جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۹
کد خبر: ۱۰۲۸۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
نکوداشت هشتاد و نهمین زادروز همایون خرم آهنگساز پرآوازه ایرانی روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نکوداشت هشتاد و نهمین زادروز همایون خرم آهنگساز پرآوازه ایرانی روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد. در این مراسم هاله خرم دختر استاد همایون خرم عنوان کرد: برای ماندگار ماندن یک هنرمند علاوه بر هنر، اخلاق و انسانیت نیز ضرورت دارد. احترام به دیگران، قدرشناسی، عشق‌ورزی، تواضع و دوری از غرور از ویژگی‌های ایشان بود. 

در ادامه میلاد کیایی هنرمند دیگر حاضر در مراسم عنوان کرد: جلساتی را در رادیو و منزل با استاد خرم گذراندم. امروز شاهدیم نسل جوان با آهنگ‌های قدیم عجین شدند و اکثر هنرمندان با بازخوانی آهنگ‌های قدیمی به اوج رسیدند. خرم آزاداندیش و رها و وابسته به خانواده بود.

وی تاکید کرد: آهنگسازان و ترانه‌سرایان همیشه مهجور بودند و آلبوم‌ها به نام خواننده اثر تمام می‌شد. حتی امروز در رادیو فرهنگ شاهدیم از نوازندگان، شاعران و آهنگسازان آثار موسیقی یادی نمی‌شود و تنها خواننده معرفی و مطرح می‌شود. موسیقی مثل زندگی است و باید آرامش داشته باشد. 

رضا مهدوی این شب را شب ابرمرد آهنگساز ایران خواند و گفت: همایون خرم شخصیتی بود که توانست مکتبی در موسیقی ایجاد کند. خرم مرد خدا بود و به وطن خود عشق می‌ورزید. در این سال‌ها با بازخوانی آثار همایون خرم بسیاری از هنرمندان مشهور شده‌اند، اما افسوس که هیچ‌کدام در این مجلس حضور ندارند. نسل جوان باید یاد بگیرد به بزرگان خود احترام بگذارد، چون این بزرگان در اعتلا و حفظ فرهنگ جامعه نقش بسزایی داشته‌اند. 

اجرای آواز محمد نظرزاده با تارنوازی سیامک صلاتی، پخش کلیپ از فعالیت‌های استاد خرم، پیانونوازی میرمسعود مدنی، محمدنظرزاده و حسام صحرایی، آوازخوانی امیر متولی با همراهی ابوالفضل ریاحی و سنتورنوازی رضا مهدوی با تنبک‌نوازی فریبرز جعفری بخش‌هایی از این برنامه بود.

خانواده استاد همایون خرم، علی تجویدی، جواد لشگری، پری ملکی، منوچهر سهیلی، عباس تهرانی تاج پدر کلارینت ایران، جهانشاه برومند و میلاد کیایی از حاضران در این مراسم بودند. 

همایون خرم نوازنده نامدار ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز متولد سال ۱۳۰۹ بوشهر است. وی در ۱۰-۱۱ سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت. ۱۴ سالگی در رادیو اجرا داشت و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق ادامه داد. وی علاوه بر تسلط در نوازندگی و بداهه‌نوازی، آهنگسازی خلاق و کم‌نظیر و مسلط به ظرایف نظری و تئوریک موسیقی ایرانی پژوهشگری باارزش و محققی ممتاز به شمار می‌رفت.  

به اعتقاد موسیقی شناسان و صاحب‌نظران، از همایون خرم می‌توان در کنار مهدی خالدی، علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی و پرویزیاحقی به عنوان تحول‌آفرینان در موسیقی ایرانی یاد کرد. این پنج اسطوره موسیقی ایرانی با خلق آثار بدیع و فراموش‌نشدنی، شیوه آهنگسازی، ارکستراسیون، انتخاب شعر و بالاخره شیوه ویولن‌نوازی، دوره‌ای طلایی در دهه ۴۰ در موسیقی سنتی ایران پدید آوردند.

همایون خرم پس از یک دوره تحمل بیماری سرطان در سال ۱۳۹۱ در ۸۲ سالگی بدرود حیات گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت.
مطالب مرتبط
نظر شما