان‌شناسی به نام گاردنر است که هشت نوع هوش را شناسایی کرد که با شناسایی یکی از انواع هوش در افراد، می‌توان آن را تقویت و او را به سمت استعداد خود سوق داد. فکربازیا در کلاس‌های مدرسه تابستانی تلاش کرده است که در هر جلسه یک بعد از هوش کودکان را به چالش بکشد، از تمرین باغبانی برای تقویت هوش طبیعت‌گرا گرفته تا مهندسی ساختمان برای تقویت هوش تصویری-ریاضی.
 
بفرمایید کلاس‌های آموزش

شاید در کلاس‌های دیگر مدرسه تابستانی باغ کتاب رد و نشانی از علم بیابید، اما کلاس‌های مرکز آموزش باغ کتاب سراسر مبتنی بر آموزش، سرگرمی و خلاقیت است. آموزش‌هایی از جنس نیازهای روزمره‌ای که هر کودکی باید با آنها آشنا شود. کلاس‌های خودمراقبتی یکی از این کلاس‌هاست. این کلاس‌ها که با موضوع روان‌شناسی برگزار می‌شود، به کودکان می‌آموزد که چگونه از خود، بدن و حریم شخصی خود برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند. همچنین کودکان در این قسمت از مدرسه تابستانی می‌توانند همراه بازی و سرگرمی با بخش‌های مختلف مغز و عملکردهای آن به صورت عملی آشنا شوند. در ضمن بچه‌ها می‌توانند در کنار خلق سازه‌های کاغذی (اوریگامی) به ساخت پویانمایی با کمک سازه‌های کاغذی، سناریوسازی، طراحی صحنه و تصویرسازی بپردازند. کودکان در بخش دیگری از کلاس‌های مدرسه تابستانی می‌توانند لذت ساختن و تولید کردن را بچشند. این کلاس‌ها شامل ساخت اسلایم، عروسک دستبند، صابون، گلایدر و لگو است که می‌تواند مهارت‌های بدنی و قدرت تخیل کودک را تقویت کند.

 از سفر به بدن تا آشنایی با کره زمین

باغ علم کودک مجموعه‌ای علمی و تفریحی است که کودکان در یک گردش دو ساعته در آن  با داستان بدن، خانه، شهر و زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، آشنا می‌شوند. بچه‌ها در مدرسه تابستانی باغ کتاب، در قسمت بدن با شگفتی‌های بدن انسان و موجودات دیگر آشنا می‌شوند، در بخش خانه، با قسمت‌هایی از خانه خود آشنا می‌شوند که هرگز ندیده‌اند، در داستان شهر می‌بینند که در شهر چه می‌گذرد و در داستان زمین به اعماق زمین سفر می‌کنند.


نظر شما