شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۰۲۶۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در مراسم «پاسداشت مقام خبرنگار» که چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه با مشارکت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، از راه‌اندازی مدرسه رسانه در این فرهنگ‌سرا خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم «پاسداشت مقام خبرنگار» به مناسبت روز خبرنگار روز چهارشنبه  ۱۶ مرداد ماه با مشارکت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. در این مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید نظام‌الدین موسوی دبیر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری و سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند. 

مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری در آغاز مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: برای کسانی که حتی یک روز کار رسانه کرده‌اند، تعطیلی رسانه اتفاق بسیار تلخی است و امیدوارم شاهد تعطیلی هیچ رسانه‌ای نباشیم. 

وی ادامه داد: ما در سازمان فرهنگی هنری قصد داریم در کنار فرهنگ‌سرای رسانه مجموعه‌ای را با عنوان مدرسه رسانه تأسیس کنیم و در این راه به راهنمایی شما اهالی رسانه نیازمندیم و آماده‌ایم که از ایده‌ها و پیشنهادهای شما بهره ببریم. 

اوحدی: خبرنگاران انقلابی پیش‌قراولان جبهه جنگ نرم با استکبار هستند

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی مراسم بود که با ادای احترام به ۲۵۰ شهید خبرنگار عنوان کرد: یکی از برکات جمهوری اسلامی نامگذاری مناسبت‌های گوناگون است و نامگذاری روز خبرنگار نیز اقدام بسیار ارزشمندی بود و یک ارزش باطنی را به این روز بخشید.

وی افزود: روزی که ما اسیر شدیم، این در ذهنمان بود که واژه اسارت تلخ و به معنای از دست دادن همه چیز است. اما روز بازگشت اسرا به کشور را روز آزادگان نامگذاری کردند و معنای مثبتی به آن بخشیدند. روز خبرنگار نیز به همین شکل است و به مناسبت سالروز شهید بزرگوار محمود صارمی ثبت شده است. باید به باطن روز خبرنگار توجه ویژه‌ای داشته باشیم و تعطیلی روزنامه‌ای مانند وطن امروز اتفاق تلخی است و باید برای آن فکری کرد. 

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: خبرنگار انقلابی یک رسالت سنگین دارد و باید در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. وقتی از خبرنگار انقلابی صحبت می‌کنیم، از کسانی حرف می‌زنیم که پیش‌قراولان جبهه جنگ نرم با استکبار هستند. امروز خون پاک خبرنگاران ما در سوریه و عراق ریخته شد و برای پیروزی‌های بزرگ محور مقاومت زمینه سازی کرد. اگر امروز جمهوری اسلامی چنین قدرتی دارد، مرهون خبرنگاران انقلابی هستیم. 

وی اضافه کرد: امروز ایران در مقابل شدیدترین تحریم‌ها ایستاده و در حوزه‌های علمی و فناوری هم کارهای ارزشمندی شده است. در شرایطی هستیم که ۳۶۰ شبکه فارسی‌زبان علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات می‌کنند و در این شرایط، نقش مهم و حیاتی رسانه‌های انقلابی خودش را نشان می‌دهد. در این حوزه مسیر سختی پیش رو داریم و دشمنان ما با پول‌های حرام از شبکه‌های معاند حمایت می‌کنند. 

اوحدی با اشاره به ویژگی‌های خبرنگار انقلابی گفت: تفاوت یک روزنامه‌نگار انقلابی با دیگر روزنامه‌نگاران در بصیرت و شناخت است. روزنامه‌نگار انقلابی اولویت‌های جامعه‌اش را تشخیص می‌دهد و روی آنها کار می‌کند. 

وی ادامه داد: در سال ۹۸ برنامه جدی ما تبدیل فرهنگ‌سرای رسانه به پایگاه تبیین جایگاه رسانه در بیانیه گام دوم انقلاب است و در این کار از شما اهالی رسانه نیز یاری می‌جوییم. درباره بیانیه گام دوم باید کار بیشتری انجام شود و هر کس به اندازه ظرفیت خودش باید برای این بیانیه تلاشی انجام دهد تا اهمیت این منشور راهبردی فراموش نشود. 

موسوی: خبرنگار سرمایه اجتماعی یک کشور است

سید نظام‌الدین موسوی دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نیز در ادامه گفت: روز خبرنگار به شهادت جمعی از عزیزان ما از جمله شهید صارمی در افغانستان اشاره دارد و از جهت، روز خبرنگار با یک تلخی برای از دست دادن این عزیزان همراه است و جای شهید صارمی و سایر شهدای خبرنگار پرنشدنی است. اما این روز جای تبریک نیز دارد، چرا که جایگاه خبرنگاران از دست رفتنی نیست و رسالت یک خبرنگار همیشه ادامه دارد. خدمت همه خبرنگاران فرهیخته و پرتلاش که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در این سال‌ها تریبون و منعکس‌کننده دردهای جامعه بوده‌اند، تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: خبرنگاری در کنار جذابیت‌هایش، سختی‌ها و زیان‌هایی هم دارد و جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب می‌آید. چرا که به لحاظ جسمی و روحی فرد را خسته می‌کند. ما خبرنگار شهید کم نداریم و بسیاری از خبرنگاران نیز آسیب‌های جدی دیده‌اند. مرحوم رضا مقدسی از فعالان حوزه رسانه بود و مشکل جسمی‌ای که برای ایشان پیش آمد، بخش عمده‌ای از آن به خاطر اضطراب‌های کار رسانه‌ای بود. 

موسوی در ادامه با بیان اینکه امروز علاوه بر شهدای خبرنگار، شاهد شهادت رسانه‌ها هم هستیم، گفت: یک رسانه تعطیل می‌شود و توجه جدی‌ای به آن نمی‌شود. روزنامه‌ای مثل وطن امروز با سابقه ۱۰ ساله و با نیروهای حرفه‌ای تعطیل شده و این ناراحت‌کننده است. 

وی اضافه کرد: خبرنگار سرمایه اجتماعی یک کشور است و قلم خبرنگار می‌تواند افکار عمومی را جهت بدهد و در جنگ نرم نیاز مبرمی به خبرنگاران حرفه‌ای داریم. رسانه‌های بیگانه با تمام توان مشغول سمپاشی علیه جمهوری اسلامی هستند و در رسانه‌های داخلی باید بتوانیم با این جریان مقابله کنیم. امیدوارم بتوانیم خبررسان‌های خوبی برای مردم کشورمان باشیم و برای همه خبرنگاران آرزوی توفیق روزافزون دارم.

تجلیل از زهرا عبدالمحمد خبرنگار، فرزند خبرنگار شهید محمود صارمی و خانواده مرحوم رضا مقدسی از اهالی رسانه پایان‌بخش مراسم بود. در این مراسم همچنین از هیئت تحریریه روزنامه وطن امروز تقدیر شد. 
نظر شما