پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۹
کد خبر: ۱۰۲۹۴۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
نمایشگاهی از پرده‌های عاشورایی نقاشان مکتب قهوه خانه‌ای با عنوان «شور عاشورا» از ۱۶ تا ۲۸ شهریور در نگارخانه گلستان برپا می‌شود.
آثار نقاشان مکتب قهوه‌خانه‌ای از پرده‌های عاشورایی در نگارخانه گلستانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نمایشگاهی از پرده‌های عاشورایی نقاشان مکتب قهوه خانه‌ای با عنوان «شور عاشورا» از ۱۶ تا ۲۸ شهریور در نگارخانه گلستان برپا می‌شود.

در این نمایشگاه ۱۵ پرده نقاشی قهوه خانه‌ای با موضوع عاشورا و هنرنمایی دو تن از استادان این مکتب؛ محدرضا حسینی و مهدی طالعی‌نیا به مناسبت ایام سوگواری محرم به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه با هدف تکریم هنر و هنرمند ایرانی، هنر عاشورایی و همچنین تلاش برای رونق گرفتن این شیوه محجور مانده، برگزار می‌شود.

محمدرضا حسینی از شاگردان استاد عباس بلوکی فر از نقاشان به نام سبک قهوه خانه است و جزو معدود افرادی است که این روزها به تدریس نقاشی قهوه خانه‌ای مشغول است و مهدی طالعی نیا، جوانترین هنرمند این شیوه هنری است که تحصیلات دانشگاهی دارد.

نقاشی قهوه خانه‌ای را از نظر موضوع کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: نقاشی‌های مذهبی و نقاشی‌های غیرمذهبی. نقاشی‌های مذهبی این شیوه، مجموعه‌ای از چهره‌های پیشوایان و بزرگان دین و مذهب، صحنه‌هایی از جنگ پیامبر اسلام (ص)، امیرالمومنین(ع) و وقایع کربلا را در بر می‌گیرد و نقاشی‌های غیر مذهبی این شیوه، مجموعه‌ای بزرگ از داستان‌های رزمی و بزمی ایران را شامل می‌شود که حاوی رخدادهای افسانه‌ای، حماسی، تاریخی و پرتره‌هایی از پادشاهان و قهرمانان شاهنامه و صحنه‌هایی از میدان‌های جنگ و عرصه‌های عشق ورزی و دلدادگی قهرمانان و بزم گاه‌های پادشاهان ایران است.

علاقه‌مندان به تماشا و بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۱۶ تا ۲۸ شهریور  از ساعت ۹ تا ۱۹ به نگارخانه گلستان به نشانی: خیابان جانبازان غربی، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگ‌سرای گلستان مراجعه کنند.

نظر شما