جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۰۲۸۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
هفتمین جشن «روز آزادی نرم‌افزار» به همت گروهی از فعالان و کاربران جامعه نرم‌افزار آزاد و با مشارکت فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات، هشتم شهریور در باغ کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین جشن «روز آزادی نرم‌افزار» در قالب ۹ ارائه با هدف افزایش آگاهی عمومی در خصوص اهمیت نرم‌افزارهای آزاد و دو میزگرد از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در سالن ۸ باغ کتاب تهران برگزار شد.

ارائه اول توسط سوشا مصلح و در ارتباط با پروژه OpenStreetMap بود. این پروژه، یک نقشه آزاد است که همگان (اشخاص، شرکت‌ها، دولت‌ها) می‌توانند آزادانه از آن استفاده کرده و با ریزترین جزئیات، اقدام به بهبود آن کنند. تفاوت این سیستم با نقشه‌های مرسوم در آن است که به واسطه آزاد بودن آن، می‌توان کل نقشه را دریافت و از آن بنا به نیاز استفاده کرد. این موضوع به خصوص در مواقع بحران می‌تواند به امدادرسانی کمک کند.

مصلح ضمن معرفی شیوه‌های مشارکت در بهبود نقشه‌ها، فهرستی از شرکت‌هایی را ارائه کرد که علی‌رغم استفاده از نقشه‌های آزاد، اشاره‌ای به محل دریافت نقشه‌ها نکرده‌اند. در حالی که مطابق قوانین OpenStreetMap، همگان می‌توانند به هر منظور (شخصی یا تجاری) و تنها به شرط اشاره به اینکه این نقشه توسط جامعه OpenStreetMap تهیه شده از آن استفاده می‌کنند.

ارائه دوم توسط فردی با نام مستعار «یک انقلابی» و با عنوان «جهان اطلاعات را از نو می‌سازیم» برگزار شد. در این بخش، شخص ارائه دهنده از پایان یافتن جنگ بین نرم‌افزارهای انحصاری و آزاد به سود نرم‌افزارهای آزاد و نیاز به کار روی بسترهای آزاد صحبت کرد. دنیایی که در آن، پول، ارتباطات، رسانه، سخت‌افزار و تجارت، آزاد و خارج از انحصار قدرت‌های بزرگ باشد.

در بخش سوم علی مولایی اقدام به معرفی برخی ابزارها و نرم‌افزارهای آزاد از جمله فایرفاکس، لیبره‌آفیس کرد. وی در ادامه به معرفی نرم‌افزار Bitwarden پرداخت که ابزاری آزاد و ایمن و چندسکویی (قابل اجرا روی همه سیستم‌عامل‌ها و گوشی‌های هوشمند) برای مدیریت گذرواژه است.

بعد از این ارائه، میزگردی با موضوع تقابل دنیای آزاد و انحصاری با شرکت  امین خلیقی، جادی میرمیرانی، سینا عقیقی (کارنلیوس) و دانیال بهزادی برگزار شد. امین خلیقی که به عنوان یک طرفدار محصولات مایکروسافت در میزگرد شرکت کرده بود عنوان کرد نرم‌افزار، چه آزاد و چه انحصاری، ابزار هستند و اگر ابزار آزاد مناسب وجود نداشته باشد، برای رسیدن به هدف، از نرم‌افزارهای انحصاری هم استفاده می‌کند. دانیال بهزادی و سینا عقیقی نیز آزادی را، عنصر کلیدی و اساسی برای استفاده از نرم‌افزارها عنوان کردند.

با نمایش انیمیشن کوتاه و آزاد بهار (spring)‌ چهارمین ارائه در ارتباط با نرم‌افزار طراحی و ساخت انیمیشن سه‌بعدی بلندر (Blender) و موتور بازی سازی Godot شروع شد. در این ارائه، علی اسمائیلی ضمن مرور تاریخچه بلندر، از قابلیت‌های شاخص این نرم‌افزار سخن گفت. وی همچنین از کمک چند میلیون دلاری یک شرکت بازی‌سازی به بنیاد بلندر جهت تسهیل و تسریع توسعه این نرم‌افزار خبر داد.

