جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۳
کد خبر: ۱۰۲۶۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
مدیر خانه موزه انتظامی از رونمایی سردیس و خیابان استاد انتظامی در نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند خبر داد. همزمان با اولین سالگرد استاد انتظامی مجوز میراث فرهنگی برای خانه موزه انتظامی صادر شد و این موزه در ردیف موزه های استاندارد کشور قرار گرفت.
رونمایی از سردیس آقای بازیگر در خانه موزه انتظامیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شکرخدا گودرزی مدیرخانه موزه انتظامی درباره تغییرات و فعالیت‌هایی که در یک سال اخیر و بعد از فوت این هنرمند در خانه موزه صورت گرفته است، توضیح داد: کارگروهی متشکل از کارشناس ارشد موزه‌داری تشکیل شد و بعد از برگزاری جلسات متعدد، برنامه‌هایی برای ایجاد تغییراتی عمده در موزه در دستور کار قرار گرفت چرا که دیدیم موزه انتظامی با رویکرد توجه تئاتر چندان موفق نبوده به طوری که امروز نه موزه تئاتر است و نه موزه استاد انتظامی؛ به همین دلیل باید تغییراتی کند. 

وی افزود: بعد از فوت استاد انتظامی، بخشی دیگر از وسایل شخصی ایشان توسط مجید انتظامی پسر این هنرمند به خانه موزه واگذار شد، بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، یک طرح محتوایی نقطه به نقطه استخراج شد. درواقع ما مشخص کردیم چه چیزهایی باید از نقطه ورودی تا آخرین سالن را دربربگیرد. 

گودرزی ادامه داد؛ این طرح را با آقای اوحدی رئیس و آقای زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در میان گذاشتیم زیرا فعالیت‌های عمرانی ما نیاز به بودجه داشت. بعد از تایید رییس سازمان با آقای حق‌شناس جلسه‌ای تشکیل شد و چون قرار بود شهرداری منطقه یک، آیین رونمایی از نام خیابان انتظامی و سردیس این استاد فقید را برگزار کند، پیشنهاد شد این مراسم را تبدیل به یک مجموعه کنیم و همه را با هم انجام دهیم.

مدیر خانه موزه انتظامی افزود: یکی از بحث‌های تولید محتوای ما، بازسازی بخشی از فعالیت‌های تئاتری و سینمایی استاد انتظامی بود. ما دو نمونه از کاراکترهای این هنرمند (ناصرالدین شاه در کمال الملک و پهلوان کچل در بنگاه تئاترآل) را به عنوان مدل الگو انتخاب کردیم. طراحی لباس آنها بسیار سخت بود و ما مجبور شدیم پارچه‌ها را چاپ کنیم تا نزدیک به طرح اصلی باشند. در کنار اینها ما بخشی را به توضیح مراحل تشکیل این خانه موزه اختصاص دادیم. 

وی ادامه داد: تغییرات دیگری نیز صورت گرفت از جمله اینکه باغچه‌ای که در حیاط وجود داشت و به سالن تئاتر هم آسیب رسانده بود،  تبدیل به سکو شد که فضایی برای اجرای نمایش‌های سنتی و محیطی ایجاد شود. سردیس برنزی استاد انتظامی که توسط آقای ایرج محمدی ساخته شده بود  از سازمان زیباسازی به خانه‌موزه منتقل شد و با نامه‌نگاری‌های متعدد، مجسمه‌ دیگری که در خانه هنرمندان قرار داشت را نیز به این خانه موزه منتقل کردیم.

مدیر خانه موزه انتظامی درباره تغییرات چینش این موزه توضیح داد: اولین بخش در داخل موزه به زندگی خصوصی استاد از تولد تا مرگشان‌ می‌پردازد و لباس‌ها، وسایل شخصی‌، عصا، عینک، عطر و ... در این بخش قرار دارد. بخش بعد «تونل زمان» می‌شویم که کمترین تغییرات را نسبت به قبل پیدا کرده است. در بخش بعد به ۵۶ فیلم سینمایی استاد انتظامی پرداخته شده است. بعد از عبور از آیینه جادویی به فضایی می‌رسیم که مجسه استاد در وسط سالن قرار گرفته و روی دیوارها با نمایه‌هایی که طراحی شد چرخش زندگی حرفه‌ای ایشان نشان داده شده است. سپس فعالیت‌های تئاتری و تله‌تئاتری استاد با نمایه‌هایی به نمایش در می‌آید. در کنار همه اینها ما اسناد و مدارکی هم از کارنامه‌های دوران مدرسه تا مدرک درجه یک هنری‌شان را گردآوری کرده‌ایم که بخش دیگری از موزه را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در ادامه مسیر، ویترینی طراحی شد تا دو کاراکتر نمادین استاد انتظامی ناصرالدین شاه و پهلوان کچل به نمایش گذاشته شود. به این ترتیب لباس‌ها را به تن مانکن‌هایی کردیم و ایرج محمدی که سردیس استاد را ساخته بود، قالب صورت مانکن‌ها را برای ما تهیه کرد و آقای کنگرانی‌ سازنده مجسمه تمام قد استاد، روی هر کدام نوعی گریم انجام داد تا به چهره این دو نقش نزدیک شود و توانست چهره غضبناک ملوکانه و چهره خندان پهلوان کچل را برای ما ایجاد کند. درنهایت بخش دیالوگ‌های ماندگار، جوایز، کارهای عام المنفعه مثل ساختن مدارس و کمک‌های که صورت گرفته بود بخش انتهایی موزه را تشکیل می‌دهد. در کنار همه این فعالیت‌ها ما اسنادی را گردآوری کردیم که می‌تواند محل رجوع محققان و پژوهشگران نیز قرار بگیرد.

شکرخدا گودرزی در پایان گفت: اسماعیل فلاح خیر مدیر پیشین و جواد حیدری‌پور مدیر فرهنگی هنری فعلی منطقه یک، همکاری‌های بسیاری با ما داشتند. نکته دیگری که باید بگویم این است که پیش از این، ارتباط موزه با شخصیت و زندگی روزمره استاد انتظامی خیلی کم بود اما الان با تغییرات ایجاد شده، شرایط بهتری پیدا کرده است. شنبه ۲۶ مردادماه همزمان با اولین سالگرد فوت عزت الله انتظامی این مجموعه با حضور مسئولان شهرداری و خانواده این هنرمند مجددا بازگشایی  شد و از سردیس و خیابانی به نام «استاد انتظامی» رونمایی شد.

در پایان این آیین مجوز میراث فرهنگی برای خانه موزه انتظامی صادر شد و این موزه در ردیف موزه های استاندارد کشور قرار گرفت.
نظر شما