جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۲۸۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
حجت‌الاسلام برمایی در جشنواره «دختر بابا» در فرهنگ‌سرای امام(ره) عنوان کرد:
حجت‌الاسلام محمد برمایی در جشنواره «دختر بابا» که روز پنجشنبه هفتم شهریورماه با حضور پرشمار پدران و دختران در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد، عنوان کرد: دختران نقش بسیار مهمی در تنظیم روابط در خانواده دارند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره «دختر بابا» روز پنجشنبه هفتم شهریورماه با ایجاد محیطی شاد و مفرح با حضور پرشمار پدران و دختران در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمد برمایی درباره رابطه بین دختر و پدر در خانواده نکاتی بیان کرد و گفت: روابط مختلفی که در خانواده میان مرد با زن، پدر و فرزندان، مادر و فرزندان و خواهر و برادر وجود دارد، اهمیت بالایی دارد، ولی نقش دختر در خانواده و روابط آن جذاب‌تر است و باعث می‌شود روابط درون خانواده‌ای از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. دختران نقش بسیار مهمی در تنظیم روابط در خانواده دارند.

وی افزود: آیه‌ای زیبا در قرآن هست که می‌فرماید: بگو به آنها که هر کسی مبتنی بر شاکله و شخصیت خودش رفتار می‌کند. به عبارت دیگر بهترین آدم شبیه خودش است و تفاوت‌های شخصیتی را نباید نادیده بگیریم. فرزندان شما حداقل هفت درصد با شما اختلاف شخصیتی و خلق و خوی متفاوت از پدر و مادر دارند. پدرانی که ارتباط مطلوبی با دختران خود ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند احتمال گرایش به هنجارشکنی آنها در سنین نوجوانی به طور جدی کاهش یابد. پدران سهم مهمی در پرورش ابعاد گوناگون شخصیت فرزندان به خصوص ایجاد امنیت و افزایش اعتماد به نفس آنان دارند. مادران اغلب زمان بیشتری را با دختران سپری می‌کنند، از این رو تأثیر مستقیم رفتارهای مادران بر تربیت دختران بسیار مشهود است. با این حال ارتباط صرف با مادر برای دختران کافی نیست و آنها به همراهی دائمی پدرشان هم نیاز دارند. اگر پدر بتواند از آغاز تولد و شکل‌گیری شخصیت کودک با او تعامل داشته باشد، می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت تعدیل‌یافته و کامل او تأثیر زیادی داشته باشد.

حجت‌الاسلام برمایی با اشاره به اینکه بر خلاف بسیاری از پسرها، پدر برای دختر نوعی تأیید است و معمولاً اولین مردی است که در زندگی خود می‌شناسد و به همین دلیل و دلایل دیگر روابط بینشان به طور ناخودآگاه برای هر دو طرف اهمیت و برتری خاصی دارد، عنوان کرد: شناخت پدر از حالات زنانگی دختر یکی از مسائل بسیار مهم و حائز اهمیت است. به عنوان مثال، او باید به دخترش بگوید که زیباست و خاطره‌هایی مخصوص خودش و دختر را ایجاد کند که هیچ وقت از یاد دختر نرود. به طور کلی نوع رابطه کودک با والد غیر هم‌جنس مستقیماً بر نوع رابطه او در بزرگسالی با غیر هم‌جنس تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس و مشاور خانواده خطاب به پدران عنوان کرد: ایجاد رابطه صمیمی و نزدیک پدر با دخترش در دوران بلوغ نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش مشکلات رفتاری و مشکلات روانی در دختران ‌نوجوان دارد. هر چه این ارتباط در دوران بلوغ عمیق‌تر باشد، دختران کمتر به سمت اشتباه و خلاف روانه می‌شوند. بسیاری از دختران معصومی که در دام روابط غیراخلاقی گرفتار آمده‌اند، همواره روابط سرد و معیوبی با پدران خود داشته و نه تنها توجه و محبتی از جانب آنان دریافت نکرده‌اند که به اشکال مختلف مورد تحقیر و سرزنش، تنبیه و سخت‌گیری‌های افراطی یا تبعیض و بی‌تفاوتی آنها واقع شده‌اند.

این استاد دانشگاه درباره تقویت روابط بین دختر و پدر بیان کرد: هر چند وقت یک بار وقتی را برای دخترتان در نظر بگیرید. مثلاً یک یا دو بار در ماه و در این زمان با او به صورت دو نفری بیرون بروید و از سلیقه و نظرات او جویا شوید. پدر باید تلاش کند تا یک الگوی خوب در زندگی برای دخترش باشد تا زمانی که او نیز با مسائل زندگی روبه‌رو می‌شود، بتواند مانند پدرش مثبت رفتار کند. همچنان که دختر در حال رشد است و وارد سال‌های نوجوانی می‌شود و سرشار از مسائل پیچیده می‌شود، پدر باید برای ساخت یک رابطه مورد اعتماد، با محبت و حمایت پدرانه تلاش کند. پدر باید درباره زندگی دختر که می‌خواهد چه شخصیتی داشته باشد و می‌خواهد در آینده چطور باشد با او صحبت کند.

حجت‌الاسلام برمایی اظهار کرد: در صورتی که احترام و علاقه خود را پیش روی دخترتان به مادرش نشان دهید، احترام دخترتان به شما افزایش پیدا می‌کند. در صورت بی‌احترامی به همسر خود، در واقع فاصله خود را با دخترتان بیشتر می‌کنید. شناختن علاقه‌مندی‌های دخترتان یکی از اصول مهم در رابطه پدر و دختر است.

اجرای برنامه‌های تفریحی و ورزشی متنوع از دیگر بخش‌های اردوی یک‌روزه «دختر بابا» در فرهنگ‌سرای امام(ره) بود. 
نظر شما