ارائه بعدی توسط دانیال بهزادی و با موضوع آزادی و محرمانگی در رایانش همراه برگزار شد. بهزادی، ضمن بر شمردن دلایل متعدد از جمله وجود اطلاعات بسیار زیاد شخصی روی دستگاه‌های همراه، از اهمیت توجه به امنیت اطلاعات در این دستگاه‌ها سخن گفت. وی ضمن اشاره به ساختار و معماری گوشی‌های هوشمند، سطوح مختلفی را برشمرد که باید برای هر یک، موارد امنیتی در نظر گرفته شود. بهزادی علاوه بر راهکارهای فنی، پیشنهاداتی را نیز برای حفاظت بیشتر از اطلاعات با کمک استفاده از نرم‌افزارهای اندرویدی آزاد به مخاطبان عرضه کرد.

ارائه بعدی توسط سجاد کلباسی به موضوع «نرم‌افزار آزاد اکثرا کافیست» اختصاص داشت. کلباسی در این ارائه، با تمرکز در صنعت برق و الکترونیک، اقدام به معرفی مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای آزاد این رشته کرد.

وی در ادامه به خطاهای زیرساختی که منجر به فعالیت ویروس استاکس‌نت شده بود اشاره کرد و از عدم توجه دستگاه‌ها و شرکت‌های این زمینه به اهمیت استفاده از نرم‌افزارهای آزاد برای افزایش اطمینان در سطح زیرساختی انتقاد کرد.

مریم ملکی در هفتمین ارائه، به موضوع «گوگل‌زدایی» پرداخت. ملکی ضمن بر شمردن دلایلی برای ضرورت کاهش وابستگی به خدمات و محصولات گوگل به عنوان یک غول فناوری، راهکارهایی برای جایگزین کردن خدماتی نظیر نقشه، موتور جستجو، ایمیل، تقویم، یوتیوب و… با نرم‌افزارهای آزاد پرداخت.

پس از این ارائه، امیر اسدی به موضوع شبکه‌های اجتماعی توزیع شده و لزوم استفاده از آن‌ها پرداخت. شبکه‌های اجتماعی توزیع شده (federated) رویکرد جدیدی است که در آن، نیازی به یک شرکت مشخص با منابع زیرساختی گران و پیچیده نیست. این شبکه‌ها را هر کسی می‌تواند برای خود، دوستان، شرکت و یا سازمان راه‌اندازی کند و بنا به تمایل، به دیگر شبکه‌هایی که از استاندارد مشابه برای ارتباطات با هم استفاده می‌کنند، وصل شوند. از mastodon، plume، diaspora, pixelfed و peertube می‌توان به عنوان معروف‌ترین نمونه‌ها از چنین شبکه‌هایی نام برد. اسدی در پایان، ضمن بیان شباهات این شبکه‌ها به جامعه بشری، آن‌ها را راهکاری منطقی‌تر و انسانی‌تر برای ارتباطات در فضای مجازی معرفی کرد.

آخرین ارائه توسط فراز واحدی درباره BSD انجام گرفت. واحدی در این بخش، ضمن مرور تاریخچه شکل‌گیری و توسعه این خانواده از سیستم‌عامل‌های آزاد، به قابلیت‌ها و مزیت‌های این سیستم‌عامل‌ها در قیاس با دیگر نمونه‌ها پرداخت.

پس از این ارائه، میزگرد دیگری با حضور علی میرجمالی، مریم ملکی، دانیال بهزادی و مصطفی آهنگرها با موضوع «نرم‌افزار آزاد: دیروز، امروز، فردا» برگزار شد. در این میزگرد، حاضران ضمن بررسی کارنامه گذشته جامعه نرم‌افزار آزاد، بر تقویت و تشویق به مشارکت بیشتر در سطوح مختلف تاکید کردند. همچنین در این میزگرد عنوان شد که جامعه نرم‌افزار آزاد، بایستی از دولت و نهادهای حکومتی، برای توجه به نرم‌افزارهای آزاد و تولید و به‌کارگیری و آموزش آن، مطالبه داشته باشد.

در پایان این برنامه، ضمن گرفتن عکس یادگاری، بیانه‌ای از سوی شرکت‌کنندگان در جشن امضا شد که در آن از دولت درخواست می‌شود نرم‌افزارها، داده‌ها، مستندات و آموزش‌هایی که جنبه عمومی دارند، به صورت آزاد تولید و در اختیار جامعه قرار بگیرند.

به زودی فیلم تهیه شده از این مراسم در سایت آپارات فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات به نشانی: itfarhangsara بارگذاری می‌شود.

نظر شما