جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۲۸۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
در رونمایی از مستند «ورای صلح و جنگ» مطرح شد
فرزند حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در نشست رونمایی و نقد و بررسی مستند «ورای صلح و جنگ» که روز سه‌شنبه پنجم شهریور ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، از توجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به موضوع آزادگان تجلیل کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست رونمایی و نقد و بررسی مستند «ورای صلح و جنگ» روایتی از زمان حضور حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق روز سه‌شنبه پنجم شهریور ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی محمدی سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با خیر مقدم به حاضران گفت: دنیای اسارت و آزادگی به آسانی قابل انتقال به دیگران نیست و بازگشت آزادگان به کشور در آن سال‌ها شور و شادی بی‌نظیری در کشور ایجاد کرد. مردم ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا آزاده‌ها به کشور برسند و به استقبال آنان بروند. 

وی اضافه کرد: متاسفانه متولیان فرهنگی کمتر به این مسئله مهم پرداخته‌اند و جای کار در این عرصه وجود دارد. البته از وقتی آقای اوحدی ریاست سازمان فرهنگی هنری را به عهده گرفته‌اند، ۱۹ برنامه در قالب‌های گوناگون با موضوع آزادگان برگزار شده است. میزبانی از آیین رونمایی از مستند «ورای صلح و جنگ» نیز برای ما یک وظیفه فرهنگی است تا صدای آزادگان را به گوش مردم برسانیم. 

تجلیل فرزند حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از توجه سازمان فرهنگی هنری به آزادگان

محمدرضا صراطی مشاور مستند «ورای صلح و جنگ» سخنران بعدی نشست بود که عنوان کرد: قصد و غرض این فیلم نمایاندن نعمت‌ها و برکات دوران اسارت به دیگران است. می‌خواهیم بگوییم ما پیرو مکتبی هستیم که در سختی‌ها و مشکلات رشد می‌کنیم و زندگی دیگری را آغاز می‌کنیم. حاج آقا ابوترابی همیشه می‌گفتند فرض کنید به مأموریت آمده‌اید. جمله معروفی داشتند که می‌گفتند پاک باش و خدمتگزار. امیدوارم این فیلم توانسته باشد ارزش‌های دوران اسارت را به خوبی تعریف کند. 

در ادامه، فیلم برای حاضران به نمایش در آمد و پس از آن نشست نقد فیلم با حضور رضا عسگرلو کارگردان و محمدرضا عباسیان مجری طرح فیلم، سید یاسر ابوترابی فرد فرزند حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد و مشاور پروژه، علی داعی آزاده و حقوقدان و حسین سلطان‌محمدی منتقد سینما برگزار شد. 

ابتدا رضا عسگرلو کارگردان فیلم با بیان اینکه تشریح موضوع آزادگان در این زمان کوتاه نمی‌گنجد، گفت: امیدوارم همه ابعاد شخصیتی آزادگان در قسمت‌های بعدی فیلم که ۱۴ قسمت خواهد بود، به نمایش در آید. آزادگان گنجینه‌های بسیار ارزشمندی هستند و از همه کسانی که در ساخت این فیلم مشارکت داشتند، تشکر می‌کنم. 

تجلیل فرزند حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از توجه سازمان فرهنگی هنری به آزادگان

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در ساخت این فیلم این بود که در اردوگاه‌ها دوربینی وجود نداشته و روایت ماجرا بدون در اختیار داشتن تصاویر مستند آرشیوی کار سختی بود. این فیلم هدفی را دنبال می‌کند و قصد دارد به سهم ایران از صلح جهانی و حقوق بشر اشاره کند. در این فیلم می‌توانیم یک اتفاق قابل افتخار در جمهوری اسلامی ایران را به تصویر بکشیم و گوشه‌ای از عظمت آزادگان را منعکس کنیم. 

محمدرضا عباسیان مجری طرح این فیلم هم در این نشست عنوان کرد: فیلمبرداری خارج از کشور فیلم، حدود سه ماه زمان برد و در این قسمت از فیلم، فقط بخشی از زحمات گروه را دیدید و در قسمت‌های آینده پلان‌های بسیار خوبی از سوییس و فرانسه خواهید دید. هزینه بالایی برای تولید فیلم انجام شد، چرا که فیلمبرداری در خارج از کشور بسیار هزینه‌بر است. با گروه به جاهایی رفته‌ایم که هیچ ایرانی‌ای تا به حال پا نگذاشته و اطلاعات ارزشمندی از آزادگان پیدا کرده‌ایم. امیدوارم از فیلم حمایت شود تا قسمت‌های بعد هم با بهترین کیفیت آماده شود. 

