پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۶۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
آیین رونمایی از دو کتاب تازه انتشارات نیستان، «طلوع روز چهارم» و «حاء مشدد» سه‌شنبه ۲۲ مرداد ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از دو کتاب تازه انتشارات نیستان، «طلوع روز چهارم» و «حاء مشدد» سه‌شنبه ۲۲ مرداد ماه با حضور سید مهدی شجاعی، قاسمعلی فراست، امیر دژاکام و فاطمه سلیمانی ازندریانی و عترت اسماعیلی نویسندگان آثار در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. 

دژاکام: حافظ اگر امروز بود نمی‌توانست عضو کانون نویسندگان شود

در این نشست ابتدا امیر دژاکام کارگردان تئاتر عنوان کرد: حافظ شیرازی فقط یک کتاب دارد و به قول یکی از دوستان، اگر امروز بود نمی‌توانست عضو کانون نویسندگان شود چون شرط عضویت در این کانون، داشتن حداقل دو کتاب است! خیلی‌ها ۱۰۰ کتاب داشته‌اند، اما ماندگار نشده‌اند. کارهای ضعیف در طول تاریخ به مرور از بین می‌روند و این، یک ممیزی طبیعی است.

وی درباره دو کتاب «طلوع روز چهارم» و «حاء مشدد» بیان کرد: متن هر دو کتاب ظرفیت صوتی شدن را دارد و اگر نسخه صوتی آنها تهیه شود حتماً مورد توجه قرار می‌گیرند.

دژاکام در ادامه گفت: این دو نویسنده از یک آبشخور مشترک نوشیده‌اند که حاصل از فرهنگ شرق است. در آثار داستانی شرق مثل هزار و یک شب و طوطی نامه و امثال آن، شاهد تولد قصه‌ها در هم هستیم و قصه‌ها مثل آثار غربی، حالت گذشته، حال و آینده ندارد و به صورت حلقوی، زمان‌ها جابه‌جا می‌شود. در شرق، قصه‌ها ماتریالیستی و علت و معلولی نیستند و هر جا که نیاز باشد، حادثه‌ای شکل می‌گیرد. به نظر من «طلوع روز چهارم» کتاب راحت خوانی است.

در بخش بعدی نشست، فاطمه سلیمانی ازندریانی و عترت اسماعیلی درباره چگونگی شکل‌گیری این کتاب‌ها توضیحاتی ارائه دادند.

سلیمانی ازندریانی گفت: این سومین کتابی است که در حوزه ادبیات دینی نوشته‌ام و انتشارات نیستان با توجه به شناختی که از علایق من در این حوزه داشت، نوشتن آن را به من پیشنهاد داد.

این نویسنده در این بخش ضمن توضیحاتی درباره شکل‌گیری «طلوع روز چهارم» گفت: قرار بود یا داستان فاطمه بنت اسد را بنویسم و یا داستان آن چهار بانو را به صورت داستان‌های کوتاه بنویسم که تصمیم گرفتم ترکیبی از این موضوعات را به صورت رمان بنویسم چون در دوران فعلی رمان بیشتر مورد توجه خوانندگان است.

عترت اسماعیلی نیز توضیح داد: من برای برنامه رادیو هفت در ایام محرم متن‌هایی را می‌نوشتم که مورد توجه قرار گرفت و مجموعه‌ای از آنها را برای نشر نیستان فرستادم. آقای سید علی شجاعی آنها را خواند و مورد توجهشان قرار گرفت. لذا چون معلم انشا هستم، از ایشان خواهش کردم کارگاه داستان‌نویسی برای شاگردان دبیرستانم برگزار کنند. در این کارگاه من هم چیزهای زیادی آموختم و منجر به پیشنهاد ایشان برای نوشتن داستانی درباره زندگی حکیمه خاتون شد. ایشان بزرگوارانه به من کمک کردند و به کلماتم جان دادند تا این داستان شکل گرفت.

در ادامه قاسمعلی فراست نویسنده و منتقد ادبی درباره «حاء مشدد» گفت: پژوهش برای این داستان بسیار سخت است و من به نویسنده خسته نباشید می‌گویم. کتاب با سکوی پرتابی بسیار خوب آغاز می‌شود و روان ادامه می‌یابد. ویژگی دیگر این کتاب، شخصیت دختر جعفر کذاب است که به رغم خباثت پدرش، بسیار دوست‌داشتنی است. اسم کتاب هم زیباست و از ابتدای نام‌های حکیمه خاتون و حُدیثه تشکیل شده و در طرح جلد کتاب هم این دو نام به خوبی و زیبایی طراحی شده است. در مقابل، لیلا که همسر یکی از نگهبانان امام است، آدمی خشمگین و خبیث است.

فراست درباره‌ای کاش‌های داستان حاء مشدد گفت: در شروع داستان با چند شخصیت ناگهانی روبه‌رو می‌شویم که معرفی کاملی ندارند و ممکن است خواننده آنها را در روند داستان گم کند. کتاب به رغم شروع بسیار زیبایی که دارد، در ادامه سخت خوان می‌شود و این به خاطر برخی شخصیت‌های برساخته است. به نظرم نویسنده در بازخوانی دوباره کتاب وقت کمی گذاشته چون هنوز جملات ثقیلی وجود دارد که می‌شود آنها را اصلاح کرد. ما با نوشتن داستان مذهبی قرار است به انسان‌های مذهبی اضافه کنیم و به همین خاطر باید از فضای احساسی خارج شویم.

این منتقد، نویسنده و استاد داستان‌نویسی درباره «طلوع روز چهارم» گفت: این کتاب علی‌رغم حجم زیادی که دارد، خوشخوان است. این کتاب وضع حمل فاطمه بنت اسد را با زبان امروزی و در زمان حال بیان کرده است و این به ما کمک می‌کند که ببینیم شخصیت داستان چگونه قدم به قدم جلو می‌رود. نویسنده در این داستان مادرهای مشابه را در طول تاریخ پیدا کرده و در دل داستان آورده است. روزه سکوت فاطمه بنت اسد نیز از نکته‌های زیبای این داستان است.

فراست درباره‌ای کاش‌های طلوع روز چهارم تصریح کرد: در جاهایی از داستان ظرفیت تعلیقی خوبی وجود داشته که نویسنده آن را رها کرده است. در صفحه ۲۰۱ مسئله و کششی برای ادامه داستان نداریم اما ناگهان وضعیت تغییر می‌کند. شهامت نویسنده به این است که تا جایی که به داستان ضربه نمی‌زند، کلمات اضافی را از داستانش بردارد و نوشته‌اش را مینیاتوری و ریزبافت کند. صفحه ۲۳۶ ابتدای فصل شروع خوبی دارد اما در برخی از فصل‌ها با شروع‌های خوبی روبه‌رو نیستیم.

شجاعی: دسترسی به منابع و اسناد یکی از دشواری‌های کار مذهبی است

سید مهدی شجاعی در پایان این برنامه گفت: دسترسی به منابع و اسناد یکی از دشواری‌های کار مذهبی است. این عزیزان برای تک‌تک جملات کتاب‌هایشان سراغ منابع رفته‌اند که کار جانفرسایی است. مصیبت امروز ما هم فضایی است که نویسنده باید خلق کند چون ذهنیت مخاطب امروزی بکر و بدون پیش‌فرض نیست. 

در پایان این مراسم، از کتاب‌های طلوع روز چهارم و حاء مشدد رونمایی شد، پوستر آیین رونمایی توسط حاضران امضا شد و همه حضار به اتفاق عکسی یادگاری به ثبت رساندند.
نظر شما