جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۹۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
ویژه‌برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی در میدان آیینی امام حسین(ع) به مناسبت فرا رسیدن نهمین و دهمین شب ماه محرم اعلام شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و سالروز به شهادت رسیدن حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش، مراسم عزاداری این دو روز در میدان آیینی امام حسین (ع) با پذیرایی از عزاداران حسینی برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه روز تاسوعا با عنوان «فرات تشنه» روز دوشنبه ۱۸ شهریور از ساعت ۱۰ آغاز می‌شود و میدان امام حسین (ع) پذیرای دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی خواهد بود. این برنامه تا اذان ظهر با برگزاری مراسم مدیحه سرایی مداحان اهل بیت (ع)، سخنرانی و شعر خوانی محمد بیابانی با مجری‌گری سید کمال هاشمی زاده و برپایی نماز جماعت ظهر و عصر در محوطه میدان ادامه می‌یابد. پس از آن در بخش دوم دسته جات عزاداری و مرثیه سرایی و مراسم سنج و دمام زنی و برپایی تکایای فرهنگی و...  از ساعت ۱۷ تا ۲۲ ادامه خواهد داشت.

مراسم عزاداری روز عاشورا با عنوان «مرثیه خورشید» نیز روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور ماه از ساعت ۱۰ آغاز می‌شود و دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی وارد میدان امام حسین (ع) می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند. شعر خوانی آیینی وحید قاسمی، مرثیه سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام با مجری‌گری مجید یراقبافان و برپایی نماز جماعت ظهر و عصر از  برنامه‌های «مرثیه خورشید» است و پس از برپایی نماز، مراسم مقتل خوانی توسط شیخ مصطفی کرمی برگزار می‌شود.

مراسم «خیمه سوزان» از ساعت ۱۵ روز عاشورا با حضور عزاداران آغاز می‌شود و تا اذان مغرب ادامه خواهد داشت. بعد از برپایی نماز جماعت مغرب و عشا، دسته‌های عزاداری مجددا وارد میدان می‌شوند و مراسم «شام غریبان» با روضه خوانی و عزداری به همراه نی‌نوازی داریوش قانع و دشتی خوانی حامد شکرالهی از ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود، فضایی هم برای روشن کردن شمع توسط عزاداران تعبیه خواهد شد.

درحاشیه برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا، غرفه‌ها و تکایای فرهنگی «محصولات محرم»، «کتاب»، «چای روضه» (جهت پذیرایی از میهمانان مجلس اباعبدالله الحسین)، «عتبات عالیات»، «رفیق» (برپایی پاسخگویی به شبهات و مشاوره های تخصصی همچون خانواده، کودک، اعتیاد و ...)، «احسان و زیارت نیابتی» (برپایی تکیه احسان و زیارت نیابتی با حضور خدام الحسین علیه السلام)، کودک و خلاقیت (برپایی غرفه تخصصی ویژه کودکان جهت آشنایی با مضامین کربلا و عاشورا)، با کودکان در کوچه‌‏های نینوا (برپایی غرفه تخصصی ویژه کودکان توسط فرهنگ‌سرای نهج البلاغه جهت آشنایی با مضامین کربلا و عاشورا)، «روایت آزادگی» (روایت‌گری در خصوص وقایع عاشورا در دو بخش )، «آفتاب در حجاب» (اجرای مسابقه زنان عاشورایی به همراه عکس یادگاری با موضوع من حجاب را دوست دارم)، تکیه «هنری» (برپایی دو غرفه هنری با حضور هنرمندان)، تکیه «بصیرت» (انجام فعالیت در حوزه مهدویت و ارتقای آشنایی شهروندان در خصوص عرفان‌های نو ظهور با همکاری موسسه فرهنگی مصاف)، تکیه «محفل مقتل» با مشارکت امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری و  غرفه نمایشگاه عکس (برپایی نگارگذر از شهدای مدافع حرم و صحنه‌هایی از وقایع عاشورا ) نیز برپاست.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن  33256860 تماس بگیرند.



نظر شما