تجلیل فرزند حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از توجه سازمان فرهنگی هنری به آزادگان

در ادامه سید یاسر ابوترابی‌فرد فرزند حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد و مشاور پروژه به بیان نکاتی درباره آزادگان پرداخت و گفت: زمانی که سیل خروشان آزادگی آزادگان در خاک ایران جاری شد، این عزیزان خود را به فضای آن روز ایران تحمیل کردند و در ۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۹ روز پیروزی را آفریدند. 

وی اضافه کرد: یکی از جنبه‌های شخصیت مرحوم ابوترابی جنبه اسارت است که ناخوشایند، تلخ و سخت است. هیچ فرزند اسیری در دهه ۶۰ به دیگران نمی‌گفت که من فرزند اسیر هستم. ناگهان در سال ۱۳۶۹ صدام ملعون تصمیم گرفت اسرای ایرانی را آزاد کند و در آن زمان کلمه آزاده متولد شد. 

تجلیل فرزند حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از توجه سازمان فرهنگی هنری به آزادگان

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: مفهومی که در این فیلم به آن پرداخته شده، هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است. آزادگان ایرانی بر خلاف سایر اسرا، هدفی جز فتح قلوب دشمنانشان نداشتند. این فرهنگی است که باید در جامعه ترویج شود. از نگاه فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بسیار تشکر می‌کنم که به موضوع آزادگان می‌پردازند و برای ترویج این ارزش‌ها تلاش می‌کنند. 

علی داعی آزاده و حقوقدان سخنران بعدی نشست بود که از دیدن فیلم ابراز رضایت کرد و با تشکر از زحمات سازندگان اثر گفت: در کشوری که وقتی زمان به یک مسئله می‌خورد فراموش می‌شود، اینکه یک گروه فیلمسازی به موضوع آزادگان بپردازند بسیار ارزشمند است. مستندسازی اتفاقات تاریخی کار بسیار مهمی است که در دنیا اهمیت بسیاری دارد، اما در ایران متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود. 

حسین سلطان‌محمدی منتقد سینما نیز با اشاره به اینکه موضوع آزادگان در کشور موضوع بسیار جدی‌ای است، به نقد اثر پرداخت و گفت: در این فیلم لازم است در قسمت‌های آینده، جغرافیای اردوگاه‌های عراقی به خوبی و با جزئیات به تصویر کشیده شود تا مشخص شود که مرحوم ابوترابی چطور در چنین شرایطی رهبری معنوی آزادگان را بر عهده داشتند. 

تجلیل فرزند حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از توجه سازمان فرهنگی هنری به آزادگان

وی افزود: فکر می‌کنم پرداختن به جزئیات نحوه مدیریت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در اردوگاه‌ها باید در بخش‌های بعدی فیلم نقش پررنگ‌تری داشته باشد. نسل امروز کمتر با فرهنگ آزادگان آشنایی دارد و نیاز به ساختن چنین فیلم‌هایی حس می‌شود. درست است که جامعه ما مسائل معاصر بسیاری دارد، اما بحث آزادگان دوران دفاع مقدس هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

داود گودرزی از آزادگان دفاع مقدس و راوی فیلم به عنوان سخنران پایانی نشست بیان کرد: از مسئولان سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم که این امکان را فراهم کردند تا مراسم رونمایی از مستند «ورای صلح و جنگ» در این فرهنگ‌سرا برگزار شود. در طول تاریخ اتفاقات بسیاری رخ داده، اما واقعه کربلا و جزئیات آن به هیچ وجه فراموش‌شدنی نیست. دلیل آن انتقال دقیق ماجرا توسط راویان است. 

وی اضافه کرد: ما باید ببینیم که برای آیندگانمان چه چیزی برای گفتن داریم؟ باید تاریخمان را برای نسل‌های تازه روایت کنیم. ما برای حفظ وجب به وجب این خاک، شهید داده‌ایم. موضوع آزادگان نیز از بخش‌های مهم تاریخ معاصر است که در این فیلم گوشه‌ای از آن روایت می‌شود. 

تجلیل از رضا عسگرلو کارگردان فیلم و گرفتن عکس یادگاری جمعی از آزادگان دفاع مقدس، بخش‌های پایانی این نشست بود. 

نظر شما